Hei,

Holder på å renovere gangen og skal etter hvert legge gulvklinker.
Jeg trenger å prøve å gjøre slik at det nye gulvet holder så lav høyde som mulig.

Standard (om jeg har forstått det riktig)
Gulvspån på gulvlektene.
Gulvgips på gulvspånet.
Klinker på gulvgipset.
Tverrsnitt av alternativ gulvkonstruksjon med støttebjelker, gipsplater og fliser for å redusere høyde ved renovering av gang.

Vurderer en alternativ metode!?
"Støttelekter" mellom gulvlektene.
Gulvgips på støttelektene, mellom gulvlektene.
Gulvgips på gulvspån/gulvlektene
Klinker på gulvgipset.
Tverrsnitt av gulvkonstruksjon med støttebjelker og gulvgips under en klinkerflate, viser et alternativ for lavere gulvhøyde.

Fordelen med dette er at jeg sparer gulvspånets tykkelse på 2,2 cm i høyde, noe som kan være forskjellen mellom å kunne bestille standardmål på døren i stedet for å måtte bestille spesialmål.
(Nei, jeg kan dessverre ikke uten andre komplikasjoner montere døren høyere)
Og ja, det blir en masse ekstraarbeid med denne metoden :)

Mitt spørsmål er;
Er den alternative metoden uegnet/dårlig?

• Liker
Charl1e
  • Laddar…
Den metoden funker bra! (y)
Kjør på.

//AA

Som du sier blir det jo masse jobb, men løsningen ser fornuftig ut.

Derimot ville jeg fundert en runde til på gulvgipset. Det skal jo limes med spesiallim for å oppnå tilstrekkelig stivhet i gulvet for fliser (om du har cc60 på gulvbjelkene). Ville det ikke vært lettere å armere og flytsparkle på gulvsponet?

Jeg gjenopptar denne tråden litt.
Jeg har revet bort mine gulvsponplater i gangen for å senke ned gulvsponplater mellom bjelkene (slik at platene ligger jevnt med bjelkene). Over dette planla jeg elektrisk gulvvarme og avrettingsmasse. Grunnen til å senke ned platene er at jeg vil legge vinylklikk over både området med gulvvarme og der jeg ikke legger gulvvarme, slik at disse gulvene ligger jevnt.
Mest vil jeg bare ha bekreftelse på at dette er en løsning som fungerer. Men jeg lurer også på om jeg bør legge noe under avrettingsmassen, for at den ikke skal bevege seg sammen med gulvsponplatene/bjelkene?

• En delvis revet ganggulv med synlige bjelker, isolasjon og spånplater fjernet, forberedt for montering av gulvvarme og nytt belegg.
G gallsbo skrev:
Jeg gjenopptar denne tråden litt.
Jeg har revet bort mine gulvsponplater i gangen for å senke ned gulvsponplater mellom bjelkene (slik at platene flyter jevnt med bjelkene). Over dette planla jeg elektrisk gulvvarme og flytsparkel. Grunnen til å senke ned platene er at jeg vil legge vinylklikk over både området med gulvvarme og der jeg ikke legger gulvvarme, slik at disse gulvene flyter jevnt.
For det meste vil jeg bare ha bekreftelse på at dette er en løsning som fungerer. Men jeg lurer også på om jeg bør legge noe under flytsparkel, for at det ikke skal bevege seg sammen med gulvsponplatene/bjelkene?
Jeg går i samme fundering på å legge gulvsponet imellom for å kunne senke gulvet og legge klinker, tenkte bruke fibersparkel og armering, hvordan gjorde du, ble det bra?

• Liker
Sim22
  • Laddar…
F fredrikolofsson skrev:
Jeg går i samme fundering på å legge gulvspon imellom for å kunne senke gulvet og legge fliser, tenkte bruke fibersparkel og armering, hvordan gjorde du, ble det bra?
For meg ble det kjempebra!
Gjorde som jeg hadde tenkt, la gulvsponet mellom bjelkene, skrudde gips på det.
Har ikke hatt noen som helst problemer 2 år senere :)

• Liker
gallsbo
  • Laddar…
F fredrikolofsson skrev:
Jeg går i samme fundering å legge gulvsponet i mellom for å kunne senke gulvet og legge klinkers, tenkte bruke fiber sparkel og armering, hvordan gjorde du, ble det bra?
Jeg senket ned gulvsponplatene så de fløt jevnt med åsene. Men da la jeg vinylgulv. Jeg har hørt at dette er en mindre bra løsning ved klinker, da det kan bevege seg litt mellom åser og gulvspon.

D Daaaaaniel skrev:
Gjorde som jeg hadde tenkt, la gulvsponet mellom bjelkene, Skrudde gips på det.
Ja, da burde ikke bevegelsen mellom sponplater og åser påvirke fliser.

D Daaaaaniel skrev:
Gjorde som jeg tenkte, la gulvsponet mellom bjelkene, skrudde gips på det.
Hei! Vi tenkte gjøre som deg ☺️ Brukte du 22mm gulvsponplate? Hva for størrelse på bjelke tok du? Noen andre tips og råd? Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.