Vet ikke om man trenger LECA. Ved billigere bygging ville jeg lagt en riktig avskiller (eller hva det nå heter) mellom betongen og virket. Før brukte man tykk asfalt papp. Og plater for avrenningens skyld.

Håper du oppdaterer oss med bilder :-)
Krysser fingrene.

Nå har vi kommet så langt at vi skal snart begynne å isolere. Reglene er på 90 mm og om man skal ha luftspalte på kanskje 20-25 mm så går det ikke med mer enn 70 mm.

Holder 70 mm eller hva tror dere?

Fra utsiden og inn:

1. Fjellpanel
2. Plast
3. Luftspalte 20-25 mm
4. Isolasjon 70 mm (isolasjonsplate)
4. OSB plate
5. Gipsplate
7. Tapet

...oppdatering...

Vi måtte løfte taket og sidene for å kunne grave ned og støpe grunn samt mure en rad med leca. Det fungerte veldig bra og resultatet ble meget bra.

På oversiden av lecaen la vi mørtel, takpapp og så en regel 120 mm x 45 mm. Regelen ligger over takpappen. Deretter brukte vi fransk skrue på regelen og rett inn i lecaen. Skrue og plugg. Det ble veldig solid.
Vi benyttet anledningen til å bytte noen fjellpanel mens vi holdt på, da de var ganske dårlige.

• Under bygging med trevegger og delvis blottlagt grunn. Regler og fjällpanel er synlige, men området rundt er ryddet og klargjort for arbeid.
  • En vater ligger på nylagt betong i en treform, omgitt av jord og planter.
  • Grønn fjellpanel fasade med synlig grunnmur, delvis demontert, viser oppdatering av isolasjon. Murarbeid har blitt gjort nær bakken. Nedløpsrør til venstre.
  • En uferdig konstruksjon med synlige trebjelker og uisolerte vegger, hvor man ser et fundament av murstein og grusdekke, under oppføring.
  • Bygning under konstruksjon med ny fjellpanel, åpent vindu, stabil fundament med lecasten, og løsning som gir inntrykk av godt forberedt isolering.
  • Under bygging av interiør med synlige trestendere og et vindusåpning. Utsikt til grøntområde gjennom vinduet. Klargjøres for isolasjon.
  • Innvendig byggeprosjekt av et rom med trepanel og synlige trestendere, murstein på gulvnivå og plastfolie mellom stenderne.
Sist redigert:
Mikael_L
70 mm isolasjon har jeg i veggene i boden på 12 kvm., 100mm i gulv, 120 mm i tak.

Ved noen minusgrader, si 5-10 minus, rekker ikke lenger 600W elementet til å varme opp til engang 20°C.

Så blir det kaldere enn det, må jeg sette i gang et sterkere element. Ved 5-10 minusgrader trekker altså boden minst 0,6x24 = 14,4 kWh/døgn, dvs ca 430:-/måned i oppvarmingskostnad. De 4 kaldeste månedene går på minst 3000:- å varme opp, om jeg nå skulle varme boden hele vinteren.

Det kan kanskje være en veiledning.

Jeg ville ha reglert på med en minst en 95'a innvendig og isolert betydelig mer.

Sist redigert:
Mikael_L
Anna-Sara skrev:
1. Fjellpanel
2. Plast
3. Luftspalte 20-25 mm
4. Isolasjon 70 mm (isolasjonsplate)
4. OSB plate
5. Gipsplate
7. Tapet
Dere skal absolutt ikke sette 2. Plast. Da kommer deres vegger til å råtne opp om noen år.
Dere skal ha vindsperre, asfaboard eller vindsduk der, som slipper ut vanndamp.

Dere kan muligens sette plast mellom 4 og 4 :), men skal det være idé skal dere nok også plastre i taket og ned mot grunnen, og dessuten få det skikkelig tett.

Mikael_L skrev:
Dere skal absolutt ikke sette 2. Plast. Da vil veggene deres råtne opp om noen år. Dere skal ha vindsperre, asfaboard eller vindsperreduk der, som slipper ut vanndamp.

Dere kan muligens sette plast mellom 4 og 4 :), men skal det være ideelt, bør dere nok også plastre i taket og ned mot grunnen, og dessuten få det helt tett.
Cirka 80% av rommet ligger mellom vårt hus og naboens hus. Dette innebærer at isolasjon allerede finnes på de sidene, og den eneste plassen hvor kulden kan komme inn er området med kledning og som synes på bildet. Inn i rommet skal vi ha et element koblet til fjernvarmen som vi allerede har i resten av huset, og den tenker vi å plassere så nær vinduet som mulig.

Grunnen:

Cellplast S100 på 100 mm
Plast (aldringsbest.)
Betong, cirka 8-9 cm
+ laminat

Taket:

Taket er allerede i god stand med takpapp og alt på oversiden. Innvendig tenkte jeg å sette inn isolasjon og så tak.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.