Hei,
Er i husjakt-modus framover mot våren, men har forelsket oss i et hus nå, men vet ikke hvordan vi skal vurdere noen punkter; vil dere komme med deres meninger? Jeg innser at det er meninger, vil mest gjerne diskutere litt og få noen ideer.
Huset er tilstandsrapportert, for meg betyr det at det finnes mangler vi aldri vil få erstattet (ser det som en forsikring for kjøperen); er jeg for bekymret?
Huset er bygget i 1991. I inspeksjonsprotokollen står det følgende:
-- Betongplate på mark med flytende gulv. På grunn av naturlig fuktpåvirkning fra betongplaten risikerer teppet å løsne fra underlaget. Teppet og limet kan også avgi lukt som spres til bomiljøet. I et parkettgulv kan bevegelser oppstå. Mikrobiell vekst kan skje om organisk materiale finnes igjen fra byggetiden under den aldersbestandige plastfilmen som er plassert på betongplaten. Noen slike skader kunne ikke konstateres ved inspeksjonen.
Bør vi bekymre oss? Risikerer vi en dyr skrell? Mugg, fukt og annet utrivelig?
og det andre punktet jeg lurer på er en kommentar om dusjen:
Tetting til forhøyningsring synlig Anbefales at kontakt gjøres med håndverker for utbedring av tettingen. Tettingen er ment å tette mot forhøyningen. Når tettingen ikke sitter som tiltenkt, er det risiko for at vann kan trenge inn med fuktrelaterte skader som følge. Ingen slik skade kunne ved inspeksjonen noteres. Fuktindikasjon uten anmerkning Ved fuktindikering som ble utført i rommet ble det ikke notert noen forhøyede fuktindikasjoner.
Hvor stor risiko tror dere det er at det finnes fukt under selv om han ikke har målt det? Antar at en rørlegger kan fikse sluket lett? Vi tror at baderommet er fra da huset ble bygget, altså -91. Så det burde vel fikses men håper å kunne vente tre år eller så.
Takk for deres innspill!
Er i husjakt-modus framover mot våren, men har forelsket oss i et hus nå, men vet ikke hvordan vi skal vurdere noen punkter; vil dere komme med deres meninger? Jeg innser at det er meninger, vil mest gjerne diskutere litt og få noen ideer.
Huset er tilstandsrapportert, for meg betyr det at det finnes mangler vi aldri vil få erstattet (ser det som en forsikring for kjøperen); er jeg for bekymret?
Huset er bygget i 1991. I inspeksjonsprotokollen står det følgende:
-- Betongplate på mark med flytende gulv. På grunn av naturlig fuktpåvirkning fra betongplaten risikerer teppet å løsne fra underlaget. Teppet og limet kan også avgi lukt som spres til bomiljøet. I et parkettgulv kan bevegelser oppstå. Mikrobiell vekst kan skje om organisk materiale finnes igjen fra byggetiden under den aldersbestandige plastfilmen som er plassert på betongplaten. Noen slike skader kunne ikke konstateres ved inspeksjonen.
Bør vi bekymre oss? Risikerer vi en dyr skrell? Mugg, fukt og annet utrivelig?
og det andre punktet jeg lurer på er en kommentar om dusjen:
Tetting til forhøyningsring synlig Anbefales at kontakt gjøres med håndverker for utbedring av tettingen. Tettingen er ment å tette mot forhøyningen. Når tettingen ikke sitter som tiltenkt, er det risiko for at vann kan trenge inn med fuktrelaterte skader som følge. Ingen slik skade kunne ved inspeksjonen noteres. Fuktindikasjon uten anmerkning Ved fuktindikering som ble utført i rommet ble det ikke notert noen forhøyede fuktindikasjoner.
Hvor stor risiko tror dere det er at det finnes fukt under selv om han ikke har målt det? Antar at en rørlegger kan fikse sluket lett? Vi tror at baderommet er fra da huset ble bygget, altså -91. Så det burde vel fikses men håper å kunne vente tre år eller så.
Takk for deres innspill!
Det første punktet er nok bare en standardtekst som takstmannen skriver for alle grunnmur av den typen. Jeg ville ikke vært bekymret for en plate på mark bygget i 1991, da hadde man klart for seg hvilke problemene kunne være med plate på mark og det bør være korrekt utført.
Når det gjelder tetningsringen så ville jeg heller ikke vært bekymret. Sitter brønnen i betongplaten eller i en overetasje? Hvis den sitter i betongplaten kan det ikke skje så mye selv om det blir en liten lekkasje. Hvis det ikke merkes noe problem nå ville jeg nok ikke gjort noe med det før dere pusser opp badet, etter prinsippet "if it ain't broke, don't fix it."
Du kan ikke se disse punktene som en forsikring for selgeren, dette er ting som uansett aldri vil bli klassifisert som skjulte feil, og som dere vil få bekreftet når dere gjør deres egen besiktigelse.
Når det gjelder tetningsringen så ville jeg heller ikke vært bekymret. Sitter brønnen i betongplaten eller i en overetasje? Hvis den sitter i betongplaten kan det ikke skje så mye selv om det blir en liten lekkasje. Hvis det ikke merkes noe problem nå ville jeg nok ikke gjort noe med det før dere pusser opp badet, etter prinsippet "if it ain't broke, don't fix it."
Du kan ikke se disse punktene som en forsikring for selgeren, dette er ting som uansett aldri vil bli klassifisert som skjulte feil, og som dere vil få bekreftet når dere gjør deres egen besiktigelse.
For punkt én er det vel bare å rive ut den dårlige løsningen og erstatte med enten klinker eller et ventilert gulv typ Nivell eller lignende, OM man oppdager mugg eller dårlig lukt. Ta den kostnaden med i kalkylen ved en budgivning.
Betongplate på mark med flytende gulv er det vanlige også i dag. Det viktige her for at konstruksjonen skal være robust er at platen har minst 10 cm isolasjon type celleplast under. I så fall er det den konstruksjonen som mange anser for å være den mest sikre i dag.
Klikk her for å svare