Heisann!

Har en liten fundering/spørsmål angående vårt gulv i huset (typisk 70-tallshus, bygget i 75, ett plan med kjeller).

Det er nemlig slik at man kan se at gulvet har "sunket" mellom gulvstøttene i spesifikt én del av huset (man kan altså se "toppene" på støttene i gulvet/matta med det blotte øye noen steder).. og nå lurer jeg på hvorfor det har blitt slik?

Er det fordi huset har "sunket" med årene? ..eller har huset vridd seg på noen måte? dårlig bygge-kvalitet? eller skyldes det noe helt annet? (noen skade som jeg ikke vet om?)

Man kan jo høre for eksempel en knirkende/knakende lyd i et helt annet rom når man går på visse steder (og jeg antar at det er "fortsettelsen" av støtten i gulvet som gir noe bevegelse fra seg.. som får enten støtten til å knirke litt.. eller platene oppå støtten)..

Tanken er at vi skal rive opp en del av gulvet når været tillater det.. og støtte opp litt (typ litt "kortlings-liknende" for å rette opp alt få bedre belastning..) og deretter legge inn litt isolasjon (veldig lydhørt til kjelleren!) og nye plater + gulv.. høres det ut som en god idé? Eller bør vi gjøre på en annen måte?

MVH Sandra
 
Høres jo rart ut at gulvet har sunket mellom bjelkene. Om du river opp gulvene så skal du kryssavstive gulvbjelkene, ikke bare forsterke.
 
verktygsgurun skrev:
Låter jo rart at gulvet har sunket mellom bjelkene. Hvis du river opp gulvene så skal du kryssavstive gulvbjelkene, ikke bare kottle.
Heisann!
Hva innebærer kryssavstive da? Er det når man spikrer to biter tre i et kryss på hver side av eksisterende bjelke? (eller hvordan jeg nå skal uttrykke det)... som den "sinte snekkeren" gjorde denne uken i sitt program (de hadde problemer med at gulvet/taket svaiet når noen gikk i overetasjen).

Kanskje skal påpeke at det ikke er store hull, men at det heller ned kanskje 1-2 cm mellom hver stor bjelke i gulvet (altså der det er som verst.. men det gjør at man kan se på enkelte steder at gulvet er litt bølgete).

Hva kommer det av? rar byggestandard? hus som har rørt seg? kan det skyldes fukt som har tørket i treverket? (har vært taklekkasje for noen år siden, men det er nytt tak osv).

MVH Sandra
 
Hei!

Vi har akkurat det samme problemet og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Min tanke er å fjerne plastmatte og parkett. Rive bort gulvsponplatene (dette er vel antageligvis en svært energikrevende jobb, da platene både er skrudd og limt).

Noen som har et godt tips om hvordan man får bort skrudde og limte sponplater???

Deretter tenkte jeg å forsterke bjelkelaget med nye 220x45 bjelker. Men jeg vet som sagt ikke om dette er den beste/enkleste løsningen for dette problemet. Tips mottas varmt...

Her er et bilde av hellingen, hellingen blir jo verre og verre...

/G
 
  • Vater på gulvet viser skjevhet; luftboble er ikke sentrert.
Vi har samme problem. Myresjöhus fra 1977. Under bygging av bad i kjelleren så la jeg merke til at hver tredje bjelke er 220x45. Men de to imellom er 220x33. Gulvet er lagt med cc40 og det stemmer at gulvet "henger" i bølger med 120 cm mellom toppene. Elendig når man skal legge laminat... Dessverre er det vel ikke mye å gjøre med enkle midler. Skal man prøve å fikse det, er det kanskje lettere å rive himlingen i kjelleren og jobbe nedenfra.

Man kan kanskje pumpe opp gulvet med jekk og sette på flatjern på de svake bjelkene?
 
  • Liker
wrobel.se
  • Laddar…
Hei Go4it og elajens

Hyggelig å finne noen med det samme problemet (trist at noen skal ha disse problemene!!).. men ingen andre ser ut til å forstå problemet mitt.. (mange problemer med 70-tallshus men ikke så mange som belyser akkurat dette problemet).

Jeg har også lekt litt med vateret vårt (dog større slike).. og det ser omtrent ut som på "Go4its" bilde.. ingen store groper.. men nok til å irritere seg over! (spesielt på kjøkkenet hvor benkene/skapene har flyttet seg!)

Må si at innlegget ditt "elajens" ville forklare en hel del.. det høres veldig logisk ut at vi skulle ha en lignende byggestruktur.. da det er omtrent 120 cm mellom hver topp.. (noe som føltes ulogisk når man bare tenkte på at det "falt" mellom bjelkene.. = veldig få bjelker hahah).. men hvis det da er en litt svakere mellom hver.. da forklarer det masse..

Jeg leste byggetegningene for huset for noen måneder siden men sjekket ikke så nøye.. nå skal jeg lete dem frem igjen og sjekke spesifikt bjelkenes størrelse (har flaksen av å ha alle originaltegninger og byggeanvisninger for huset)..

Den der ideen med å jobbe nedenfra har vi tenkt på..og hvis det er slik at bare annenhver bjelke skal "støttes opp".. ville det være utmerket å jobbe nettopp nedenfra... perfekt å ha en slags "jekk" som kan stå på platen og "løfte" hellingen mens man jobber med akkurat "den" bjelken..

Hmm.. verdt å tenke på dette..
Kom gjerne med gode tips.. eller bare tanker om hvordan dere tenker å gjøre osv..
Ville vært gøy å følge med på deres "renoveringer" ..

Takk for svarene begge to!
MVH Sandra
 
Hva er det for fabrikat på huset?
 
elajens:

Ingen av de mer kjente merkene (mer lokalt), vet at byggherren i seg selv har bygd alle husene nettopp på vår del av gaten. Skal prøve å finne papirene på huset (flytteeskene er ikke helt ute av veien ennå haha.. har lett i to kvelder!)

Det jeg husker var i hvert fall at jeg aldri hadde hørt om dem (selskapet altså)

MVH Sandra
 
elajens:

Skulle også fortelle at for oss er det slik at problemet er "samme" over hele huset.. men samtidig så plager vi oss ikke så mye med det på soverommene (noen ganger kan det knirke hvis man går på et utvalgt sted.. altså det knirker i et annet rom...) men derimot i stuen, kjøkkenet og gangen.. der ser man bølgene og man føler det når man går (jeg er ganske følsom.. alle merker det ikke, men jeg får "sjøføtter") :)

Vi har nylig (for noen måneder siden) lagt laminatgulv i to av de mindre soverommene og heldekkende teppe i det store soverommet.. ingen problemer ennå ihvertfall.

MVH Sandra
 
Fant byggedokumentene vi hadde fått, men de gjorde oss ikke så mye klokere! Mange ting var spesifisert, men langt ifra alt..

Vi er flere som har sett på dokumentene og ja.. det er veldig uklart altså! Vi tolket det som om det ikke er noen flere bjelker i gulvbjelkelaget enn de der på 120 cm avstand.. men det høres jo litt bisarrt ut??

Så fort været bedrer seg og det går an å ha dører og vinduer åpne uten å fryse i hjel, skal vi rive litt i taket i kjelleren (som ser ut til å være det sikreste alternativet for å få informasjonen vi søker!)..

MVH Sandra
 
Fikk dere sjansen til å rive noe og se?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.