Vi bor i et gammelt hus med kjeller hvor kjelleren er støpt og bjelkelaget over er i tre. Siden en tidligere baderomsrenovering (ja, badet er over kjellerrommet) er bjelkelaget synlig i et hjørne nedenfra. Her ser man at den ytterste gulvbjelken i bjelkelaget over er skrudd direkte i veggen. Det ser ut som at bjelkelaget er bygd med en ramme rundt langs veggen. Dette er riktignok over bakken, men drenering og huset er gammelt. Jeg kan ikke se at det finnes noen luftspalte eller kapillærbrytende lag mellom bjelke og vegg. Om luftspalte finnes så er den kun 1-2 mm og tett av sand/betong som faller fra veggen over tid.
Badet har elektrisk gulvvarme (avslått om sommeren) og løs glassfiberisolasjon under gulv. Alt er tett av to - mot veggene - tette gipsplater.
Min bekymring er selvfølgelig at bjelkene i bjelkelaget er innestengt direkte mot veggen og eventuell fukt gjennom ytterveggen har ingen steder å ta veien om det blir noen mengder. Det finnes en trapputbygging i betong utenfor et annet av hjørnene mot ytterveggen og akkurat her er det ingen drenering eller ventilasjon av ytterveggen overhodet.
Jeg vil gjerne kunne holde øye med om vann/fukt skulle finne veien inn og spørsmålet er hva jeg kan gjøre. Bør jeg sage ut 10-20 cm av himlingen (gipsen) langs yttervegg så den ytterste bjelken kan luftes og inspiseres? Da forsvinner litt av isolasjonen akkurat der. Finnes det noen risiko med dette med tanke på gulvvarmen? Kjellerrommet avfuktes av en kraftig avfukter døgnet rundt, men den kommer ikke til å gjøre noen forskjell om fukt setter seg i isolasjonen ved bjelken. Åpner man derimot så mister man litt gulvvarme men kan la luften sirkulere litt ved bjelken.
Vi bor i et gammelt hus med kjeller der kjelleren er støpt og bjelkelaget ovenfor er laget av tre. Siden en tidligere baderomsrenovering (ja, badet er over kjellerrommet) er bjelkelaget synlig i et hjørne nedenfra. Her ser man at den ytterste gulvbjelken i bjelkelaget ovenfor er skrudd direkte i vegg. Det virker som om bjelkelaget er bygd med en ramme rundt langs veggen. Dette er riktignok over bakken, men drenering og hus er gammelt. Jeg kan ikke se at det finnes noen luftspalte eller kapillærbrytende lag mellom bjelke og vegg. Om luftspalte finnes så er den kun 1-2 mm og tilstoppet av sand/betong som faller fra veggen over tid.
Badet har elektrisk gulvvarme (avslått sommertid) og løs glassfiberisolasjon under gulv. Alt er tilstoppet av to - mot veggene - tette gipsplater.
Min bekymring er selvfølgelig at bjelkene i bjelkelaget er innestengt direkte mot veggen og eventuell fukt gjennom ytterveggen har ingen steder å gå om det blir noen mengder. Det finnes en trappetilbygning i betong utenfor et annet av hjørnene mot ytterveggen og akkurat her er det ingen drenering eller ventilasjon av ytterveggen i det hele tatt.
Jeg vil gjerne kunne holde øye med om vann/fuktighet skulle finne veien inn, og spørsmålet er hva jeg kan gjøre. Bør jeg sage ut 10-20 cm av himlingen (gipsen) langs med yttervegg, slik at ytterste bjelke kan luftes og inspiseres? Da forsvinner litt av isolasjonen akkurat der. Finnes det noen risiko med dette med tanke på gulvvarmen? Inspeksjonsrommet avfuktes av en kraftig avfukter døgnet rundt, men den vil ikke gjøre noen forskjell om fukt sitter fast i isolasjonen ved bjelken. Åpner man derimot så mister man litt gulvvarme, men kan la luften sirkulere litt ved bjelken.
[bilde] [bilde]
Hva tror dere?
Er det betongvegg eller trevegg som gulvbjelkelaget er skrudd/spikret i?
Det er betongvegg, som overskriften sier. Det er hele kjernen i spørsmålet, at reglen er mot betongveggen.
Jeg kanskje var uklar i beskrivelsen men fikk med det i overskriften i det minste.
Unnskyld, syntes jeg leste det, men gikk glipp av at det stod i overskriften!
På bildet ser det ut som at det er spikret, er den siden mot betong? Hvor lenge siden ble dette gjort.
Jeg hadde nok gjort i prinsippet som du skriver, og deretter avventet noen år og holdt det under oppsyn. I ditt tilfelle kanskje du kan sette opp en regel/avgrenser 10 cm fra den reglen som sitter mot veggen, og la det lille rommet være uten isolasjon. Det går vel med litt mer energi ved bruk av gulvvarme da, forstås, men det burde være ganske greit likevel. Hvis det var lenge siden badet ble gjort og det ikke føles fuktig eller lukter rart nå, så virker jo det lovende i alle fall.
Jeg gjorde slik at jeg saget opp 30 cm langs ytterveggene (to av fire sider). Det viser seg at bjelken som er skruet langs veggen sitter med en centimeters luftspalte - bedre enn ingenting altså. Dessuten forekommer denne reisverk med ”moderne” bjelker kun i en del av bjelkelaget. Øvrig bjelkelag er original og av gammel stil. Årsaken til dette er neppe tidligere fuktskade, men snarere at en trapp er blitt fjernet. Det har sett slik ut siden midten av 90-tallet.
Alt ser heldigvis tørt ut, men jeg lar det være åpent og uisolert langs ytterveggene og fortsetter å kjøre avfukter 24/7.
Takk igjen!
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.