Jeg skal bygge en grind som skal bli ca 160 cm bred. Grinden skal ha liggende ribber.
Hvordan ville dere bygget den?

Tanker jeg har er om jeg skal bygge en firkantet ramme, med en skråstøtte og ribbene utenpå rammen. Hvor fester jeg gangjernene i så fall? Finnes det noe bedre alternativ? Så et bilde på en slik grind på nettet:

Tregrind med liggende ribber, metallfester og snestræver på en patio. Fester er synlige på hver side.

Hvis dere orker, vis gjerne med en liten skisse. Føler meg ganske usikker på hvilken teknikk som er den beste å bruke for å lage en slik grind.

• Liker
JFX og 1 annen
  • Laddar…
Det blir en bra stige for den som porten skal beskytte... ;)
Som det er gjort på bildet vil nok fungere. Der er hengslene festet i rammen ser det ut som. For å få det litt penere kan man dekke hengslet med en av ribbene (som man må gjøre litt tynnere selvfølgelig, og feste på en smart måte...).
Tenk på å fase av endene av ribbene på hengslesiden slik at ikke porten og den faste delen kolliderer ved åpning, eller gjør som på bildet, der man har løst det ved å vinkle ut hengslet litt slik at den faste delen av hengslet ligger i flukt med ytterkant på ribbene.

• Liker
Varingen
  • Laddar…
160cm er en ganske bred port som vil ha en stor egenvekt som vil få den til å skjeve. Stabiliteten er helt avhengig av skråstaget. Det må passe perfekt, så perfekt at det er kilefast, skruer vil ikke holde det tilstrekkelig stabilt. Det er en vanskelig avveining, tynnere materiale gir mindre vekt å bære, men blir samtidig mer skranglete.

Som useless sier så blir det en perfekt stige, noe som enten gjør at barn rømmer eller at de "bare" henger på porten og gjør den skjev.

Merk at skråstiveren skal gå fra nedre hengslet opp til motsatt hjørne - Ingenting annet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.