Jeg tenkte å bygge en granitttrapp med blokkstein som inngang til huset vårt. Høyden er 100 cm, så jeg ser for meg at det trengs 6-7 trinn. Bredden blir 150 cm. I tillegg et inngangsplan på 100 cm rett før døren. Hvordan ville dere laget fundamentet for dette? Jeg ser for meg enten å mure to bjelkelag med leca-blokker som steinblokkene ligger på, eller støpe et massivt betongfundament som blokkene ligger på. Vekten av selve granittblokkene blir 1,6 tonn.

Hvordan ville dere ordnet fundamentet til trappen? Det er ingen helning rundt huset, vi har kjellerfundament, derfor høyden.
 
Normalt fyller man med 0-32 og pakker med platevibrator bak/under trappen.

Har du tenkt på hvordan det skal se ut på sidene av trappen?
 
På sidene tenkte jeg å sette bekledningsgranit.
Jeg har forstått at det er vanlig å ha singel under trappen men burde man ikke kunne være uten det? En bekjent har fått sin pussede fasade misfarget av fukt som ble trukket inn via en betongtrapp.
Spennvidden på steinen burde ikke være et problem.
Takk for svar.
Leca eller støpe?
 
Jeg leste nettopp monteringsanvisningen for blokktrinn på Benders, der foreslås det 0-32 bergknust.

Hvordan har du tenkt å bruke lecan? Skal det ha noen hensikt med noe under må det jo ha en mye større overflate enn blokktrinnene selv.... Å støpe et solid fundament er aldri feil.
 
Jeg tenkte å støpe en plate og deretter mure eller støpe to bjelker som trinnene hviler på.
Lecablokkene har jeg gitt opp siden de ikke finnes i samme høyde som trinnene.
Youtube har en video som viser omtrent hvordan bjelkene legges, jeg må flytte dem 2 cm for å få plass med kledningsstenen.
http://www.youtube.com/swensongranite#p/u/0/mP4L-w2yw9o
 
Ok, nå skjønner jeg hvordan du tenker.

Først støpe plate, så bygge sider med leca. At lecablokkene ikke finnes i samme høyde, er det virkelig et problem? Det er jo lett å kappe ut for blokkstegene med en tigersag.

EDIT: Juks som fan å ha kranbil når man gjør dette. Jeg måtte laste av mine 150 kg steg med håndkraft.
 
Takk og lov så kommer vi til å ha et entréplan på 500 kg som krever kranbil. Du la dine trinn på 0-32 i skråningen eller?
Spørsmålet er hvor dypt man skal orke å grave for dette om man som jeg er ganske arbeidssky.
 
Jeg har bare to trinn. Skal legge dem der om et par dager. Har mur eller naturlig mothold på sidene så da fungerer det med fyll. Ser det ut som på filmen er jo det en dårlig idé.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.