Renoverer kommende bad og rev ned til torpargrunnen. Ser ut som følgende nedenfra og opp: ligger et lag sand i grunnen, tørt og fint, ingen plast. 30 cm over grunn ligger 170 mm bjelker, blindbunn av 17 mm rupanel. 150 mm ekofiber isolasjonsplater i rommene direkte på rupanelen uten vindpapp/plast. Deretter 22 mm sponplate. Plastmatte oppå sponet. Synlige gliper ved åpenbare kalldrag, for eksempel ved avløp, er tettet med fugeskum. Noen åpenbare problemer med å bygge slik bortsett fra at det ikke blir den absolutt varmeste løsningen? Tanken med å bygge såpass åpent er at eventuell fukt som blir ved andre årstider skal kunne tørke opp like raskt igjen ved bedre forhold.

• Renoveringsbilde av baderom med synlige stendere, rørinstallasjoner og sandgrunn, forberedt for isolasjon og gulvlegging.
Jeg kan ikke se noen spontane problemer med din løsning

Det ser utmerket ut. Blir en bra løsning. Jeg ville muligens legge en tynnere tørrbunnsplate og øke isolasjonen til 170mm. Det vil være plass. Du vil ikke ha 1-2 cm luft mellom isolasjon og gulvspånplater. Hvordan har du fått inn innkommende vann i avløpsrøret? Jeg tenkte nettopp å si at du jo har vannrør som kommer opp fra gulvet. Ikke helt vannbestandig. Jeg antar at tanken er at om tilkoblingen til vannmåleren lekker så renner det ned i avløpet? Men den løsningen har jeg aldri sett før. Kanskje standard i dag?

Trossbottenskiva skal det være....

Jeg tenker også på innkommende vann. Tenk på avstanden mellom rør og den ferdige veggen. Tror det skal være minst 5 cm for at gulvleggeren skal kunne få på plass gulvbelegget. Sjekk det.

Jeg ville nok legge plast på sanden uansett. Kan ikke skade. Et h-e å gjøre etterpå, om du angrer deg.

innkommende vann går nok ikke i avløpet..........det er nok bare en rørsnutt som beskyttelse i gulvet. Man ser jo noe svart under regelen der, og det er vel innkommende vann fra bakken.

P Per i Hamrånge skrev:
Jeg tenker også på innkommende vann. Tenk på avstanden mellom rør og den ferdige veggen. Tror det skal være minst 5 cm for at gulvbeleggeren skal kunne dra på plass belegget. Sjekk det.
6 cm

P Per i Hamrånge skrev:
Jeg ville nok legge plast på sanden i alle fall. Kan ikke skade. Et h-e å gjøre etterpå, hvis du angrer deg.
Avløpsrøret er bare som litt ekstra beskyttelse for vannledningen,
P Per i Hamrånge skrev:
Jeg ville nok legge plast på sanden i alle fall. Kan ikke skade. Et h-e å gjøre etterpå, hvis du angrer deg.
Det er et stykke avløpsrør for feste og beskyttelse for innkommende vann. 10 cm til gode avløp til vegg korteste sted og veggen kommer bygge 2,6cm. Jeg har fundert fram og tilbake med og legge plast, men å få det helt tett ville ikke være det letteste, eventuell fukt som finner vei over plasten får jo da vanskeligere å ta seg ut også, så jeg kjørte uten, tiden får vise om det var rett valg. Det blir en luftspalte på ca 1cm mellom isolering og spon, kan det få noen ulemper?

D D746 skrev:
Avløpsrøret er bare som litt ekstra beskyttelse for vannledningen,

Det blir en luftspalte på ca 1cm mellom isolering og sagmugg, kan det få noen ulemper?
Nå er jo ikke 1cm så mye. Men isolasjonen kan jo med tiden synke litt til. Du vil ikke ha en luftspalte under gulvet. Om det drar inn kald luft et sted, vil den sirkulere der og kjøle ned gulvet. Jeg ville heller ha 1cm for mye enn 1cm for lite, slik at rommene virkelig fylles. Men tror ikke dette er noe veldig stort problem.

Ble feil tekst i sitatet. Beklager

P Per i Hamrånge skrev:
Ble feil tekst i sitatet. Beklager
P Per i Hamrånge skrev:
Nå er jo ikke 1 cm så mye. Men isolasjonen kan jo med tiden synke litt til. Du vil ikke ha en luftspalte under gulvet. Hvis det kommer inn kald luft fra et sted, vil den sirkulere der og kjøle ned gulvet. Jeg ville heller hatt 1 cm for mye enn 1 cm for lite, slik at rommene virkelig fylles. Men tror ikke dette er noe veldig stort problem.
Det er helt klart noe å tenke på da huset er litt utett her og der nå. Bra tips.

Utover de synspunktene som er fremført tidligere i denne tråden, så synes jeg at du skal fore rommene med en eller annen form for diffusjonsåpen vindtetting før isoleringen. Om det er en tradisjonell, uteluftsventilert, krypkjeller, bør du ikke ha for mye isolasjon i bjelkelaget. Omtrent 15 cm pleier å gi tilstrekkelig varmetap nedover. Det avhenger jo også av hvilken temperatur du vil ha på badet.

Det er 150mm isolasjon. Nå brukte jeg 17mm rupanel som blindbunn, uten duk eller papp og flisene er limt så det får bli som det blir, men tenkte å prøve med papp i lommene i et annet rom, men vindsperre kan være enklere, bedre?

Jeg tror at vindduk kan være smidigere og lettere å få tett. Vil du bruke papp bør den ikke være altfor diffusjonstett. Tynn asfaltpapp type AC 150 funker nok også.

• Liker
D746
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.