Skal lage et treningsrom i vår uinnredede kjeller.

• I dag litt halvskrovlete betonggulv (har ikke tegninger, men tror ikke det er isolert)
  • Takhøyde - ca 243 cm (vil gjerne beholde så mye takhøyde som mulig - om man vil hoppe litt under treningen, bruke crosstrainer osv.)
  • Beregnet gulvareal 16-17 kvm
  • Vegger av Leca/lettbetong. Vurderer: [eksist. Leca] + luftspalte (1cm?) + stålstendere + OSB + gips
Når det gjelder gulv har jeg fått tips/forslag om:
  • eps + flytsparkel (med armering)
Dette skal være en god grunn. Deretter kan man velge om man vil legge vannbåren gulvvarme og f.eks. fliser over?

Spørsmål:
  • Tror dere det blir bra med eps + flytsparkel? Hvilke tykkelser (høyder) er anbefalt her?
  • Kan man droppe fliser og bare ha flytsparkel/betong? Kanskje man vil ha epoksigulv og noen treningsmatter i stedet? (Tenker litt på pris her, men ville helst også unngå fliser...)
  • Vi vurderer frem og tilbake om vi skal benytte sjansen til å legge inn rør for vannbåren gulvvarme. Kanskje ikke for å ta i bruk med en gang, men for ikke å angre oss etterpå om det blir for kaldt på gulvet.
Grunntanken er å bruke rommet 2-3 timer per dag vinterstid for nettopp trening. Derfor vil vi ikke "fyre for kråker" og holde det oppvarmet hele tiden. Vurderer en Mitsubishi VL-50 og eventuelt en elektrisk radiator (ja, feil i disse dager med tanke på strømprisen - men vil som sagt varme opp rommet raskt av og til/sjelden)

Takknemlig for all tilbakemelding :-)

Jeg har lagt 20 + 20 mm eps, på dette ca 3-4 cm grovbetong med armetingsmatte og wirsbo 12 mm gulvvarmeslange, deretter fliser på det. Gulvet ble støpt i en vaskerom og har fungert bra i 12 år nå. Jeg synes betong er enklere å blande og trekke av jevnt, og så er det billigere.

Takk for tipset :) Hvorfor 20+20 og ikke 40 med eps?

EPS under er jeg ganske sikker på - derimot ikke bestemt meg ovenfor. Utfordring å få til isolasjon, lav høyde samt at de skal tåle litt hopp/trening også... (og gjerne rask, men kort og sporadisk oppvarming)
Så at Wirsbo/Uponor har et produktblad på 233 sider... Alt er selvsagt ikke relevant å lese igjennom men likevel en del å gå igjennom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.