Hei,

Tenker å bygge en ny trapp til ytterdøren. Har tenkt å bygge den av massive granittblokker på ca. 230 kg hver. (Se første bilde for design. De synlige blokkene på siden er vanlige "normalblokker", tumlede. Andre bildet viser hvilke blokker som er granitt).

Jeg vet at man normalt sett fyller med bergknust under denne typen av steinblokker, men siden dette er inntil fasaden på både venstre og baksiden, vil jeg ikke at det skal skape et trykk mot fasaden på noen måte.

Burde man ikke derfor kunne bygge opp med lecablokker under, si i tre "murer". (Tredje bilde).

Når jeg regner på dette ifølge lecablokkenes spesifikasjoner, er de klassifisert for 3 MPa, noe som skal innebære at de tåler 34 tonn per blokk hvis hele blokken blir belastet jevnt. Det synes jeg høres ut som ganske mye margin for en trapp som totalt vil veie ca. 2 tonn.

Dog kan jeg ikke finne noen som har gjort dette tidligere. Alt ser ut til å bli gjort med stein under, eller bygget i en skråning allerede.

Er jeg helt på villspor med denne designen, eller har jeg rett i at dette burde fungere helt uten problemer?

Takknemlig for svar!

• 3D-illustrasjon av en trapp laget av granittblokker på lecablokker, viser trappens design med tre trinn på en solid base av blokkvegger.
  • Illustrasjon av trappedesign med blå kantblokker og støttestruktur av grå lecablokker under.
  • 3D-modell av en trappkonstruksjon med granittblokker og lecablokker stablet i et mønster for å vise trappens design og strukturelle oppbygning.
trådlyft: hvordan har det gått med dette. Jeg vurderer noe lignende.

Ble en helt annen design til slutt, en variant i tre i stedet. Tror sterkt på at det ville ha fungert, men har dessverre ikke testet. Håper du finner en bra måte og lykke til!

takk, har en nabo som etter lignende prinsipp. skal sjekke med ham.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.