Flislegger har nettopp byttet fra parkett til fliser i gangen, og flisene er litt lavere enn parketten. Prosjektlederen "advarte" om dette, så det kom ikke som en overraskelse.

Mitt spørsmål er hvordan man på en pen måte håndterer overgangen mellom parkett og fliser når det kommer til gulvlisten. Hvis den settes på parkettens nivå, blir det jo en liten glippe ned til flisene. Kanskje ikke merkbart når alt er montert? Jeg innbiller meg at man uten problemer vil kunne se denne glippen selv stående oppreist.

Noen håndverkere som jobber med lignende arbeider og kan fortelle hvordan det vanligvis gjøres?

Du kan for eksempel sette en kvartstav nede mot flisene for å dekke gapet.
Det er en gammel veletablert metode for å redusere sprekker mellom gulvlister og gulv. For eksempel hvis gulvet er ujevnt, da en tynn kvartstav mye lettere kan presses ned mot gulvets svake punkter, eller ved renovering hvor man har byttet gulvmateriale som å legge inn et plast- eller linoleumbelegg på eksisterende gulv uten å fjerne gulvlistene.

f91jsw skrev:
Det finnes en spesiell overgangslist som kan ta opp nivåforskjeller, Combistar. Selges av Tarkett. Jeg kjøpte gjennom Beijer som kan skaffe.

[lenke]
En slik list ville jo ikke i dette tilfellet avhjelpe problemet. Listen jeg har nå og ønsker å fortsette å ha er en helt vertikal list med den største flaten mot vegg, altså ikke en "flat" list som denne Combistar ser ut til å være med den største flaten mot gulv.

Selv om listen ovenfor brukes, må man jo i så fall bruke to stykker der skjøten skjer der overgangen mellom parkett og klinker er, for å kunne justere begge individuelt, ellers stopper det jo når listen når parketten, hvilket blir over klinkeren. Brukes to stykker kan nivåforskjellen ses ovenfra, noe som sikkert blir enda mer synlig enn fra siden.

Er det sokkelen du mener? I så fall pleier man ganske enkelt å kappe sokkelen rett ved overgangen slik at sokkelen følger nivået på hver side. Deretter skråkapper man den lille hjørnebiten som blir på den "øvre" sokkelen til den nedre sokkelens nivå.

f91jsw skrev:
Er det sokkelen du mener? I så fall pleier man enkelt å kappe sokkelen rett ved overgangen så sokkelen følger nivået på hver side. Så skråkutter man den lille hjørnebiten som blir på den "øvre" sokkelen til den nedre sokkelens nivå.
Ja, det er sokkelen jeg snakker om. I vårt tilfelle ville det ikke blitt pent da den er litt avrundet og har en mørkere overflate utenpå enn "inni". I så fall ville vi måtte bytte sokler i hele leiligheten og da velge en som ikke blir stygg av å kappe.

Takk for ideen, dog, veldig bra.

Nomies skrev:
Ja det er sokkelen jeg snakker om. I vårt tilfelle ville det ikke blitt pent da den er litt avrundet og har en mørkere overflate utenpå enn "innuti". I så fall ville vi måtte bytte sokler i hele leiligheten og da velge en som ikke blir stygg av å kappe.

Takk for ideen dog, meget bra.
Da har du bare igjen å sage av sokkelen i underdelen i høyeste delen...

Ellers finnes det beis å kjøpe til det som forrige taler tipset om.

Siste utvei bytt alle sokler...

Hvor stor høydeforskjell er det? Bør gå å høvle av gulvlistens underside der gulvet er høyere.

BlueX skrev:
Hvor stor nivåforskjell er det? Burde gå å høvle av gulvlistens underside der gulvet er høyere.
Er faktisk akkurat det som håndverkeren gjorde. Bare jeg som er nervøs, begynte å søke alternativer på den beste løsningen før jeg engang hadde kommet hjem og sett hvordan han løste problemet. Ble dritlekkert.

• Liker
f91jsw
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.