18.144 lest ·
42 svar
18k lest
42 svar
Grave en minikjeller 3x3x3m i/under eksisterende hus. (Plate på mark) ?
Medlem
· Stockholm
· 182 innlegg
Hei, jeg håper jeg la forumtråden rett.
Jeg er ute etter tanker og ideer om hvordan man skal kunne gjøre dette mulig, altså få til en liten minikjeller på 3x3x3m i mitt eksisterende hus med plate på mark.
Årsaken til dette er at jeg skulle ønske å ha en vinkjeller eksempelvis som disse:
http://dornob.com/wonderful-wine-cellars-for-any-room-in-your-house/?ref=search
http://countrylife.media.ipcdigital.co.uk/3/000049566/4539/spiral-wine-cellar.gif
http://www.hometone.com/entry/open-floor-area-great-possibility-wine-cellar-kitchen-floor/
Altså ifølge bildene i lenkene ovenfor så skulle jeg ville ha en luke i gulvet med en spiraltrapp og drikkevarer langs veggene.
Nå til problemet, huset mitt har ingen eksisterende kjeller, bare enkelt en plate på mark.
Graving kan jeg gjøre selv, jeg innser at det vil ta en stund da det er 64m3 som skal opp og bort.
Årsaken til tanken på dette store inngrepet er at jeg skal gjøre om gulvene, så jeg vil mer eller mindre ha betongplaten frilagt.
Jeg er nybegynner, så dere får unnskylde om det er en dum idé men så lenge man kan støtte opp under tiden så kan man jo deretter støpe vegger og gulv for å få den styrken som trengs for at det på et senere tidspunkt ikke skal implodere.
Hullet jeg vil grave er mer eller mindre i midten av huset, der gikk det tidligere en bærende vegg, men den er byttet ut mot bjelke i taket og søyler langt fra mitt ev. hull.
1. Grav hull på 4 x 4 x 4m.
2. Legg steiner i bunnen 0,5m.
3. Fyll ut ujevnhetene med mindre stein.
4. Isopor/markplate 0,3m.
5. Støp en plate med armering 0,2m. størrelse 3,3m x 3,3m
6. Kle inn markveggene med f.eks. isodrain og ev. duk.
7. Bygg vegger med 0,3m Leca med innermål 3 x 3m.
8. Støtt opp Lecaveggene med lekter kryss & tvers
9. Fyll mellomrommet mellom leca og isodrain med betong og armering.
10. Kle gulv og vegger.
11. Ferdig?
Jeg VET at jeg ikke har alt korrekt i utførelse, men det jeg lurer på med denne tråden er om det overhodet er mulig på en måte som gjør at det lar seg gjøre selv og uten at det koster skjorta.
Spørsmål:
1. Hvordan støtter man best opp (huset?) så jeg kan grave mitt 4 x 4m hull?
2. Hva gjør jeg om jeg støter på fjell/stor stein, sprenger? Biler? Borer?
3. Risikoer/odds?
4. Er det bare å skrote ideen om jeg støter på vann, altså mye vann?
5. Tanker og ideer?
og dere, takk på forhånd!
Jeg er ute etter tanker og ideer om hvordan man skal kunne gjøre dette mulig, altså få til en liten minikjeller på 3x3x3m i mitt eksisterende hus med plate på mark.
Årsaken til dette er at jeg skulle ønske å ha en vinkjeller eksempelvis som disse:
http://dornob.com/wonderful-wine-cellars-for-any-room-in-your-house/?ref=search
http://countrylife.media.ipcdigital.co.uk/3/000049566/4539/spiral-wine-cellar.gif
http://www.hometone.com/entry/open-floor-area-great-possibility-wine-cellar-kitchen-floor/
Altså ifølge bildene i lenkene ovenfor så skulle jeg ville ha en luke i gulvet med en spiraltrapp og drikkevarer langs veggene.
Nå til problemet, huset mitt har ingen eksisterende kjeller, bare enkelt en plate på mark.
Graving kan jeg gjøre selv, jeg innser at det vil ta en stund da det er 64m3 som skal opp og bort.
Årsaken til tanken på dette store inngrepet er at jeg skal gjøre om gulvene, så jeg vil mer eller mindre ha betongplaten frilagt.
Jeg er nybegynner, så dere får unnskylde om det er en dum idé men så lenge man kan støtte opp under tiden så kan man jo deretter støpe vegger og gulv for å få den styrken som trengs for at det på et senere tidspunkt ikke skal implodere.
Hullet jeg vil grave er mer eller mindre i midten av huset, der gikk det tidligere en bærende vegg, men den er byttet ut mot bjelke i taket og søyler langt fra mitt ev. hull.
1. Grav hull på 4 x 4 x 4m.
2. Legg steiner i bunnen 0,5m.
3. Fyll ut ujevnhetene med mindre stein.
4. Isopor/markplate 0,3m.
5. Støp en plate med armering 0,2m. størrelse 3,3m x 3,3m
6. Kle inn markveggene med f.eks. isodrain og ev. duk.
7. Bygg vegger med 0,3m Leca med innermål 3 x 3m.
8. Støtt opp Lecaveggene med lekter kryss & tvers
9. Fyll mellomrommet mellom leca og isodrain med betong og armering.
10. Kle gulv og vegger.
11. Ferdig?
Jeg VET at jeg ikke har alt korrekt i utførelse, men det jeg lurer på med denne tråden er om det overhodet er mulig på en måte som gjør at det lar seg gjøre selv og uten at det koster skjorta.
Spørsmål:
1. Hvordan støtter man best opp (huset?) så jeg kan grave mitt 4 x 4m hull?
2. Hva gjør jeg om jeg støter på fjell/stor stein, sprenger? Biler? Borer?
3. Risikoer/odds?
4. Er det bare å skrote ideen om jeg støter på vann, altså mye vann?
5. Tanker og ideer?
og dere, takk på forhånd!
Sist redigert:
Veldig kult!
Jeg tror ikke du trenger å håndgrave. Det finnes elektriske graveaggregater som går inn gjennom en vanlig dør. Du kan kanskje leie en sånn pluss et transportbånd eller en minilaster så du slipper å bære ut jorden i bøtter.
Jeg så på et hus med kjeller der man hadde gravd ut et basseng under platen. Hvis det er mulig, så skal det vel være mulig å grave ut en vinkjeller synes jeg.
Jeg tror ikke du trenger å håndgrave. Det finnes elektriske graveaggregater som går inn gjennom en vanlig dør. Du kan kanskje leie en sånn pluss et transportbånd eller en minilaster så du slipper å bære ut jorden i bøtter.
Jeg så på et hus med kjeller der man hadde gravd ut et basseng under platen. Hvis det er mulig, så skal det vel være mulig å grave ut en vinkjeller synes jeg.
Hva venter du på??? 
Du bruker store sementringer som du løfter på plass.
Du trenger også å undersøke grunnvannsnivået så du ikke bygger et basseng under huset.
Google på 'vinkjeller sementring' får noen interessante treff.
Du trenger også å undersøke grunnvannsnivået så du ikke bygger et basseng under huset.
Google på 'vinkjeller sementring' får noen interessante treff.
Medlem
· Stockholm
· 182 innlegg
Takk for alle løftende svar!
Cementringer var en idé, men jeg skulle ønske å ha rommet firkantet, slik at det blir enklere å komme ned med ventilasjon og strøm, samt cementringer blir trolig dyrere.
Metoden for selve konstruksjonen kan alltid finjusteres og gjøres på en god måte med tanke på bæreevne, fuktighet og isolasjon.
Mitt største problem er hvordan jeg skal unngå at noe tragisk skjer under selve gravingen.
Jeg vil ikke at det skal oppstå setninger, eller enda verre bli klemt, derfor må jeg vel på en eller annen måte stive opp og understøtte så det ikke er noe jordtrykk på de 4 x 4m jeg skal grave hullet mitt på.
Så lurer jeg på hvordan jeg går frem hvis jeg støter på fjell/storstein eller vann, hva koster det å få noen til å sprenge, og kan man bygge en kjeller under grunnvannsnivået, om det skulle være så uheldig.
Hvis jeg ikke kan få hjelp her så håper jeg dere kan tipse om noen man kan henvende seg til, en konstruktør?
Jeg kommer nok til å henvende meg til en sånn uansett, men jeg skulle gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet før jeg ringer noen som tar avskyelig betalt for å diskutere ideer med.
Takk på forhånd.
Cementringer var en idé, men jeg skulle ønske å ha rommet firkantet, slik at det blir enklere å komme ned med ventilasjon og strøm, samt cementringer blir trolig dyrere.
Metoden for selve konstruksjonen kan alltid finjusteres og gjøres på en god måte med tanke på bæreevne, fuktighet og isolasjon.
Mitt største problem er hvordan jeg skal unngå at noe tragisk skjer under selve gravingen.
Jeg vil ikke at det skal oppstå setninger, eller enda verre bli klemt, derfor må jeg vel på en eller annen måte stive opp og understøtte så det ikke er noe jordtrykk på de 4 x 4m jeg skal grave hullet mitt på.
Så lurer jeg på hvordan jeg går frem hvis jeg støter på fjell/storstein eller vann, hva koster det å få noen til å sprenge, og kan man bygge en kjeller under grunnvannsnivået, om det skulle være så uheldig.
Hvis jeg ikke kan få hjelp her så håper jeg dere kan tipse om noen man kan henvende seg til, en konstruktør?
Jeg kommer nok til å henvende meg til en sånn uansett, men jeg skulle gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet før jeg ringer noen som tar avskyelig betalt for å diskutere ideer med.
Takk på forhånd.
Medlem
· Stockholm
· 182 innlegg
Ikke mye til svar her, har forsøkt å søke meg til hvor jeg skal vende meg i stedet, men har ikke funnet noe vettig alternativ.
kunne noen vennlige sjeler sluse meg videre til et annet forum eller en bra konstruktør/bygger som kan svare på litt spørsmål, bl.a de jeg har skrevet ovenfor.
kunne noen vennlige sjeler sluse meg videre til et annet forum eller en bra konstruktør/bygger som kan svare på litt spørsmål, bl.a de jeg har skrevet ovenfor.
Her finner du litt informasjon om montering og priser:
http://www.spiralcellars.co.uk/what-is-a-spiral-cellar/
http://www.spiralcellars.co.uk/what-is-a-spiral-cellar/
Medlem
· Stockholm
· 182 innlegg
I dag har jeg forsket litt.
Planen er litt endret, gi gjerne deres synspunkt så finjusterer vi sammen!
Idéen er å pigge bort platen i en sirkel med dia 360cm.
Legge en betongring med dia 350cm på bakken.
Grave ut og under betongringen og på den måten senke den.
Når den er i flukt med betongplaten legger jeg en til ring, helt ned til 300cm dybde.
Deretter legger jeg litt større stein i bunnen.
Samtidig frigolit med en dia på 320cm.
Så legger jeg ytterligere betongringer eller murer med en dia på 300cm med isolasjon på utsiden.
Så fyller jeg resten av rommet mellom ringene med større stein.
Deretter støper jeg en plate i bunnen.
Da har jeg en rund isolert kjeller med dia 300cm.
Et sted skal det sikkert inn en fuktsperre eller lignende?
Noen som vil dele sine tanker og finjustere?
Planen er litt endret, gi gjerne deres synspunkt så finjusterer vi sammen!
Idéen er å pigge bort platen i en sirkel med dia 360cm.
Legge en betongring med dia 350cm på bakken.
Grave ut og under betongringen og på den måten senke den.
Når den er i flukt med betongplaten legger jeg en til ring, helt ned til 300cm dybde.
Deretter legger jeg litt større stein i bunnen.
Samtidig frigolit med en dia på 320cm.
Så legger jeg ytterligere betongringer eller murer med en dia på 300cm med isolasjon på utsiden.
Så fyller jeg resten av rommet mellom ringene med større stein.
Deretter støper jeg en plate i bunnen.
Da har jeg en rund isolert kjeller med dia 300cm.
Et sted skal det sikkert inn en fuktsperre eller lignende?
Noen som vil dele sine tanker og finjustere?
Hobbysnekker
· skaraborg
· 365 innlegg
Burde man ikke kunne lage et lite hull først og drive ned en rørspissbrønn og se om det går og hvor mye vann man får. Går det ikke å drive den ned så kan man jo mistenke berg eller storstein.
Så kanskje det finnes noen naboer eller du selv som har boret for fjernvarme eller vann og har oversikt over hvor langt det var til berget. Har naboene kjeller?
Ellers var det en skikkelig kul idé.
Så kanskje det finnes noen naboer eller du selv som har boret for fjernvarme eller vann og har oversikt over hvor langt det var til berget. Har naboene kjeller?
Ellers var det en skikkelig kul idé.
Medlem
· Stockholm
· 182 innlegg
Vi er 7 rekkehus i rekken hvor ingen av oss har kjeller. Men vi har alle litt forskjellige løsninger under garasjegulvene, der jeg for eksempel har et rom med 1500mm i høyde og en sandfylt gammel oljefyr.
Å få inn betongringene blir et lite prosjekt, men skal ikke være noe problem siden jeg uansett skal montere inn nye glasspartier mot terrassen.
Mitt største problem nå er fjell og vann. Å prøvebore et eller flere hull er nok den beste ideen, mitt spørsmål er enkelt hvordan jeg etter boring evaluerer prøvehullet mitt.
Prøvehullets størrelse? 300mm dia?
Hvor mye vann er for mye?
Hva heter yrkesgruppen som kan utføre disse boringene?
Så lurer jeg på hvor jeg vender meg for å få så god pris på betongsirkler som mulig? Har ikke funnet mange firmaer som tilbyr størrelser over 2000mm i dia.
Deretter tenkte jeg dere kunne sette sammen idéer om hvordan man lettest gjør utgravingen. Borhammer, spade, trillebår, rå styrke, vilje og bøtter med et heissystem av noe slag?
Musikk, hjemmelaget snus og alkoholholdig drikke er selvsagt.
Å få inn betongringene blir et lite prosjekt, men skal ikke være noe problem siden jeg uansett skal montere inn nye glasspartier mot terrassen.
Mitt største problem nå er fjell og vann. Å prøvebore et eller flere hull er nok den beste ideen, mitt spørsmål er enkelt hvordan jeg etter boring evaluerer prøvehullet mitt.
Prøvehullets størrelse? 300mm dia?
Hvor mye vann er for mye?
Hva heter yrkesgruppen som kan utføre disse boringene?
Så lurer jeg på hvor jeg vender meg for å få så god pris på betongsirkler som mulig? Har ikke funnet mange firmaer som tilbyr størrelser over 2000mm i dia.
Deretter tenkte jeg dere kunne sette sammen idéer om hvordan man lettest gjør utgravingen. Borhammer, spade, trillebår, rå styrke, vilje og bøtter med et heissystem av noe slag?
Musikk, hjemmelaget snus og alkoholholdig drikke er selvsagt.