Hei på dere!

Jeg og samboeren min står foran et kjøp av et beryktet 70-talls hus, og jeg prøver nå på forhånd å få innsikt i de forskjellige stegene som kreves for å få det som vi ønsker. De fleste tingene tror jeg at jeg har fått noenlunde kontroll på, bortsett fra akkurat gulvkonstruksjonen. Uisolert plate på mark, ingen kjeller. Inngjødde råtebeskyttede spikerlektere på hele hovedplanet som vi ønsker å fjerne. Rivingen er enkel og grei, ingen spørsmål der.

Men! Når det er på tide å bygge opp igjen, da er det desto flere spørsmål! Har lest XX antall tråder på forskjellige forum, men det finnes jo 10 forskjellige måter å løse problemet på virker det som, forskjellige personer sier at forskjellige metoder er best... Det som er det soleklare valget som aldri synes å feile er et ventilert gulv, typ Nivell, Jape, Granab. Dessverre er jeg og samboeren vårpupper i alder (23, 24 år) og strekker budsjettet vårt ganske mye med dette huset. Money is of the essence! Det vil trenge å bli en billigere variant, som vi er helt fornøyde med hvis det holder i 15-20 år.

Da har jeg litt forskjellige oppsett!

Metode 1:
-Overflate
-Foam
-Gulvspon
-Lekter
-Isolasjon (ikke mot betongen, må feste opp disse slik at det er luftspalte mot platen)
-Syllpapp
-Betongplate

Altså mer eller mindre samme konstruksjon som har holdt i 50 år, men uten kjemikaliene fra råtebeskyttelsen, samt fuktbarriere mellom betong og tre. Synspunkter på metode 1?

Metode 2:
-Overflate
-Foam
-Cellplast minst 100mm, typ EPS200?
-Platonmatte

Billigere variant, som mange likevel synes å være fornøyd med. Synspunkter? Jeg kan tenke meg at platonmatten hindrer fukt i å komme ut av platen, og i stedet finner sin vei ut mot veggen? Syllen er ubehandlet, men står dessverre ikke på syllpapp. Det er kanskje risiko for at fukt presses inn i syll med denne metoden?

Noen som har synspunkter, eller andre forslag? Og det er selvfølgelig at man bør gjøre 'rett' fra begynnelsen, med ventilert gulv... Men den muligheten blir vanskelig. Det er budsjettløsning eller gå på betongplaten som gjelder ;)

Bildet er fra besiktelsen av huset, ned i et inspeksjonshull.

• Inspiseringshull i gulvkonstruksjon fra et 70-tallshus med uisolert betongplate, isolasjon og trevirke.
Med metode 2 må du flytsparkle gulvet først. Platen er grovstøpt og bjelkene er det eneste som er ordentlig plant i den gamle konstruksjonen.
Metode 1 fast plast på hele betongplaten (slipp ikke opp fukt i konstruksjonen) nye bjelker hvilende på plastkiler (som trengs også for å få dem i vater), isolasjon (legger du direkte på plasten)

Men, har du problemer med mugg og lukt i huset?
Hvis ikke er det ingen grunn til å bryte opp gulvet, spar de pengene til annet.

GoC GoC skrev:
Med metode 2 må du flytsparkle gulvet først. Platen er grovstøpt, og bærebjelkene er det eneste som er virkelig plant i den gamle konstruksjonen. Metode 1 fast plast på hele betongplaten (slipp ikke opp fukt i konstruksjonen) nye bjelker hvilende på plastkiler (som trengs også for å få dem i vater), isolasjon (den legger du direkte på plasten)
GoC GoC skrev:
Men, har du problemer med mugg og lukt i huset? Hvis ikke, er det ingen grunn til å bryte opp gulvet, spar de pengene til noe annet.
Flytsparkle hørtes ikke gøy ut... Det er risiko for at det blir pannekake når jeg aldri har flytsparklet før :P
Det der med plast over hele plata, kan ikke det også føre til at fukten i stedet søker seg ut i svillen som står uten fuktsperre direkte mot plata? Er ikke ventilasjon å foretrekke?

Når det gjelder om det lukter eller ikke i huset, så nja. Det finnes et rom, et lagerrom som er koblet til vaskerommet, som mangler betongplate. Det er asfaltert, med impregnert bjelker som svill rundt hele ytterveggen. Der lukter det kjemilabb. I de øvrige delene av huset lukter det gammel dame og gympose. Vi vil ha bort alt råtesikret nettopp for å forebygge problemer med luktsmitte i fremtiden.

Har ingenting skjedd på 50 år betyr det at ingenting helt plutselig vil skje. Lukt, fukt og muggproblemene kom innen 5-10 år etter at husene ble bygget. Jeg jobbet tidlig på 80-tallet med å inspisere disse husene som da hadde fått muggskader med luktproblemer. Men det var først og fremst flytende gulv, dvs. frigolit på betongplate og sponplater på det. Etterlatt sagflis og ubehandlet syll direkte på betongen var den største kilden til problemene. Så mitt råd, gjør ingenting med gulvene. Du vil mest sannsynlig aldri få noen problemer med dem. Men vil du skape arbeid og kostnader for deg selv, så bryter du dem opp. Men å gjøre det halvveis er fullstendig bortkastet, det blir nok ikke noe bedre enn i dag.

• Liker
StorBagaren
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har ingenting skjedd på 50 år lær ingenting helt plutselig skje.
Lukt og fukt og muggproblemene kom innen 5-10 år etter at husene ble bygget.
Jeg jobbet tidlig på 80-tallet med å besiktige disse husene som da hadde fått muggsopp med luktproblemer. Men det var først og fremst flytende gulv, dvs styrofoam på betongplate og gulvspon på det. Etterlatt sagflis og ubehandlede syll direkte på betongen var den største kilden til problemer.
Så mitt råd, gjør ingenting i det hele tatt med gulvene. Du vil mest sannsynlig aldri få noen problemer med dem. Men selvfølgelig, hvis du vil skape deg arbeid og utgifter så bryter du dem opp. Men å gjøre det halvhjertet er fullstendig bortkastet, det vil ikke bli noe bedre enn i dag.
Vi tenker vel litt i samme baner likevel, at det har fungert et halvt århundre. Men før eller senere vil vi ha bort disse KP-cuprinol behandla reglene uansett, da det rett og slett er et dårlig materiale å ha i huset... Føler at det er lettere nå før vi har rukket å møblere disse rommene.

S StorBagaren skrev:
Vi tenker vel litt i samme baner uansett, at det har fungert et halvt århundre. Men før eller senere vil vi uansett ha vekk disse KP-cuprinol behandlete lektene, da det rett og slett er et dårlig materiale å ha i huset... Føler at det er lettere nå før vi har rukket å møblere disse rommene.
Hvorfor det, eventuelle skadelige stoffer har absolutt avtatt med årene. Og fremfor alt så er de nede i gulvkonstruksjonen, ikke inne i huset og der nede befinner du deg aldri uansett. Legg deler av pengene på litt bedre ventilasjon istedenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.