Hei,
Har et hus fra 1929 med uisolert kjellergulv. Nå er jeg litt fristet til å gjøre om deler av det til bad og en gang på ca 15 m2. Altså pigge ut/grave ut/isolere, støpe nytt gulv. Det er en 1/5 plans villa med kjeller (sokkelhus).
Tenkte å høre litt med dere om dere kan hjelpe meg med å opplyse meg om farene ved å grave ut kjelleren.
Det er en yttervegg som skal graves "fri" som har jordtrykk ca 1,5 meter opp på veggen. Den er 3,2 meter av en vegg som er 4,2. Innvendige mål.
Huset står på sandholdig grunn (føles veldig bra for gravingen).
Er bygget med yttervegger som er ca 45 cm (noen ganger litt grovere) støpt betong.
Men spørsmålet mitt er: Det er aldri noen som snakker om at det er problematisk å grave ned til nederste kant av veggen. Så jordtrykket trenger man ikke være så redd for? Men ifølge opplysninger virker det som om det er en stor no-no å gå under veggen.
Hva er risikoene man tar med det? Forstår at jorden rett inntil veggen blir oppbløtt og veggen mister litt av sin bæreevne et stykke inn under veggen i byggetiden? Noe mer som er farlig? Langsiktig?
Så det er risikoene jeg er ute etter? Og ikke om man skulle få for seg å grave ned 1 meter, men 0-20 cm.