Hvordan i all verden får du inn betongringene i huset? Gjennom døra?
Edit: gikk visst glipp av å lese dine siste innlegg. Boring kan du nok gjøre selv. Sjekk med GEA Welltech, de har håndbor og grunnvannsør som du kan sette i for å sjekke vann. Borren går vel på 3-4 tusen riktignok, men den kanskje går an å selge videre etterpå.
Glem betongringene! Blir bare styr og dyrt.
Tror mer på å grave ned 1m eller hva som nå funker. Ha i form og støp på innsiden.
Grav nedenfor og flytt ned formen. Øverste "ringen" trenger noe slik at den ikke faller ned når du graver under.
Så her i vintertider så gjør man nesten ikke annet enn å tenke på renoveringsideer for sommeren.
Jeg tenker mer og mer på ideen om å støpe istedenfor å bruke ferdige ringer.
Å snekre former ser jeg ikke som et problem, heller ikke å støpe.
En fordel er også at rommet blir rektangulært.
Det blir slik som jeg ser det 3 støperunder for veggene, hele veien rundt med en høyde på 1m.
Altså:
Etappe 1:
Prøvebore et hull for å sjekke grunnvannsnivået.
Etappe 2:
#Bort med eksisterende gulv.
#Bilk bort eksisterende plate.
#Grav hull 3,5x3,5 m med en dybde på 1m (ca 1300 bøtter.. :|)
#Fest isodrain mot veggen.
#Fest fiberduk mot isodrainen.
#Bygg en fin struktur av armeringsjern som også går ned en bit i "bakken".
#Fest øyler i armeringsjernet øverst over kanten.
#Bygg en form.
#Støp og vibrer.
Etappe 3:
#Bort med formen.
#Stram opp støpen i øylene.
#Grav en meter til.
#Gjenta i henhold til etappe 2, men gjør formen litt dypere og høyere så den overlapper den tidligere støpen, dette for å kunne fylle helt opp.
Etappe 4:
#Grav en meter til.
#Legg store stein i bunnen, samt kompletter med mindre stein.
#Legg isodran på gulvet.
#Vik inn fiberduken på gulvet.
#Gjør som i etappe 2, men uten at armeringen stikkes ned i bakken.
#Støp gulvet.
Etappe 5:
#Bort med opphenget og øylene.
#Legg opp veggene, og innred etter ønske.
Hei,
Tror nok at det blir enklere og går raskere å grave ut alt på en gang. Jeg er definitivt ikke noen ekspert men å "støpe på" veggene nedover blir nok knudrete. Tror du må støpe en plate på mark og deretter veggene etterpå. Da har du kontroll på at isodrän og fiberduk sitter som den skal når du fyller tilbake. Lykke til uansett hva du velger, et skikkelig morsomt prosjekt å følge!
Hei,
Tror nok at det blir enklere og går fortere å grave ut alt på en gang. Jeg er definitivt ikke noen ekspert men å "støpe på" veggene nedover blir nok knotete. Tror du må støpe en plate på mark og deretter veggene etter det. Da har du kontroll på at isodrän og fiberduk sitter som den skal når du fyller tilbake. Lykke til hva du enn velger, et virkelig morsomt prosjekt å følge!
Det blir litt mer komplisert å grave i etapper.
Men på den andre siden må man nok likevel gjøre det, man krever jo ikke alt på en kveld.
Jeg vet ikke helt hvem man skal vende seg til for å undersøke "markpresset".
Om jeg graver alt på en gang så finnes det egentlig ingen sikkerhetsmarginer, jeg vil ikke bli begravet.
Dykkermaske og pusterør ved graving føles ikke som et alternativ.
Og før jeg støper de siste veggene lengst ned, så kan jeg selvsagt støpe gulvet først, når jeg så støper de siste veggene står de på platen i bunnen.
Med ideen om å bare grave 1 meter om gangen så innbiller jeg meg at det ses som en trygg jobb, der markpresset egentlig ikke spiller noen rolle, føles ikke direkte som jeg engang trenger noen som regner på det.
Det jeg bekymrer meg over er egentlig bare to ting.
Berg og vann.
Men det tenkte jeg å sjekke gjennom et eller flere prøveboringer.
Når de bygger disse i England så bygger de som et basseng, så grunnvannsnivået spiller ikke så stor rolle, sikkert jeg kan også leke med glassfiber, men føles betydelig mer komplisert og mer kostbart.
Edit: på mitt bilde ovenfor og i beskrivelsen så byttet jeg om rekkefølgen av fiberduk og isodrain, selvfølgelig skal fiberduken ligge an mot bakken og ikke betongen/veggene. Jeg skylder på all nyttårschampagnen.
Gammel tråd, men jeg gjør et innlegg likevel Det burde jo være nøyaktig som å grave en brønn, og det har jeg gjort.
Akkurat som noen skrev bruker man betongringer, enklest (men kanskje ikke raskest) er å støpe dem på stedet. Man legger ganske enkelt ut den første ringen, så graver man rundt under til den er i nivå med gulvet, deretter legger man på neste ring og fortsetter slik til man har nådd den dybden man vil ha.
Fordelen med ringer i forhold til en kvadrat er at konstruksjonen blir mye sterkere.