Mikael_L
Anna-Sara skrev:
Funderer på å isolere også resten med isopor og slippe fullstendig den gule litt plagsomme isolasjonen.
Isoleringsfunksjonen er jo likverdig, men det pleier å være slitsomt og vrient å få platene nøyaktig så brede som nødvendig for å dekke mellomrommet mellom stenderne.
Blir det bare noen mm glipe så har du direkte en kuldebro.

Så kanskje du ombestemmer deg om det med "den gule litt plagsomme isolasjonen" når du først har saget litt i isoporen og har små isoporkuler på klærne, i klærne, i håret, i munnen, på alle verktøyene dine osv.

Jeg ville alle ganger valgt plagsom gul (eller grå) isolasjon til veggene. :)

Jeg har ikke begynt å legge planker enda, og skal prøve å legge de sånn at jeg slipper å jobbe så mye med platene, men det kommer nok til å være litt jobb å beregne så alt sitter bra.

Isolasjonen er jeg egentlig ganske fleksibel med. Det plager ikke meg hva jeg velger, men jeg har noen som anbefaler isopor, derfor nevnte jeg det tidligere. Prisen kommer til å avgjøre, ikke hvor mye jobb det er.

p.s. litt synd at man ikke kan legge inn et bilde direkte her.

1. Selvfølgelig kan man vedlegge bilder her! Bare de er innenfor toleransen /størrelsen.
2. Når det gjelder vegger, har Mikael_L rett.
3. Frigoliten "skjæres" best med varmetråd! Den smeltes man!

Hvor og hvordan legger man opp bilder direkte i tilknytning til teksten man skriver her på tråden.
Jeg får en bildeflikon men den vil lenke til et bilde ute på internett, men jeg vil legge inn et bilde fra datamaskinen egentlig.

Du klikker på avansert modus når du skriver innlegget. Deretter har du en knapp i editoren som ser ut som en binders. Der kan du direkteinfoge bilder

Ok, da prøver vi igjen.

Sånn ser det ut i dag. Hadde besøk av et betongfirma og jeg fikk priser (cirka) og må si at jeg ble meget overrasket da jeg trodde at det skulle bli billigere enn det.
Beregningen er at det skal være cirka 2 tonn. Om man velger lettbetong så er prisen 7 kr/kg som innebærer cirka 14.000 kr + plast, isolasjon og timekostnad for arbeidet.
Skulle man velge vanlig betong så er prisen billigere men da kommer kostnaden for lastebilen som leverer betongen og prisen er 4000 kr for bare lastebilen.

Høres det ut som rimelige priser eller hva synes dere?
Skal det koste cirka 20.000 - 25.000 kr for dette arbeidet.

• En tom garasje med grusgulv og trebjelker i taket, klart for et potensielt betongprosjekt. En kost står lent mot veggen til høyre.
Er det veldig viktig med prisen, kan du jukse litt.

Laminat,
Foam + ålderb plast ca 500kr
Frigolit (XPS200) 100mm ca 2000 kr
Settesand (steinmel) 10-30mm for å jevne ut underlaget ca 500kr

Det gir deg en pris på 3000 + laminat.

Kan man tenke seg å legge søyler i midten og bjelker på sidene og bygge alt i tre.

Bygger du i tre, bør du ha den gule isoleringen. Og annet med. Hvordan skal nedre del av isoleringen hvile? Mot masonit? Tre? Hvordan skal du inspisere det? Jeg tror mest på frigolit.

Ps. Lageret som jeg bygger vil ha gulvet som nevnt ovenfor. Dog skal jeg ha plastmatte på gulvsponplater.

Jeg tenkte på følgende måte:

1) grus/sand (finnes allerede på stedet)
2) plast
3) regelverk av tre
4) list der den gule isolasjonen kan ligge på. Avstand mellom plast og isolasjon cirka 3-4 cm.
5) gulvsponplater
6) plast
7) foam
8) laminat

Plastmatte er faktisk veldig bra og varm. Jeg har i tre andre rom plastmatte, og det fungerer utmerket, den er varm og pen, ser ut som laminat i bjørk.

Mikael_L
kamilenski skrev:
Er det veldig viktig med prisen, kan du jukse litt.

Laminat,
Foam + eldre plast ca 500kr
Frigolit (XPS200) 100mm ca 2000 kr
Settesand (steinmel) 10-30mm for å jevne ut underlaget ca 500kr

Det gir deg en pris på 3000 + laminat.
Fordelen med dette forslaget er at det ikke ligger noe tre eller annet organisk mot bakken som kan begynne å mugne. Og på "varme siden" av frigoliten klarer man seg også da temperaturen er tilstrekkelig høy for å holde rH lav.

Ulempen er ... vel jeg vet faktisk ikke, kanskje relativt uprøvd konstruksjon, eller noe annet, hva vet jeg.

Mikael_L
Anna-Sara skrev:
Jeg tenkte på følgende måte:

1) grus/sand (finnes allerede på plass)
2) plast
3) regelverk av tre
4) list der den gule isoleringen kan ligge på. Avstand mellom plast og isolering cirka 3-4 cm.
5) gulvsponplater
6) plast
7) foam
8) laminat

Plastmatte er faktisk veldig bra og varm. Jeg har i tre andre rom plastmatte og det fungerer utmerket, den er varm og pen, ser ut som laminat i bjørk.
Her er det en åpenbar muggrisiko. Hvis treverk ligger mot bakken bare adskilt med plastfolie, men isolert på oversiden, vil treet være på omtrent jordens temperatur jevnt. Altså 10-15° om sommeren og 0-10° om vinteren. Da er det stor risiko for at fukt kondenserer mot plastfolien og treet nærmest bakken med etterfølgende mugg- og råteskader.

Nå er det iallfall klart at jeg skal legge plast, cellplast og så lettbetong. En overraskelse som vi oppdaget under arbeidet er at de bærende bjelkene som lå nærmest bakken var i dårlig stand, så vi var mer eller mindre tvunget til å fjerne disse og støpe en ordentlig grunnmur.

• Innvendig hjørne av en uferdig trevegg med eksponerte stendere, jordgulv og byggematerialer liggende på bakken.
Der ser du problemet med fuktigheten. Akkurat som Mikael_L skrev i tidligere innlegg.

Ja, et ganske tydelig bevis dessuten.
Jeg tror at løsningen med et skikkelig fundament og deretter en rad med leca-steiner før reglene kommer, sikkert vil bli en holdbar løsning.

• Betongfundament under konstruksjon, omkranset av trestøtter og planter, som en del av byggprosjekt med leca stein for holdbarhet.
  • Grunnarbeid i trekonstruksjon, viser sementstøp og trepanelvegger, klart for videre byggearbeid.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.