Vær så snill noen... hadde håpet å sette igjen gulvet i morgen!

nei men jeg er like interessert jeg,

Årsaken til at det ikke finnes noen enkel løsning er at bjelkelaget ligger mellom varm, halvfuktig luft og kald, normalt mye fuktig luft. I hvilken retning fukten vil vandre er altså usikkert og kan være forskjellig i løpet av året.
Er det konstant tørt i grunnen vil man ha dampsperren på den varme siden, akkurat som i en yttervegg, for at ikke fukt skal vandre ned gjennom isolasjonen og kondensere.
Er det derimot fuktig i grunnen så vandrer denne fukten oppover og "setter seg fast" under plasten i stedet for å kunne passere opp gjennom gulvet.

Vi har hatt en del problemer med fukt i grunnen (RF rundt 75-80%), så med din resonnering burde det altså være best å droppe plasten?

Riktignok skal vi installere avfukter så vi kan ligge rundt 60%, men det er jo fortsatt forholdsvis fuktig...

Med en avfukter som kontrollerer klimaet i grunnen så burde (?) det være fornuftig med plast på varme siden for å hindre fuktvandringen nedover. Verdien av at bjelkelaget skulle kunne puste er heller ikke så betydningsfull lenger.

• Liker
Mustafas
  • Laddar…
Hvorfor er det ikke betydningsfullt lenger?
Å "stenge inne" fuktigheten med plast føles jo ikke helt bra... og at varm luft skulle gå ned i bjelkelaget føles jo merkelig synes jeg!

Men det virker som at alt peker på at man skal ha plast, så da får det vel bli det eller..?

Det ville minske i betydning fordi avfukteren (forhåpentligvis) tar hånd om fuktigheten i stedet.

Varm luft vandrer heller ikke ned gjennom bjelkelaget. Fuktigheten gjør det derimot da diffusjon skjer uansett luftbevegelse, naturen strever alltid etter likevekt.

Nå er det snart på tide å legge gulvet, og da både gulvprodusenter og forummedlemmer peker mot plast så tenker jeg å gå for det.

Takk for all hjelp!

Vurderer å gjøre det samme i et rom der jeg har litt problemer med gulvtrekk.
Har jo pælefundament så det burde være selvtørkende der under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.