Har en gammel garasje der platen er uisolert. Har bygget et verksted innerst i garasjen som jeg vil ha oppvarmet året rundt. Hadde tenkt å legge en platonmatte, et solid lag med celleplast og deretter 22mm gulvspon på det for å slippe den kalde betongplaten.

Er det en OK konstruksjon å legge gulvsponet flytende eller må man lekte opp?

Vi har gjort lignende i et rom, men ingen celleplast, bare tynn depron. Sponplatene ble lagt flytende uten lekter. Bør vel fungere uten lekter for deg også, gulvsponet fuges jo sammen samt limes til en stabil enhet.

Noen som vet om/hvor man kan kjøpe platon-matte i løpemeter? Å kjøpe en hel rull føles ikke så bra når det er en brøkdel man trenger.

...og hvor mye celleplast bør man legge før man isolerer unødvendig?

Sist redigert:
Før du bestemmer deg for platon, anbefaler jeg at du tar en titt på Nivell eller lignende system, jeg tror det heter Ghia.

Jeg liker ikke konstruksjonen med platon, celleplast, sponplater, da den typen gulv risikerer å bli "myke". Jeg tror at et gulv med bjelkelag er mer stabilt. Men det er tilstrekkelig bra til laveste pris (penger og arbeidsinnsats) som gjelder.

Vi har platon/cellplast men uten gulvspon i 2 rom inne så akkurat "din" konstruksjon har jeg ikke brukt selv.
Men platonmatten har veldig mange anleggspunkter mot gulvet, celleplasten er i prinsippet helt plan så med en hel plate bestående av limt gulvspon oppå burde vel det bli mer stabilt enn å legge gulvsponet på bjelker? Det er 2 plane flater mot hverandre som ligger på platon + at du vel skal ha et gulv også, det tror jeg blir minst like bra som bjelker, bjelkene vil forringe isolasjonen dessuten.

Jo, jeg legger noen form for gulv på sponet senere, men har ikke bestemt hva ennå.

Jan-Å skrev:
Vi har platon/cellplast men uten gulvspon i 2 rom inne så akkurat "din" konstruksjon har jeg ikke brukt selv.
Men platonmatten har veldig mange anleggningspunkter mot gulvet, cellplasten er i prinsippet helt plan så med en hel plate bestående av limt gulvspon over på burde vel det bli mer stabilt enn å legge gulvsponet på lekter? Det er 2 plane flater mot hverandre som ligger på platon + at du vel skal ha et gulv også, det tror jeg blir minst like bra som lekter, lekterne kommer til å forverre isoleringen dessuten.
Men det forutsetter at gulvet under platonmatten er plant. Dessuten har jeg handlet 75mm cellplast som ikke har samme dimensjon.

Med platon kreves:
Jevnt underlag å legge platonmatten på.
Plant lagt platon
Cellplastplater som har samme tykkelse i alle kanter. Lett å måle - mål tykkelsen på 2 steder på hver av de fire kantene på en eller to plater i pakken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.