Tror at du tenker helt rett med dimensjoneringen av bjelkelaget. Nemas problemas.
Men jeg er mer nysgjerrig på hvordan du har tenkt å feste til ytterveggene.
Hvis du ikke har en solid dragfeste for gulvbjelkene, vil kraften på underarmenens øvre skjøting bli kritisk. Men det mistenker jeg at du har med i beregningen.

Jeg hadde ikke regnet mellom bjelkelaget som en del av konstruksjonen, den takstolen du har valgt skal kun gi vertikale krefter og ikke kreve noe av bjelkelaget.
En måte er å sette en bærelist på innsiden av stenderne og få på plass bjelkelaget med bjelkesko. Du kan da også få en bedre diffusjonssperre om denne settes først.

pbengtsson skrev:
Jeg hadde ikke regnet mellom bjelkelaget som en del av konstruksjonen, den takstolen du har valgt skal kun gi vertikale krefter og ikke kreve noe av bjelkelaget.
Dette hadde vært det beste, ja, men det er dessverre veldig vanskelig om man, som jeg, vil ha en forskjell på kun 5 grader mellom innvendig og utvendig takvinkel og dessuten bygger i snøsonen 3.

pbengtsson skrev:
En måte er å sette en bærebjelke på innsiden av sperrene og få dit bjelkelaget med bjelkesko. Du kan da også få en bedre diffusjonssperre om denne settes først.
Helt riktig, det er akkurat slik jeg kommer til å gjøre, men med en løsning uten bjelkesko, tanken er at diffplasten vil gå uavbrutt forbi mellombjelkelaget.

titanium skrev:
Tror at du tenker helt riktig med dimensjoneringen av bjelkelaget. Nemas problemas.
Men jeg er mer nysgjerrig på hvordan du har tenkt infestningen til ytterveggene.
Om du ikke har en skikkelig draginfesting for gulvbjelkene vil kraften på underarmenens øvre skjøt bli kritisk. Men det antar jeg at du har med i beregningen.
Akkurat, det er der takstolen vil ønske å bryte ved tung belastning, mellombjelkelaget skal derfor også fungere som en hanebjelke som holder sammen takstolen.
Mellombjelkelaget vil derfor ikke bare hvile på ytterveggene, men være ordentlig forankret.

Du kan vel fortsatt ha cc 30 for svikten sin skyld og cc 60 for underrammen for takstolen (om man ser det som en hel enhet)?

Eller misser jeg noe?

Gabbe1 skrev:
Mitt mellomgulv med disse spesialbjelkene ville bli 288mm alt i alt.
4.6 i takfotshøyde er ikke så mye (takfotshøyde er yttertakets høyde i en tenkt linje med fasadens liv målt til tomtens nivå) om man vil ha minst 2.5m nede, et solid mellomgulv, minst 1m takhøyde ved overetasjens yttervegger og samtidig få plass med minst 50cm isolasjon (+5cm luftspalte) i taket.
Er ikke 4.6 så mye?
Hva har du for takvinkel?
Er huset bare 4 meter dypt?

Jeg har 4.2 og med 27 gr. takvinkel og jeg har totalt 5.5 i takhøyde i den åpne delen.....

Gabbe1 skrev:
Veggreisene (170x45) må gå uten skjøt fra svill/betongplata til skråbåndet for takstolene for å klare sidakreftene som sakstakstolene vil utsette ytterveggene for.
Mellombjelkelaget vil altså, bortsett fra å bære opp overetasjen, også hjelpe til med å holde huset sammen ved maksimal snølast.
Håper veggreisene er dimensjonert for den store bøyningsbelastningen de utsettes for hvis mellombjelkelaget skal hjelpe til med å holde takstolene sammen. Det er en kraftig vektstang mellom takstol og mellombjelkelag!

Enk Projektet skrev:
Er ikke 4.6 så mye?
Hva har du for takvinkel?
Er huset bare 4 meter dypt?

Jeg har 4.2 og med 27 gr. takvinkel og jeg har tot 5.5 i takhøyde i den åpne delen.....
Jeg hadde håpet på 30gr utvendig og 25gr innvendig, helt åpent til mønet ifølge min skisse.
Huset er 8m bredt, spennvidden på mellomgulvet blir 4mx2 (det er en bærende vegg/avveksling i midten av første etasje).
Takhøyden på overetasjen vil variere mellom 1m og 3m, jeg vil veldig nødig gå under 1m som minst og derfor bør mellomgulvet holdes så tynt som mulig.

Granngubben skrev:
Håper veggreglene er dimensjonert for den store bøyebelastningen de utsettes for om etasjeskilleret skal hjelpe til med å holde sammen takstolene. Det er en solid vektstang mellom takstol og etasjeskiller!
Vektstangen mellom takstol og etasjeskiller er 1m.
Og, ja, her må jeg ta hjelp av en bygningskonstruktør for å beregne hvor mye bøybelastning som veggreglene kan ta opp, og som et resultat av den beregningen kan takstolenes grad av fribærning beregnes.

Helt fribærende sakstakstoler (nockbalk er inget alternativ) hadde såklart vært best, men da må jeg gå opp på 35gr utvendig helning og jeg vil nødig det.

Sist redigert:
Limtre i mønet oppstolpet med KKR (firkantrør)? Hva synes du om det...

Som sagt er mønebjelke ikke et alternativ, på grunn av at jeg vil ha hele overetasjen som et eneste åpent (15x8m) loft.
En limtrebjelke på 15m og med to støttepunkter ville vel blitt 2m høy eller noe sånt :) for ikke å nevne hvordan jeg skal håndtere alle titalls tonn som kommer ned i de to søylene.

Okay, hadde glemt at det var hele husets lengde, uten skillevegger....

#23:
Jeg antar at selve fordelen med å bygge kun i treverk og ikke board er lengden. Om man skulle lage disse bjelkene selv, ved å lage remser av k-plyfa, hvordan lager man skjøten da?
På sett og vis, kan man legge to lag forskjøvet 244/2=122 cm? Av passende tykkelse. Og bestille fra den lokale snekkerbedriften over og under deler til "I-bjelken" med freste spor, som er litt nett, slik at man først får fylle med lim, så slå skivemackan i sporet...
Kanskje gir dette bedre resultat enn egenbygget bjelke i treverk? Eller feste remsene på utsiden slik noen andre foreslo, en på hver side over- og underdelen....

Om det viser seg at veggen ikke tåler bøyningsmomentet ved bjelkelaget kanskje veggen stenderes c-c 30?
Alternativt skruelime doble stendere på cc 60...
Jaja, bare brainstormer litt...

PS.
Jeg tror ikke det der er saxtakstol, selv om mange kaller dem det..
Jeg tror mer på to fagverksbjelker lent mot hverandre...
DS

Takk for tilbakemeldingen,

Den største fordelen med å bruke standard trelekter er enkelheten og prisen. Skal jeg involvere noen snekkerarbeider kan jeg heller kjøpe kerto direkte, eller sette 220x45 på c-c 300.

Når det gjelder ytterveggen, fungerer begge forslagene dine, men med tanke på isoleringsarbeidet er det kanskje enklest å gå opp til 195x45 som stående lekter om det viser seg å være nødvendig.

Når det gjelder benævnelsen av takstolene, blir jo to fagverksbjelker lent mot hverandre en form for saxtakstol. Jeg tror at min løsning med 5 graders forskjell kunne klassifiseres som fribærende med lett tak og snøsone 1-2 kanskje, men de klarer ikke snøsone 3 som vi har her oppe. Det gjenstår å se om noen ekspert kan beregne hele lasttilfellet og bekrefte eller avkrefte om mine teorier stemmer. I verste fall må jeg akseptere en brattere vinkel enn 30 grader utvendig.

Om du i tillegg setter inn en slags "kortling" på midten av spennet, bør du få lavere nedbøying, søk på krysskolving.

Om det er verdt bryet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.