Jeg skal legge gulvspon i gammelt hus. Bjelkene varierer mye, så det blir vanskelig å legge skjøtene vekselvis på forskjellige bjelker. Er det OK å legge alle skjøtene (kortsiden) på samme bjelke?

Her blir det 6 plater i bredden (på samme bjelke)

B
du kan legge skjøteregel.
ikke særlig bra med generall skjøt

På hvilken måte er det dårlig med generalskarv?

Jeg har fått lære at hvis man skrur og limer 22mm gulvsponplater så trenger man ikke å skjøte på bjelker, men man skal ikke skjøte to rekker ved siden av hverandre mellom de samme bjelkene.

// Per

Ok! Så om jeg forskyver annenhver rad så fungerer det med "flygende" fuger?
Helt flygende kommer de ikke være, tipper på at det blir maks 15-20 cm til nærmeste bjelke.

Kanskje skal jeg tilføye at det er Byggmax gulvspon, vet ikke om det gjør noen forskjell?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1022.aspx

en tanke bare... er det virkelig bedre med skjøter i luften enn alle skjøter på samme regel? Forstår ikke hvorfor det er så ille med generalskjøt?

P
Sjekk først at Byggmax gulvspon nå kan skjøtes mellom bjelkene. Tidligere kunne det bare skjøtes på en bjelke.

Jeg ville ha kjørt på generalskarv isf. Men går det ikke an å fikse nye lekter? Det er jo ikke mange kroner det handler om...

En greie med generalskarv er vel at selv om den er over bjelke så risikerer man at det blir en liten "knix" der om bjelkelaget ikke er helt 100% jevnt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.