1.488 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Gulv for treningsrom i kjelleren - eps pluss gulvvarme?
Skal lage et treningsrom i vår uinnredede kjeller.
Spørsmål:
Takknemlig for all tilbakemelding
- I dag litt halvskrovlete betonggulv (har ikke tegninger, men tror ikke det er isolert)
- Takhøyde - ca 243 cm (vil gjerne beholde så mye takhøyde som mulig - om man vil hoppe litt under treningen, bruke crosstrainer osv.)
- Beregnet gulvareal 16-17 kvm
- Vegger av Leca/lettbetong. Vurderer: [eksist. Leca] + luftspalte (1cm?) + stålstendere + OSB + gips
- eps + flytsparkel (med armering)
Spørsmål:
- Tror dere det blir bra med eps + flytsparkel? Hvilke tykkelser (høyder) er anbefalt her?
- Kan man droppe fliser og bare ha flytsparkel/betong? Kanskje man vil ha epoksigulv og noen treningsmatter i stedet? (Tenker litt på pris her, men ville helst også unngå fliser...)
- Vi vurderer frem og tilbake om vi skal benytte sjansen til å legge inn rør for vannbåren gulvvarme. Kanskje ikke for å ta i bruk med en gang, men for ikke å angre oss etterpå om det blir for kaldt på gulvet.
Takknemlig for all tilbakemelding
Jeg har lagt 20 + 20 mm eps, på dette ca 3-4 cm grovbetong med armetingsmatte og wirsbo 12 mm gulvvarmeslange, deretter fliser på det. Gulvet ble støpt i en vaskerom og har fungert bra i 12 år nå. Jeg synes betong er enklere å blande og trekke av jevnt, og så er det billigere.
Takk for tipset
Hvorfor 20+20 og ikke 40 med eps?
EPS under er jeg ganske sikker på - derimot ikke bestemt meg ovenfor. Utfordring å få til isolasjon, lav høyde samt at de skal tåle litt hopp/trening også... (og gjerne rask, men kort og sporadisk oppvarming)
Så at Wirsbo/Uponor har et produktblad på 233 sider... Alt er selvsagt ikke relevant å lese igjennom men likevel en del å gå igjennom.
EPS under er jeg ganske sikker på - derimot ikke bestemt meg ovenfor. Utfordring å få til isolasjon, lav høyde samt at de skal tåle litt hopp/trening også... (og gjerne rask, men kort og sporadisk oppvarming)
Så at Wirsbo/Uponor har et produktblad på 233 sider... Alt er selvsagt ikke relevant å lese igjennom men likevel en del å gå igjennom.
Klikk her for å svare