Jeg skal begynne å legge gulvsponplater for gulvvarme i vår tilbygging. Platene legges på bjelkelag cc60 og cc40, alle skjøtene vil havne på bjelker.
På et senere tidspunkt skal det flytesparkles med 14-15mm flytesparkel for å komme opp i samme nivå som eksisterende gulv.
Av ulike grunner ville det være lettere for meg om jeg ikke legger platene med skjøtene forskjøvet.
Jeg vet at man egentlig skal forskyve skjøtene når man legger gulvgips, men kan jeg få problemer hvis jeg ikke gjør det?
På et senere tidspunkt skal det flytesparkles med 14-15mm flytesparkel for å komme opp i samme nivå som eksisterende gulv.
Av ulike grunner ville det være lettere for meg om jeg ikke legger platene med skjøtene forskjøvet.
Jeg vet at man egentlig skal forskyve skjøtene når man legger gulvgips, men kan jeg få problemer hvis jeg ikke gjør det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det avhenger litt av hvordan bjelkelaget som helhet er dimensjonert. Ofte er en skrulimmet sponplate inkludert i det som trengs for at deformasjonen ikke skal bli for stor. Da bør tverrsammenføyningene forskyves. Er gulvbjelkene i seg selv tilstrekkelige, spiller det mindre rolle.
Gulvbjelkene i seg selv mer enn vel tilpasset så det er ingen problem.J justusandersson skrev:
Det er ikke pga svinn.Erik_Hansson skrev:
Årsakene er
1. For å gjøre en del fremtidige arbeidsmomenter lettere vil jeg vente litt med å legge den tredje raden med plater nærmest det eksisterende huset.
2. Avstanden er slik at jeg akkurat får inn 3 stk hele 1800mm plater så jeg slipper å kappe plater.
3. Samtidig som jeg vil få unna så mye av de gulvvarmeplatene og bjelkelagsisolasjonen som jeg allerede har anskaffet.
4 sikkerhet. I dag har jeg et halvranglete provisorisk gulv. Jeg vil ha et ordentlig gulv å arbeide på så fort som mulig.
Klikk her for å svare