Jeg skal snart bygge nytt og vurderer en egenlaget løsning på mellomgulvet. Spennvidden på gulvbjelkene blir 4m. Av litt forskjellige grunner liker jeg løsningen nedenfor.

- Planbestemmelsene begrenser maks høyde til takfot, så et lavt/tynt bjelkelag er et krav.
- Jeg er redd for at 220x45 bjelker blir i minste laget på 4m spennvidde.
- Jeg vil unngå kostnader for prefabrikkerte bjelker.
- Mulighet for å lage hull for Ø100 ventilasjonskanaler uten å dramatisk forringe bæreevnen.

Denne profilen har over 60% høyere treghetsmoment (60% mindre nedbøyning) sammenlignet med en 220x45 uten å koste spesielt mye mer.

Kan dere se noen gode grunner til å ikke gjøre det på denne måten? Risikoer, ulemper som jeg ikke har tenkt på.

(to stk 95x45 som flenser og en 120x45 som liv, disse skrus og limes sammen)

• En enkel tegning som viser en tverrsnittsprofil av en bjelke, formet som en stor bokstav "I", laget av to 95x45 flenser og en 120x45 liv.
Kertobalk?

Hva slags regler har du for byggehøyde og takvinkel?

Interessant, hvor kommer tallet 60% fra, har du fått det beregnet eller har du regnet selv?
Skrue og lim? CC mål på skrue?

Jeg mistenker at en standard kerto med samme hållf. blir høyere enn den 210mm høye profil jeg postet ovenfor, for ikke å nevne kostnaden?
Jeg får ha maks 4.6m takfotshøyde.

JOW skrev:
Interessant, hvor kommer tallet 60% fra, har du fått det beregnet eller har du regnet selv?
Skrue og lim? CC mål på skrue?
60% fikk jeg når jeg beregnet profilen ved hjelp av Steiners sats.

c-c mål har jeg ikke bestemt, 300mm kanskje er passende for å få godt press under limingen.

Jeg pleier å bygge kassebjelker, samme prinsipp som TS har skissert, men med flenser av kryssfiner eller board. De blir lette og sterke.

Maks 4.6m gesimshøyde.?
Hva er da problemet?
Jeg har 4.2...og ca 250mm i etasjeskiller.....
På 4m spennvidde fungerer det vel med 195x45?

Sist redigert:
Jeg vil påstå at risikoen for knirk i gulvet øker med en slik bjelke, det blir ytterligere to flater mot hverandre i tillegg til gulvplaten.
220x45 fungerer utmerket, kryss mellom bjelkene så blir det enda bedre støtte.
Er det svikt du er redd for, er kertu, limtre osv det eneste som duger.

En idé, som dere gjerne kan forkaste.

Det du prøver å gjøre er en variant av I-bjelke.

Hva tror dere om å montere gulvspon i underetasjens tak. Gulvsponet skal skrulimmes på både over- og underside.
Deretter kan du i tillegg lime opp gipsplater i taket.

Da trenger du ikke gjøre den konstruksjonen som tråden ble startet med.

Enk Projektet skrev:
Max 4.6m takfotshøyde.?
Hva er da problemet?
Jeg har 4.2...og ca 250mm i mellometasjen....
På 4m spennvidde fungerer det vel med 195x45?
Mitt mellometasje med disse spesialbalkene ville bli 288mm alt i alt.
4.6 i takfotshøyde er ikke så mye (takfotshøyde er yttertakets høyde i en tenkt linje med fasadens liv målt til tomtens nivå) om man vil ha minst 2.5m nede, et solid mellometasje, minst 1m takhøyde ved øverste etasjes yttervegger og samtidig få plass med minst 50cm isolasjon (+5cm luftspalte) i taket.

Jeg bygde med 195x45 i mitt forrige hus med 3.5m spennvidde, til tross for at jeg la kort opp grundig og skruelimmet gulvsponet, så sviktet det forstyrrende mye, dette vil jeg unngå denne gangen.

pbengtsson skrev:
Jeg skulle påstå at risikoen for knirking i gulvet øker med en slik bjelke, det blir ytterligere to flater mot hverandre i tillegg til gulvsponet.
220x45 fungerer utmerket, kryss mellom bjelkene så blir det enda bedre støtte.
Er det svikt du er redd for, er kertu, limtre osv det eneste som duger.
Takk for synspunktet,
Men blir det knirk, da glir flatene mot hverandre, det får absolutt ikke forekomme for da mister jeg bæreevnen i bjelken.
Ideen fungerer bare om den er hellimt.

Men selvfølgelig ville 220x45 eller kertu være en mye enklere løsning, men for en ingeniør er det tilfredsstillende å konstruere og lage løsningen selv :) Dessuten har jeg god tid i vinter til å lage disse før sommerens bygging.

Riktig innstilling d^_^b
Prisen på disse prefabbjelkene er litt høy så det er interessant om du lykkes med din konstruksjon.

Tror du/vet du at det blir svikt selv om du tar cc 30cm på 45x220mm på hele bjelkelaget, og slipper hele prefabgreia med å skruelimma egne bjelker?

c-c 30 med 220x45 ville sikkert fungert utmerket med hensyn til svikt. Men, på grunn av andre mindre vanlige løsninger i mitt bygg vil jeg kun sette gulvbjelkene c-c 60 cm, det skyldes at gulvbjelkene vil bli festet i de stående veggbjelkene og disse sitter på c-c 60, jeg har altså ingen svill som mellometasjebjelkene hviler på.

Veggbjelkene (170x45) må gå uten skjøt fra bunnsvillen/betongplaten til svillen for takstolene for å klare de sidekreftene som saltakstolene vil utsette ytterveggene for. Mellometasjebjelkene vil altså, foruten å bære opp overetasjen, også bidra til å holde sammen huset ved maksimal snølast.

Jeg legger ved et skjermbilde fra cad.

• Bygningens tverrsnitt med detaljer av takstoler og veggkonstruksjon fra en CAD-tegning. Viser takets oppbygning og plassering av bjelker og reglar.
Men blir det knarring så glir overflatene mot hverandre, det får absolutt ikke forekomme for da mister jeg bæringen i bjelken.
Ideen fungerer bare hvis den er hellimt.
Ja, ikke vær gnien med limet! Uten lim får du bare igjen et treghetsmoment på 20% av treghetsmomentet hos en 220x45, (summen av de tre bjelkenes treghetsmoment).

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.