Skal bygge en port til et gjerde med liggende 45x45 ribber. Stolper er trykket 70x70. Har lest noen innlegg og vanlig synes å være en "N" som ramme. Skal man bruke 45x70 for rammen i så fall? Som i bildet nedenfor. Eller lage en boksramme, som i det andre bildet? Jeg vil feste hengslene på den andre siden av gjerdet sammenlignet med det første bildet.
 
  • Tremålet port med liggende ribber og "N"-ramme, festet mellom to stolper. Gångjenger og lås synlige på portens overside.
  • Tregjerde med liggende 45x45 ribber mellom trykkimpregnerte stolper, montert med et "N"-formet rammeverk mot en mursteinsbelagt bakgrunn.
J
Din første bilde er riktig, det må være slik det ser ut og naren skal være så grov som mulig og sitte skikkelig fast i overdel og underdel samt i alle ribber, men du skal vite at det er tre så den vil nok synke på låssiden etter hvert uansett. Veldig lange og kraftige hengsler som festes i bjelker oppe og nede, et tips å skru fast porten med liiiite oppstøt på låssiden før du setter hengslene, det er alltid risiko for at boltene (vognbolt) gir etter i treverket og da vil porten henge og ikke kunne lukkes.
 
Spørsmål. Gångjärnen skal sitte på andre siden sammenlignet med bildet. Hvordan feste dem? Skråstøtten er i veien. Vil unngå å bygge en tung ramme.
 
J
Ok takk. Få bygge en ramme med skråstag da. Må ha vertikale regler for å feste ribbene på.
 
J
Se da til at det blir sterkt i hjørnene, det er der det kommer til å skje noe, finnes s,k, hjørnejern i forskjellige størrelser og anbefaler å ha vognbolter og så små borehull for disse så du må gjenge inn dem, blir hullene for store så kan de flytte seg litt i hullet med skjevhet som følge. Lykke til ;)
 
  • Liker
Olof V og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.