Hallo, for tiden er mitt lille snekkerverksted lokalisert i en gammel bod som det antagelig var dyr i for xxx år siden. Halve gulvet er stein, deretter litt betong og en igenspikret (treplanker) gjødsel- og fôrrenne. Alt i alt snakker vi om en 25 kvm.

Hadde tenkt å sette litt 45x95 lekter, 34x195 planker over det, deretter OSB og til slutt parkett eller laminatgulv øverst.

34x195 plankene er kun for stivhet siden jeg har 2-3 maskiner over 200 kg.

Isolasjonen plasseres på plate som spikres på undersiden av lektene, er dette en dum idé eller vil det fungere?

• Liker
FiaR
  • Laddar…
Det viktigste er vel at du ikke har tre mot betong uten f.eks. underlagspapp imellom. Jeg tror at du også kommer til å trenge å ventilere gulvet, slik at fukt som stiger oppover gjennom betongen har et sted å ta veien.

• Liker
FiaR
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det viktigste er vel at du ikke har tre mot betong uten for eksempel underlagspapp imellom. Jeg tror at du også vil trenge å ventilere gulvet, slik at fukt som stiger oppover gjennom betongen har et sted å ta veien.
Planen var å sette en lekt langs veggene med bjelkesko, slik at lektene kom 5 cm fra bakken da det er veldig mye ujevnheter. Tenkte også å legge noen steinplater vi har liggende for å forsterke på visse steder som jeg vet vil få mer vekt.

Spørsmålet går nok mer i baner om planken underst kan bevege seg mye og da ødelegge det øverste gulvet gjennom opp- og nedganger i gulvet?/ om det vil skli etter en stund?

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
PeterFalun
Jeg har bygget et snekkerverksted i en gammel låve, 25 kvm. Der var det riktignok ingen betong, kun jord/mold når alt var fjernet. La markduk, jevnet ut med ca 10 cm singel, betongplater (30*30, ca 5 stk på 5 meter for hver bjelke), bjelker, 45*195 på cc 100 (tror jeg), deretter trebjelkelag, 45*195 med blindbunn og isolasjon. Gulvet ble 2 tommers planker, angrer dog at jeg ikke spredde dem. Stabilt og bra, min høvelmaskin, 400 kg, står der.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
PeterFalun
så, det jeg skulle si, er at gulvet "står" på bakken og "henger" ikke i veggene på låven for min del

Holmettfemtio Holmettfemtio skrev:
Planen var å sette en regel langs veggene med bjelkesko så reglene kom en 5 cm fra bakken da det er veldig mye ujevnheter. Tenkte også å legge litt steinplater vi har liggende for å stags opp på visse steder som jeg vet mer tyngde kommer til å være.

Spørsmålet går nok mer i banene om plankene under kan bevege seg mye og da ødelegge det øverste gulvet gjennom opp- og nedganger i gulvet?/ om det vil helle etter en stund?
Ok, da forstår jeg.

45x195 skal holde for i det minste tre meters fri lengde ved normal belastning og cc 30. Ved cc 60 ca. 3m.

200 kg høres mye ut, men setter man meg og ytterligere noen med samme gubbfett ved siden av hverandre ved spisebordet er man oppe i den belastningen. Riktignok spredt utover ca. 2 kvm, men med punktlaster fra stolbena som blir betydelig heftigere. Jeg har aldri hørt om at noen normalbygget norsk lokal har rast sammen under pågående årsmøte med det Norske Bryterforbundet, og det piano med gedigen støpejernsrm som står i det normalkonstruerte stua hjemme hos oss viser ingen tegn på å være på vei ned i kjelleren etter over åtte år på samme sted.

Så avhenger jo selvfølgelig alt på bjelkeskoene, og hvordan du har festet dem. Der har du det virkelig svake punktet, og jeg ville nok sove roligere om nettene, om jeg var deg, hvis jeg i stedet satte fra meg gulvbjelkene på noen skikkelige bæringer som er forankret inntil jordskjelvsikkerhet i veggene, i stedet for å stole på kun bjelkeskoene.

(EDIT: Ser nå at jeg leste feil i ditt innlegg, det var jo så du tenkte å gjøre. Høres bra ut!)

ps! Om du legger gulvbordene kant i kant tror jeg ikke at OSB:n gjør noen forskjell. Det viktigste når du legger laminatgulv er at du legger det vinkelrett mot gulvbordene. Da holder det for gulvbordenes naturlige svikt.

ricebridge ricebridge skrev:
ps! Om du setter gulvbordene kant i kant tror jeg ikke at OSB-en gjør noen forskjell. Det viktigste når du legger laminatgulv er at du legger det vinkelrett mot gulvbordene. Da holder det for gulvbordenes naturlige svikt.
Selv om de ikke er not og fjær?
Med vinkelrett mener du parallelt da, hva?

Holmettfemtio Holmettfemtio skrev:
Selv om de ikke er kilspårade? Med vinkelrett mener du parallelt da eller?
Jeg mener i den retningen som gulvplankene ikke ligger. I kryss, på tvers.

Det er stor risiko for at fuktigheten fra bakken vil gi fuktskader i et slikt gulv. Det er det tette overgulvet (OSB og laminat) som hindrer fuktutjevningen. Hvis du i stedet bare har grove spontede planker til gulv (f.eks. https://virkesgrossisten.se/shop/product/45x145-industrigolv?tm=), og ikke mer enn ca. 95 mm isolasjon, så bør det klare seg. Jeg ville ikke feste gulvet i veggene, men la det hvile på stein/betong/fliser med bunnsvillsisolasjon mellom støtte og gulvbjelke. Er du bekymret for at gulvet kan bevege seg på grunn av tunge maskiner, går det an å skru det fast i betonggulvet, f.eks. via vinkeljern.

I mitt verksted rev jeg ut alt, isolerte og støpte ny betong.

Ikke legg parkett/laminat, det kan bli farlig glatt med litt spon på.
Protte

• Liker
Immobil og 1 annen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det er stor risiko for at fukten fra bakken vil gi fuktskader i et slikt gulv. Det er det tette overgulvet (OSB og laminat) som hindrer fuktutjevnelse. Hvis du i stedet bare har grove, not og fjær plank til gulv, (f.eks. [lenke]), og ikke mer enn ca. 95 mm isolasjon, så bør det klare seg. Jeg ville ikke festet gulvet i veggene, men latt det hvile på stein/betong/fliser med svillisolering mellom støtte og gulvbjelke. Er du bekymret for at gulvet kan bevege seg pga. tunge maskiner, kan det skrus fast i betonggulvet, f.eks. via vinkeljern.
Det gulvet var veldig interessant, men ser ikke ut til å finne det nærmere der jeg bor. Deres frakt blir gal hvis jeg skal få ned til sørlige Småland. Må snoke rundt litt mer.

Sist redigert:
prototypen prototypen skrev:
Legg IKKE parkett/laminat, det vil bli risikabelt glatt med litt spon på.
Protte
Shite, det tenkte jeg ikke på, du har helt rett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.