Hei!
Holder på med planleggingen av utgravingen av vår kjeller i vårt 40-tallshus.
Forrige sommer drenerte vi rundt hele huset, og da hadde vi en konstruktør (eldre herre som har vært med en stund) som var der i en annen forbindelse.
Da jeg nevnte at vi skulle grave ut kjelleren og gjøre om den til boareal, og at vi, for å få ordentlig takhøyde, måtte grave ut minst 40 cm helst 50 cm og det er ca 20-25 cm under der grunnmuren slutter.
Han sa at om man har drenert + at man graver ut så mye som vi har tenkt å gjøre, gjør at det finnes risiko for setninger i huset. Eksakt hvorfor husker jeg ikke, men det hadde noe med at grunnen blir for uttørket i og med dreneringen.
Hans løsning på dette var at man graver ut 1-2 meter av gangen langs og også inn under grunnmuren. Deretter forsterker man grunnmuren ved å støpe igjen det utgravde rommet under grunnmuren.
Meningen om dette? Er det noen her som vet om det er nødvendig? Vil jo helst ikke gjøre slik for det tar jo mye lengre tid enn å bare grave ut alt og slenge på isodrän+cellplast og så støpe (grovt forenklet *S*).
Holder på med planleggingen av utgravingen av vår kjeller i vårt 40-tallshus.
Forrige sommer drenerte vi rundt hele huset, og da hadde vi en konstruktør (eldre herre som har vært med en stund) som var der i en annen forbindelse.
Da jeg nevnte at vi skulle grave ut kjelleren og gjøre om den til boareal, og at vi, for å få ordentlig takhøyde, måtte grave ut minst 40 cm helst 50 cm og det er ca 20-25 cm under der grunnmuren slutter.
Han sa at om man har drenert + at man graver ut så mye som vi har tenkt å gjøre, gjør at det finnes risiko for setninger i huset. Eksakt hvorfor husker jeg ikke, men det hadde noe med at grunnen blir for uttørket i og med dreneringen.
Hans løsning på dette var at man graver ut 1-2 meter av gangen langs og også inn under grunnmuren. Deretter forsterker man grunnmuren ved å støpe igjen det utgravde rommet under grunnmuren.
Meningen om dette? Er det noen her som vet om det er nødvendig? Vil jo helst ikke gjøre slik for det tar jo mye lengre tid enn å bare grave ut alt og slenge på isodrän+cellplast og så støpe (grovt forenklet *S*).
Hva har dere for takhøyde i dag og hva synes dere er "ordentlig"?
Trenger man å grave ut så mye som 40-50cm, så er det nok nødvendig å støpe opp ny grunnmur, men klarer man seg med kanskje 25 cm og ikke hele veien frem til grunnmuren, så burde det klare seg.
Trenger man å grave ut så mye som 40-50cm, så er det nok nødvendig å støpe opp ny grunnmur, men klarer man seg med kanskje 25 cm og ikke hele veien frem til grunnmuren, så burde det klare seg.
Ja, JEG våget da ikke å grave lenger ned enn underkanten av grunnsvillen. Men siden min kjeller ikke er noen oppholdsrom i første omgang, så går det bra for meg å fortsette å leve med en takhøyde på 2,10 m, men nå med gulvvarme og isolasjon under platen.
I dag varierer det mellom 190-195 avhengig av hvor i kjelleren man er. Jeg vil helst komme opp til 210 cm, gjerne litt til. Jeg har mange LÅÅÅNGE slektningersnuttjulle skrev:
Regner man baklengs må jeg ned så mye som 40-50cm:
20cm isolasjon, man kan kanskje spare og gå for 15 kanskje til og med 10cm om det trengs, men av hva jeg har lest her på forumet er ikke det å anbefale.
10cm betong (med vannbåren gulvvarme)
2cm (flis) gulv.
Har faktisk vurdert å ikke grave ut helt nær veggen (typ 20 cm inn fra veggen) og rett og slett droppe å isolere der. Så legger jeg isolasjonen over resten av bakken så den kommer i samme nivå som bakken nærmest ytterveggen.
Er det en farbar vei?
En ting til som jeg kom til å tenke på: Hvordan gjør jeg med avløpsstammene?
Jeg kan jo ikke legge dem 50 cm lavere enn hva de ligger i dag for da ligger de jo under tilkoblingen utenfor huset.
Kan man trekke dem i Isoleringen?
Jeg kan jo ikke legge dem 50 cm lavere enn hva de ligger i dag for da ligger de jo under tilkoblingen utenfor huset.
Kan man trekke dem i Isoleringen?
Det går bra å dra avløpet i isoleringen, det er så man pleier å gjøre!
Og apropos hvor langt ned du må grave så skulle du få problemer med å komme ned tilstrekkelig dypt så holder det med 10cm celleplast bra under et kjellergulv!
Og apropos hvor langt ned du må grave så skulle du få problemer med å komme ned tilstrekkelig dypt så holder det med 10cm celleplast bra under et kjellergulv!
Ok takk! Så litt på MattiasS sitt kjellerprosjekt og det virket som om han gravde dem ned i bakken.injonil skrev:
Er det ikke bedre med bare 10 cm Isodrän som isolasjon istedet for celleplasten? Da slipper man jo å dra inn en masse makadam
Jo, kanskje det, men man trenger ikke mye makadam, bare noen cm som kapillærbrytende og for å jevne ut så underlaget blir flatt. Deretter er celleplasten delvis kapillærbrytende også. Billigere og ikke dårligere på noe vis vil jeg si!
Klikk her for å svare