Hei,

Jeg holder på å renovere våre reverterte himlinger. Etter at jeg har fjernet den gamle limfargen og reparert sprekkene, skal jeg nå legge et tynt lag med finpuss av kalkmørtel.

Jeg har forsøkt å kjøpe fint grus (0-1) for å blande til fin kalkpuss, men ingen grusterminal jeg har sjekket har så fint grus. Jeg prøvde å sile "mur og pussgrus" (0-4) med et nett, men det ble ikke så fint mørtel allikevel.

Så i stedet har jeg nå kjøpt ferdigblandet "Kalkmørtel fin 0-1" på sekk, og det fungerer bra. Men det er mye dyrere med ferdigblandet. Noen som vet hva man skal blande med for sand for å få tilsvarende mørtel? Er det en slags steinmel man skal blande med?

• Liker
Kwntet
  • Laddar…
Ja, noen helt vanlig sand av noe slag burde fungere fint

jeg ville ofre de noen 100-lapper ekstra for å få ferdigblandet fint kalkmørtel :).
Det blir uansett ikke mange sekkene for et tak med maks 5 mm puss?

Pussand er en noe uvanlig sandsort og ikke alle grustak har en sort som duger til kalkmørtel (har fått vite). I betong kan man blande hva som helst men kalkmørtel er litt mer kresen :).
Den skal helst ha skarpe kanter, og strandsand duger ikke for den har salt i - vaske og sile?
Steinmel er ikke passende heller for man har ingen garanti at det blir ren kvartsand av stein.
Jeg fikk en lass med sand som ikke var egnet til å male hvitt - mange svarte korn i som lignet kull i den ellers lysegule sanden. Dessuten var den grovere og jeg silte den gjennom en kjøkkensil med metalltrådnett :). Mye ekstra arbeid ...... men når jeg trengte så fantes ingen ferdige blandinger av kalkmørtel å kjøpe så det ble en nødløsning :)
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.