Hei god folk,

Jeg har gravd ut kjelleren min ned til underkanten på sålen, og nå når snøen har begynt å smelte får jeg inn vann i kjelleren. Under sålen og i hele kjelleren består grunnen av leire.

Min plan for oppbygningen er følgende:
  • Fiberduk direkte på leiren
  • 4–8 mm grus som justeringslag, ca 2 cm
  • 10 cm Isodrän
  • Aldersbestandig plast
  • 10 cm celleplast

Tanken er også:
  1. Å legge dreneringsrør omtrent 40 cm fra sålen og ca 10 cm under sålens underkant.
  2. For å få riktig fall trenger jeg å krysse sålen to ganger med dreneringsrørene.

Spørsmål jeg funderer over:
  • Er denne konstruksjonen rimelig og holdbar?
  • Er det akseptabelt å krysse sålen med dreneringsrør?
  • Er det risiko for fremtidige setninger eller andre problemer hvis jeg gjør det slik?
  • Hvordan ser dere med erfaring på dette opplegget
Bildet er tatt før snøsmelting.

• En kjeller under renovering med jordgulv, trillebår, spade og verktøy. Synlige rør og en metallstøtte i midten av rommet.
Håper du mener at du skal grave opp og legge ny drenering på utsiden av veggen? Det er jo der den gjør mest nytte. For om du mener at du skal drenere inne i kjelleren og gå under grunnsulen for å få fall, hvor tenker du da å koble dreneringen?

Inne i kjelleren planlegger jeg å legge drensrør som krysser sålen, og deretter kobler jeg dreneringen til en brønn utendørs som i sin tur leder videre til en steinkiste.
Det jeg er mest bekymret for er vannet som kommer inn under sålen at den fører med seg materiale, noe som vil medføre risiko for setninger i fremtiden.

Du må nok drenere om huset og gå ned 40-50 cm under sålen for å få bort vannet. La ikke noe vann gå inn under huset, bort med det bare ;-)

• Liker
fribygg
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Du må nok drenere om huset og gå ned 40-50 cm under sålen for å få bort vannet. La ikke noe vann gå inn under huset, bort med det bare ;-)
Akkurat på den siden hvor vannet trenger inn finnes en tilbygg på huset uten kjeller, og der kommer jeg ikke til for å drenere fra utsiden.

S Sixtens skrev:
Akkurat på den siden der vannet trenger inn, finnes det et tilbygg på huset uten kjeller, og der kommer jeg ikke til for å drenere fra utsiden.
Da må du drenere til full dybde rundt tilbygget.

F fribygg skrev:
Da får du drenere til full dybde rundt tilbyggingen
Der er det drenert til underkant plate.

S Sixtens skrev:
Der er det drenert til underkant plate.
Grav da en fot dypere så du har mulighet til å få bort vannet fra kjelleren.

F fribygg skrev:
Grav da en fot dypere så du har mulighet til å få bort vannet fra kjelleren
Det blir vanskelig, har terrasse…

C
Av utenlandske "byggprogram" å dømme virker det i noen land å være en vanlig løsning å legge drenering langs innsiden av ytterveggen. Fornuftig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

Spørsmålet er om det er et problem i det hele tatt i dette tilfellet? Ser ikke noe fritt vann på bildene, men det har kanskje vært verre?

C cpalm skrev:
Av utenlandske "byggprogram" å dømme, ser det ut til at det i enkelte land er en vanlig løsning å legge drenering langs innsiden av yttervegg. Fornuftig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

Spørsmålet er om det er et problem i det hele tatt i dette tilfellet? Ser ikke fritt vann på bildene, men det har kanskje vært verre?
Jeg er mer bekymret for setningsskader, siden vannet som trenger inn kan ta med seg materiale fra under sålen og på sikt svekke bæreevnen.

• Oversvømmet romhjørne med eksponert rør og vannpytt på uferdig gulv, nær oppvarmingsradiator og tegn på potensiell setningsskade.
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
C
S Sixtens skrev:
Jeg er mer bekymret for setningsskader
Aaa nå ser jeg innsjøen. Sås ikke på det første bildet(?)
Drenering på innsiden hindrer jo riktignok ikke strømmen. Snarere tvert imot.

S Sixtens skrev:
Det blir vanskelig, har altan…
Fjern den.

Hvilken deja vu, akkurat slik så det ut hjemme hos meg også. Jeg tror ikke det er noen større fare for at veggene undermineres, det er jo ikke slik at det spruter vann direkte.

joakim_j joakim_j skrev:
Hvilken deja vu, nøyaktig slik så det ut hjemme hos meg også. Jeg tror ikke at det er noen større fare for at veggene undergraves, det er jo ikke sånn at det spruter vann direkte.
Hvordan løste du problemet Joakim ? Pumpgrop?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.