Hei! Hvor tykke bør bjelkene være i et gulv når man skal legge gulvvarme? Jeg har 45*200 som jeg har tenkt å bruke til dette! Holder det? For isolasjonens skyld tenker jeg.
Takk for svar/ J :confused:

Jaha... 40 dyktige byggnissar har lest men ingen kan svare? Eller orker kanskje ikke? Men da vet jeg jo i alle fall hvordan jeg skal oppføre meg her på forumet! Bare lese alle innleggene, men svare på noe: ajajaj, farlig, farlig/ skuffet rutan1

Er det en torpargrunn eller en overetasje? Man vil jo være sikker på det man svarer på, og dessverre så får i hvert fall ikke jeg inn spørsmålet ditt helt. Du skal altså regle opp et gulv og på det gulvet vil du ha gulvvarme?

Så pleier det å være 195*45 ja, men det finnes andre aspekter også som bæreevne, spenndybde osv. Da kan det finnes bærende vegger som man kan bygge som støtter opp bjelkene f.eks. hvis det blir for langt avstand til bærepunkt. I det tilfelle som jeg beskrev nå så pleier det oftest å være en andre etasje. Det finnes også ulike kvalitet på virke.

Beskriv litt bedre hva du er ute etter så kommer du til å få mye bedre svar, ingen sure miner, det er jo fredag :)

Takk Danne213.. Ok, mine opplysninger var kanskje mangelfulle, men det er jo bare en mål på bjelker jeg trengte! Det fikk jeg nå fra Deg! Torpargrunn og bunn plan er det.. Spørsmålet var vel nettopp hvor mye isolasjon det er rimelig å legge når det skal bli gulvvarme der! Ingen sure miner mer jeg lover ;)

45-195 alt. 45-220 er vel et ganske normaltykt gulvbjelkelag ja.. Jo mer jo bedre såklart.

hva slags gulvvarme ?
hvor tykke rør '?
hvilket system skal du bruke for å legge det ?

slike ting spiller stor rolle også for hvor mye isolasjon du trenger.

Vil man ha hjelp så skader det ikke med litt høflighet heller. Vil du ha rask hjelp så ring en konstruktør. Forumet bygger på frivillighet og da får man helt enkelt ta det litt rolig. /Mats Moderator

Ja jeg gikk på litt hardt, sorry

Er det virkelig nødvendig å ha gulvvarme i 2. etasje om man har gulvvarme i 1. etasje? Mange sier at det holder med gulvvarme i underetasjen for at varmen skal stige opp til overetasjen og likevel bli tilstrekkelig varmt, i alle fall i hus i Midt-Norge?

Rett meg om jeg tar feil, dette er bare hva jeg har hørt.

M

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.