13.649 lest ·
6 svar
14k lest
6 svar
Gulvspon - avstand til vegg og andre faste gjenstander.
Har en fundering som sikkert er et resultat av at jeg har sittet fast i en mental vinkelvolt.
Når man skal legge gulvspon står det i monteringsanvisningene at man skal la det være minst 10 mm til vegger og andre faste gjenstander. Dette for at det skal være en mulighet for materialet å bevege seg. Men, forsvinner ikke muligheten for gulvsponet å bevege seg når man heller på et par centimeter flytsparkel?
Og hvordan går man praktisk til verks? Med en 10 mm bred skjøt mellom vegg og gulv, blir det jo et eventyr å flytsparkle. Eller regner man disse 10 mm fra regelverket slik at gipsens 13 mm dekker mellomrommet?
Når man skal legge gulvspon står det i monteringsanvisningene at man skal la det være minst 10 mm til vegger og andre faste gjenstander. Dette for at det skal være en mulighet for materialet å bevege seg. Men, forsvinner ikke muligheten for gulvsponet å bevege seg når man heller på et par centimeter flytsparkel?
Og hvordan går man praktisk til verks? Med en 10 mm bred skjøt mellom vegg og gulv, blir det jo et eventyr å flytsparkle. Eller regner man disse 10 mm fra regelverket slik at gipsens 13 mm dekker mellomrommet?
Nå har jeg ikke gjort det med gulvavrettingsmasse, men når en god venn støpte 5 cm for gulvvarme oppå sponplatene, så la vi en list mot veggen rundt om slik at det ble luftspalte også rundt betongplaten.
Mjo, men kan golvspånet virkelig bevege seg etter at man har lagt flytspackel? Jeg kan forstå om man legger et parkettgulv eller plastmatte. Men et par centimeter flytspackel burde gjøre platene og avrettingsmassen til en, stiv enhet.
man kan vel stoppe ned en mykfug før man heller på flytavrettingsmasse.
frigolit eller lignende, tror at gulvsponet i seg ikke beveger seg så mye, men det ligger kanskje på et trebjelkelag, eller så er det trevegger rundt om og alt dette beveger seg etter hvert som årstidene går.
frigolit eller lignende, tror at gulvsponet i seg ikke beveger seg så mye, men det ligger kanskje på et trebjelkelag, eller så er det trevegger rundt om og alt dette beveger seg etter hvert som årstidene går.
Visst kan det røre på seg.
Tenk at jernbaneskinnene sammenføyes i 360 m lengder. For hver meter finnes tre festepunkter. Likevel, etter montering varmes skinnene til en års middeltemperatur, hvorpå festene (forbindelsene) løsnes, og etter ekspansjon, monteres de på nytt.
En elastisk "Massa" (har ingenting med F1 å gjøre) mot periferien med samme høyde som ditt gulvspån er ikke feil. Men en cm.!!!
Dra meg baklengs helt inn i fuglekassen!!!!!! Et par mm. er nok. Så hvorfor ikke fylle sprøyten med latexfugemasse?
Staffan
Tenk at jernbaneskinnene sammenføyes i 360 m lengder. For hver meter finnes tre festepunkter. Likevel, etter montering varmes skinnene til en års middeltemperatur, hvorpå festene (forbindelsene) løsnes, og etter ekspansjon, monteres de på nytt.
En elastisk "Massa" (har ingenting med F1 å gjøre) mot periferien med samme høyde som ditt gulvspån er ikke feil. Men en cm.!!!
Dra meg baklengs helt inn i fuglekassen!!!!!! Et par mm. er nok. Så hvorfor ikke fylle sprøyten med latexfugemasse?
Staffan
Et par millimeter og lateksfug kan jeg kjøpe. Det jeg reagerte på var de 10 mm som står i monteringsanvisningene. Så forstår jeg veldig godt at sponplatene kan svelle og krympe avhengig av temperatur og fuktighet. Men, jeg har fortsatt vanskelig for å tro at gulvsponet kan bevege seg i horisontalplanet etter at man har lagt på flytsparkel. En av flytsparkelens oppgaver er jo å gjøre underlaget bevegelsesfast slik at flis kan legges. Jeg innbiller meg at betong, i motsetning til stål, ikke ekspanderer etter at det har herdet ferdig.
Klikk her for å svare