1.095 lest ·
16 svar
1k lest
16 svar
Utfordringer med å grave kjeller
Hei god folk,
Jeg har gravd ut kjelleren min ned til underkanten på sålen, og nå når snøen har begynt å smelte får jeg inn vann i kjelleren. Under sålen og i hele kjelleren består grunnen av leire.
Min plan for oppbygningen er følgende:
Tanken er også:
Spørsmål jeg funderer over:
Jeg har gravd ut kjelleren min ned til underkanten på sålen, og nå når snøen har begynt å smelte får jeg inn vann i kjelleren. Under sålen og i hele kjelleren består grunnen av leire.
Min plan for oppbygningen er følgende:
- Fiberduk direkte på leiren
- 4–8 mm grus som justeringslag, ca 2 cm
- 10 cm Isodrän
- Aldersbestandig plast
- 10 cm celleplast
Tanken er også:
- Å legge dreneringsrør omtrent 40 cm fra sålen og ca 10 cm under sålens underkant.
- For å få riktig fall trenger jeg å krysse sålen to ganger med dreneringsrørene.
Spørsmål jeg funderer over:
- Er denne konstruksjonen rimelig og holdbar?
- Er det akseptabelt å krysse sålen med dreneringsrør?
- Er det risiko for fremtidige setninger eller andre problemer hvis jeg gjør det slik?
- Hvordan ser dere med erfaring på dette opplegget
Håper du mener at du skal grave opp og legge ny drenering på utsiden av veggen? Det er jo der den gjør mest nytte. For om du mener at du skal drenere inne i kjelleren og gå under grunnsulen for å få fall, hvor tenker du da å koble dreneringen?
Inne i kjelleren planlegger jeg å legge drensrør som krysser sålen, og deretter kobler jeg dreneringen til en brønn utendørs som i sin tur leder videre til en steinkiste.
Det jeg er mest bekymret for er vannet som kommer inn under sålen at den fører med seg materiale, noe som vil medføre risiko for setninger i fremtiden.
Det jeg er mest bekymret for er vannet som kommer inn under sålen at den fører med seg materiale, noe som vil medføre risiko for setninger i fremtiden.
Av utenlandske "byggprogram" å dømme virker det i noen land å være en vanlig løsning å legge drenering langs innsiden av ytterveggen. Fornuftig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.
Spørsmålet er om det er et problem i det hele tatt i dette tilfellet? Ser ikke noe fritt vann på bildene, men det har kanskje vært verre?
Spørsmålet er om det er et problem i det hele tatt i dette tilfellet? Ser ikke noe fritt vann på bildene, men det har kanskje vært verre?
Jeg er mer bekymret for setningsskader, siden vannet som trenger inn kan ta med seg materiale fra under sålen og på sikt svekke bæreevnen.C cpalm skrev:Av utenlandske "byggprogram" å dømme, ser det ut til at det i enkelte land er en vanlig løsning å legge drenering langs innsiden av yttervegg. Fornuftig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.
Spørsmålet er om det er et problem i det hele tatt i dette tilfellet? Ser ikke fritt vann på bildene, men det har kanskje vært verre?
Hvilken deja vu, akkurat slik så det ut hjemme hos meg også. Jeg tror ikke det er noen større fare for at veggene undermineres, det er jo ikke slik at det spruter vann direkte.