Jeg fikk tak i gamle 50x200 gulvbord (kan ha sittet i noe utebod eller lignende) som jeg tenkte å bygge en utebadstue av. Tanken har vært å høvle den ene siden og sette not og fjær for å bygge i skiftesverk. Gjorde en liten testhøvling i dag og oppdaget at treverket er delvis grønt. Det grønne sitter på ytterkantene på begge sider av hver planke. Midtpartiet er lyst og fint, men ca. en fjerdedel er grønt fra begge sider. Nå mistenker jeg at bordene er saget av gamle telefonstolper. Er det slik, så vil jeg ikke bruke treverket i en badstue. Mitt spørsmål er om det kan finnes noen annen grunn til fargen...? Det ser ikke ut som mugg og sitter kanskje litt for dypt til å være det. Jeg er redd for at hver planke er det midterste snittet på en telemast...
Er det furu (tall)? I så fall er det nok blåskadet. Det er en sopp som angriper splintveden om man avvirker og oppbevarer virket som hele stokker for lenge på feil årstid. Det kan også oppstå etter saging når man tørker det i plankegården. Er i så fall ikke direkte farlig men har økt evne til å suge opp fukt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare