Hei,
har hatt store problemer fra tid til annen med at grunnvann trenger inn i vår maskinkasse for bassenget. Der altså pumpe, filter mm finnes. To ganger har det skjedd at vannivået i kassen har gått ca 50 cm opp og fullstendig druknet pumpen/elmotoren. Selvsagt er strømtilførselen via jordfeilbryter. Men en elektromotor trives ikke i vann, så to stk har jeg nå måttet bytte lager på samt børstet rust fra.
Vi har til tider høyt grunnvann. Og hadde jeg visst det før, så hadde jeg nok ikke bygget på denne måten. Men nå er det jo som det er..
Har drenert under kassen i ettertid, men det hjelper ikke.
Har forsøkt å tette med silikon, men det har ikke hjulpet.

Nå trenger jeg tips fra dere om hvordan jeg skal løse dette.

Har tenkt i disse baner:

- bygge nytt maskinhus over bakken. Stort arbeid men gjørbart. Ulempe kan være å få pumpe over bassengens vannnivå.
- gjøre hele kassen vanntett med glassfiber/plast. Vann vil trenge inn mellom kasse og plast?
- tette med gummimasse
- heve pumpe/motor i kassen (nå sitter den i bunnen, er fjernet på bildet). Men garanterer jo ingenting..
- Som i dag bruke dreneringspumpe, men med automatikk. Men ulempe ved strømbrudd.
- annen kreativ løsning?

//WSP

Maskinrom for basseng med pumpe, filter, rør og elektriske koblinger, viser oversvømmelsesproblemer etter grunnvannsinntregning.

Enklest ville vel være å pumpe ut vannet, er vel ikke så ofte det er strømbrudd noen lengre stund

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Jepp, er enklest. Men skulle helst slippe det. Hadde automatikk koblet til pumpen før men den tullet (sensor med spisser ned i vannet) og gikk ikke an å stole på.

det beste om det nå nødvendigvis må ligge i bakken hadde jo vært å gjøre kassen i rustfritt og gjort den tett med en gang. Nå ser det ut som forskalingsfiner? Som antagelig før eller senere råtner bort uansett.

Ulempen med tomme bokser i bakken er at de har en tendens til å flyte opp når grunnvannsnivået stiger.

S
Hele din plaskedam ligger i vann og bader på utsiden, vann på feil side
De som bygde eller har du bygget selv?? har ikke tatt hensyn til vannforekomst i grunnen
Normalt ved vannforekomst så settes det en grunnvannspumpe på utsiden av bassenget og ca 0,5 m dypere enn bunnen på bassenget
Har du trekonstruksjon under jord har den det ikke bra, treet vil mykne med tiden.
For å få orden på det uten å grave opp noe nytt hull, rens ut gropa di så du kan grave minst 0,5 m dypere enn bassenget, sett et 400mm avløpsrør, bor en masse hull i det.
En pumpe koster ikke mye med flottør på (ikke vippe) fjern tilbakeslagsventilen og dra en slange med nedoverbakke til en grøft så klarer du også vinteren
Er det dårlig fall kan du starte 1 dm under jord og ut med fall

Har vurdert å skaffe plater og sette på innsiden/gulv og sveise sammen. Men er ingen erfaren sveiser direkte..

Vil tro at det som holder kassen fra å flyte opp i dag er alle rør/slanger som går til og fra kassen. Grunnvannet er bare for høyt om våren og etter langvarig regn.

Det sitter allerede en grunnvannspumpe på utsiden av bassenget ca 0,5m dypere. Styrt av to nivåvipper osv. Den fungerer bra. Men maskinboksen sitter 6m fra dette og grunnvann rundt boksen rekker ikke å dreneres bort til dreneringsbrønnen før det heller trenger inn i boksen.
Alternativet er jo å grave en ytterligere dreneringsbrønn plassert ved boksen. Men det innebærer jo at jeg må stole på enda en pumpe..

S
Da er det bra tett under bassenget, eller så har du en åre som vannet går i frem til gropen når det regner, lei meg men eneste sjansen er en pumpe til eller flytte opp greiene Hvorfor to vippor, hvor grovt er det røret som pumpen sitter i, vippor må ha bra bredde for å ikke gå mot vegg og ikke fungere bra, bedre med en som har nivådelen festet på pumpen

Ca 1,5m ned i bakken er det grå siltjord (eller hva de nå kalles) og den er ikke særlig drenerende. Rundt basseng og kasse er det fylt opp med makadam og grus. Men siden grunnvann fylles på utenfor disse gravde hullene, vil vannet bli liggende igjen en stund i hullene på grunn av siltjorden under.
To svitsjer har jeg for å få bedre hysterese. Dvs jeg vil at pumpen skal gå i gang når den øverste blir aktivert og fortsette å gå til den nederste blir deaktivert.
Svitsjene jeg bruker er for industrien og er relativt små og kompakte.

S
Ok det er et rampestrek med silt, er i prinsippet vanntett, det med dine vippor gjør at pumpen går litt lengre tid og ikke hakker av og til, sitter da et relé på noe sted, det er bra.
Men din grop med greiene i er problemet, de drukner iblant, hvordan er det, kan du grave ut så du kommer ned til makadamen som finnes under pollen, da går vannet til din nåværende pumpegrop.

Akkurat så gjorde jeg i fjor. Bort med trall og annet mellom kasse og basseng. Gravde en 2m dyp grøft ca 6m lang mellom kasse og basseng. Ned med dreneringsslange og etterfylte. Men det er ikke nok. Kassen må bli tett. Eller flytte alt opp. Eller ha en pumpe som står klar i kassen hele tiden..

S
Boksen står da ikke i tilknytning til bassenget, hvordan ble dreneringsslangen lagt, fra grop til bassengkanten,
Nivået i gropen, blir det høyere enn i pumpegropen?

Drenslangen ble lagt fra kassens grop til bassenggropen, med en viss helning. For bassenggropen er drenert rundt og slangene er ført til dreneringsbrønnen. Som da har en dreneringspumpe.

S
Vanskelig tilfelle legen gråt
Hvis dreneringen går til bassenget, og det stiger i gropa så er det noe som hindrer vannet fra å krype rundt eller under bunnen på bassenget, kanskje ditt silt, den er som mel i konsistens og har forflyttet seg.
Bare det jeg tenker, om din grop får et høyere nivå enn bunnen på bassenget, så kanskje en PEM-slange 25 mm
som går fra gropa direkte til pumpegropa, blir en nivå på overflaten nede som flytter på seg, men er nok vanskelig å få til nå,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.