Hei,

Vi har en matkjeller i kjelleren til vårt hus bygd i 1967. For øyeblikket ligger det teglstein som gulv. Hvordan går vi frem for å på enkleste måte få til et slags støpt gulv her? Ja, dere forstår at jeg er nybegynner på dette, så jeg trenger litt veiledning. Det er også rør som kommer opp av gulvet. Hvordan håndterer jeg disse?

• Rør som stikker opp fra et mursteinsgulv i en matkelleren, to med blå ventiler, omringet av støv og isolasjonsmateriale.
  • Matkjeller med rød murstein på gulvet, omgitt av hvite vegger, sprekker og rusk synlig. Rør stikker opp fra gulvet.
Ligger teglet løst?
På mark eller på betong?

Jeg tror teglet ligger der på bakken med vilje for å få litt kjøling når markfukten fordamper.

Om du vil ha et jevnere tettere gulv synes jeg at du skal sette om teglet i 0/4 steinmel.

F fribygg skrev:
Ligger teglet løst?
På bakken eller på betong?

Jeg tror teglet ligger der på bakken med vilje for å få litt kjøling når markfukten fordamper.

Hvis du vil ha et jevnere og tettere gulv, synes jeg du skal legge om teglet i 0/4 steinmel.
Ja det ligger løst oppå typ sand.. ingen betong under.

Vil du ha støpt gulv må du fjerne teglsteinen, armere og støpe en betongplate, men det er ikke noe jeg anbefaler for en matkeller.

• Liker
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vil du ha støpt gulv må du fjerne teglstenen, armere og støpe en betongkake men det er ikke noe jeg anbefaler til en matkjeller
Takk for svar! Hva er grunnen til at du ikke anbefaler det?

Du risikerer å miste de gode egenskapene som tegl i settesand i en sannsynligvis uisolert kjeller har.

• Liker
emmad
  • Laddar…
Er tanken å fortsatt bruke det som matkjeller, men dere vil først og fremst ha et flatere gulv? Eller skal dere gjøre noe annet med rommet?

H Hans G2 skrev:
Er tanken å fortsatt ha det som matkeller men dere vil først og fremst ha et jevnere gulv? Eller skal dere gjøre noe annet med rommet?
Tanken er å fortsette å ha det som matkeller. Men akkurat, et jevnere gulv er ønsket.

E emmad skrev:
Tanken er å fortsette å ha det som matkjeller. Men akkurat, et jevnere gulv er ønskelig
Resten av kjelleren er innredet boligareal.

Sett da om teglgulvet og spik/skru eller falset sammen en liten kasse å sette rundt rørene om de forstyrrer visuelt.

• Liker
emmad
  • Laddar…
Jeg er enig med fribygg. Teglgulv eller jordgulv gir bedre klima i en matkeller enn betonggulv.

Vi har jordgulv med oppstikkende jordfaste steiner og høydeforskjeller i 30 centimeters klassen, og det duger bra i en matkeller.

PeterFalun
til TS, har du sjekket om det finnes markradon i området der du bor?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.