Status
Stengt for ytterligere svar.
P
G greenhouse skrev:
Å ringe et firma og spørre kan være en god idé!

Å sammenligne asbest med sukker er bare rent barnslig.

Det handler ikke om at jeg vil få medhold for å klage på naboen. Det handler om en genuin bekymring for et stoff som er svært helseskadelig. Begrunnet frykt eller ei så forventes en god tone.
Jeg synes at du skal ringe noen som er mye innsatt i spørsmålet. Om du vil ringe en sanerer så fant jeg en https://miramix.se/faq/asbestsanering/är-tillfällig-kortvarig-exponering-av-asbest-farlig Dere bør således være ved ingen til lav eksponering. Oddsen for at dere skal bli syke fordi naboen 80 meter borte har tatt ned noen plater er minimal. Ang sukker så er det ekstremt helseskadelig dessverre, det dør ekstremt mange pga det giftet som er mye verre enn asbest i folkehelsen.

• Liker
Paul-Staffanstorp og 1 annen
  • Laddar…
Interessante synspunkter i tråden. Veldig nysgjerrig på hva for eksempel Staffan mener med det farlige i barnemat men det er veldig OT så vi slipper det for øyeblikket.
Vi hadde planer om å bytte eternittaket vårt (ikke selv) i høst og jeg ville absolutt ha kontaktet mine nærmeste naboer og forhåndsvarslet i så fall. Selv om det ikke er farlig på xx meters avstand og om du ikke er røyker osv osv så kan det jo være slik at noen synes det er ubehagelig og derfor heller unngår å være utendørs akkurat den dagen. Jeg advarte riktignok min nærmeste nabo om eventuelle fallende greiner da vi lot sage ned et stort pæretre nær tomtegrensen også. Tror det kalles hensyn, sjekk det opp, dere som stiller spørsmål ved TS.

• Liker
Kreutzer og 4 andre
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Interessante synspunkter i tråden. Veldig nysgjerrig på hva for eksempel Staffan mener med det farlige i barnemat men det er veldig ot så vi slipper det for øyeblikket. Vi hadde planer om å bytte vårt eternittak (ikke selv) i høst og jeg hadde absolutt kontaktet mine nærmeste naboer og forhåndsvarslet i så fall. Selv om det ikke er farlig på xx meters avstand og om du ikke er røyker osv osv så kan det jo være så at noen synes det er ubehagelig og derfor heller unngår å være utendørs akkurat den dagen. Jeg advarte imidlertid min nærmeste nabo for eventuelt fallende grener når vi lot fjerne et stort pæretre nær tomtegrensen også. Tror det kalles hensyn, sjekk det, dere som stiller spørsmål ved ts.
Det er jeg helt enig i Maria, hensyn. Når man har småbarn er man dessuten ekstra nøye med at de ikke skal utsettes for fare.

G greenhouse skrev:
Det er jeg helt enig i Maria, hensyn. Når man har småbarn er man dessuten ekstra nøye med at de ikke skal utsettes for fare.
Absolutt, jeg har 3 selv og prøver hver dag å holde dem i live en dag til. :crysmile:

• Liker
  • Haha
sundh og 5 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Just derfor er det ekstra uheldig at du fokuserer på helt feil sak, samtidig som du vifter bort virkelige farer med forvirrende argumenter.

Staffan
Vi kan starte en ny tråd der vi viser ulike farer i dødelighetsgrad :) Det er en helt annen diskusjon.

Her spurte du for femte gang (ifølge deg selv), så har du spurt noen ganger til før denne tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/

Det er vanlig høflighet å sjekke et forum for å se om noen andre har stilt spørsmålet før. Nå har du selv stilt spørsmålet utallige ganger allerede. Du har allerede svart meg på dette, men det er samme materialet og samme bekymring og samme svar fra delvis samme forumdeltakere, bare forskjellige applikasjoner.

Jeg har to hus mellom meg og naboen 80 meter unna. I alle retninger. Jeg ville ikke fortalt hele nabolaget om jeg rev eternitt eller noe annet. Er heller ikke bekymret eller plaget av hva de gjør på den avstanden.

Nyt at du har stor tomt og langt til naboen. Dette er ingen som helst grunn til bekymring.

• Liker
Doks og 4 andre
  • Laddar…
Du kommer ikke finne en slik studie for studier koster penger og det er ingen som vil finansiere en slik studie da det finnes klart mer relevante studier å bruke penger på. Om du vil lære mer om helserisikoer ved asbesteksponering så fant jeg en side på CDC. Der fremgår det at asbest vanligvis elimineres fra lungene, problemet er når makrofagene blir overveldet av stor eksponering, særlig av veldig store fibre rundt 15 mikron eller mer. Så store fibre spres ikke i luften, man må ha nesen midt i støvet for i det hele tatt å få noe i seg. Coronavirusdråper er til sammenligning hovedsakelig større enn 5 mikron (dvs lettere enn asbest) og spres knapt lengre enn en meter ved en hosting. Så store partikler fester seg i nesens slimhinnes slimbelagt lag, som deretter svelges ned. Ved reell luftbåren smitte, f.eks. ved meslinger kan partiklene være brøkdeler av en mikron og spres lengre da de er for lette til å falle til bakken.

Oppsummert kan man altså hevde at det er mer sannsynlig at gamlingen har smittet ungen med coronavirus på 80 meters avstand enn at en eneste asbestfiber har funnet veien ned i lungene.

Håper gamlingen brukte verneutstyr, ellers fortjener han vel en oppstramming for den sakens skyld?

QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Jeg har lest tråden og det finnes mange gode synspunkter. Jeg begriper svært godt at risikoen er direkte koblet til eksponeringsgrad.
Det jeg vil vite er snarere erfaringer og lignende om hvor mye støv som frigjøres når man tar ned eternittak. AT det frigjøres vet vi. Spørsmålet er hvor mye og hvor farlig det er 80 meter unna.

Bare fordi det er kjempefarlig å hoppe i fallskjerm uten skjerm, så betyr det jo ikke at alle andre risikoer og farer er verdt å utsette seg for. Bekymring for ting er sjelden basert på eksakt statistikk. For eksempel bekymrer folk seg nesten til døde over Coronaviruset til tross for at det er svært usannsynlig at man kommer til å dø av det. Å sammenligne asbesteksponering med å bære sitt eget barn er bare irrelevant.

Med det sagt, la oss holde en god tone. Jeg vil ikke gi meg inn i "min morfar spiste asbest til frokost og han ble 92" diskusjonen, da den er fruktløs.[/QUOTE]

• Liker
Roynem og 2 andre
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Faren kan være nærmere enn du tror!
Spor av asbest i babypudder!
[lenke]

Så naboens takriving et stykke unna gjør det ikke farligere.
Det er grunnen til at jeg ikke bruker babypudder. :)

• Liker
  • Haha
Lics og 3 andre
  • Laddar…
harry73
Jeg synes at ts får ufortjent mye kritikk her. Ts var usikker og ville høre om det var farlig, helst seriøse svar fra folk som jobber med asbestsanering.
Da er svar fra den standard mobben som dumforklarer alle som stiller spørsmålet om asbest kanskje ikke de svarene som er mest betryggende.
Sammenligningen med sukker er rent ut latterlig. Visst er det skadelig i større doser, men absolutt ikke i små doser.
For asbest finnes det ingen sikre doser.
Og å sammenligne asbest med virus er heller ikke relevant. Asbest finnes overalt i verden i atmosfæren, dermed burde det være bevist at fibre kan finnes i luften ekstremt lenge.

• Liker
  • Haha
MKAR og 14 andre
  • Laddar…
Alt er dødelig i feil doser, til og med vanlig drikkevann er dødelig i feil mengde. For mindre enn ti år siden var det en ung jente som døde fordi hun drakk for mye vann. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-drack-for-mycket-vatten-dog

Noen år tidligere døde en trebarnsmor på grunn av for stort vanninntak, https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling

Selv salt er både livsviktig og skadelig (dødelig), https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/

• Elsker
  • Liker
Hasse Sandin og 1 annen
  • Laddar…
Snailman
Min far hjalp en nabo i nabolaget ved siden av med å sette eternitplater på hans husfasade, han hadde også selv eternitplater som vindskjerm rundt terrassen på vårt hus, han var vel i 40-årsalderen da, og når han gikk bort 50 år senere så var det ikke på grunn av noe asbest.

Tenkte bare å formidle et eksempel fra virkeligheten.

• Elsker
  • Liker
Maria T og 3 andre
  • Laddar…
Finnes ikke noe å være bekymret for.
Jeg har gjort akkurat som din nabo.
Tatt ned mitt gamle eternittak, gikk bra og ingen naboer brydde seg.

• Liker
nissenhj og 2 andre
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Gubben som er 74 kommer ikke til å dø av det men jeg og min sønn er nok unge for å eventuelt lide av konsekvensene om 20 år.
Der vil jeg alt protestere. Om det mot formodning er noen av dere tre som kommer til å lide eller dø av asbest så er det gubben da det er mye større risiko at han har blitt eksponert mer gjennom sitt liv enn hva dere begge kommer til å bli sammen.

At han river tak 80 meter fra dere har rimeligvis ingen som helst innvirkning på deres velvære, slik det allerede er nevnt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hysteriet for asbest er et internettfenomen skapt av hysteriske og uvitende mennesker som sprer sine påfunn i hytt og pine.
Det er visstnok sant at noen beviselig er litt vel hysteriske når det kommer til asbest men på den andre siden av mynten finnes de som nedvurderer risikoene. Asbest er livsfarlig, det kan man ikke si imot. Men som sagt, i dette og mange andre tilfeller er det ingenting å være bekymret over.

G greenhouse skrev:
Bra svar! :D Det er sånt her jeg etterspør. Fakta fra (dog via mellommann) fagfolk i en lignende situasjon.
Ikke for å være tørr, men om de femtielve svarene som sa det samme ikke var nok, så kunne du fått det samme beroligende svaret med et søk på google. Da ville du dessuten visst hvor påstanden kom fra, i stedet for som i dette tilfellet ikke ha en anelse. Bare fordi noen virker kunnskapsrike bør man ta det som skrives på forum med en stor klype salt.

G greenhouse skrev:
Nei, ulike problemstillinger/materialer. Klart jeg er engstelig anlagt når det gjelder asbest. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Jeg leste i en av dine ti startede tråder om asbest. Der hadde du ringt til en håndverker for å spørre hvilke sikkerhetstiltak han tok når han boret tre hull i eternit. Ti år tidligere...

Hvem vet hva som står i de andre trådene.

Jeg sier dette med alt velmening; ”engstelig” er ikke riktig ord å bruke i ditt tilfelle.

G greenhouse skrev:
Å sammenligne asbest med sukker er bare rent barnslig.
Barnslig eller ikke lar jeg være usagt men det er et godt eksempel på ting som er betydelig farligere enn asbest og som TS trolig ikke viser samme respekt overfor som med asbest.

Nå gjetter jeg selvfølgelig så hele ansiktet blir blått, men sukker fører i dag til tusenfold mer lidelse og død enn hva asbest gjør. Kanskje til og med noen størrelsesordener mer.

Men ja, å stikke ansiktet i asbestfiber og ta noen dype åndedrag er selvfølgelig farligere enn å knaske noen desiliter sukker. Men det var nok ikke det personen mente.

harry73 harry73 skrev:
Da er svar fra den standard mobben som dumforklarer alle som stiller spørsmål om asbest kanskje ikke de svarene som er mest betryggende.
Men nå var det slik at nesten alle svarene hadde en like god tone som de var beroligende. Noen hadde også belegg for at TS kunne være rolig. Så den mobben som dumforklarer alle som stiller spørsmål om asbest ser ut til å holde seg borte fra denne tråden. Det finnes selvfølgelig en eller to som man med litt vilje kunne kalle tørr, nå hører kanskje jeg også til den kategorien, men vi er en klar minoritet.

Og de fleste som viser en mangel på tålmodighet gjør det også først når TS er smålig uvillig til å ta in den informasjonen som er formidlet.

• Liker
  • Elsker
Sista spiken og 30 andre
  • Laddar…
kulle
G greenhouse skrev:
Det der er grunnen til at jeg ikke bruker babypudder. :)
Ikke til barnet ditt heller? ;)

• Haha
  • Liker
PNI og 15 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.