Jeg har nettopp bestilt et Granab gulv med mekanisk ventilasjon til vår kjellerstue. Siden jeg i løpet av prosjekteringstiden har fått en tidligere sovende interesse for håndverk, tenkte jeg å legge inn gulv og ventilasjon selv. Mest fordi jeg er gjerrig, men også fordi jeg har innsett at jeg synes det er kjempegøy!
Siden vi vil ha så lav byggehøyde som mulig, kan vi ikke ha noen isolasjon mellom bjelkene for å få tilstrekkelig med luftstrøm under gulvet. Hvorfor man egentlig skal ha isolasjon forstår jeg for så vidt ikke heller da man trekker varm luft inn under gulvet.
En fuktsperre mellom bjellke og sponplate skal jeg selvfølgelig ha. En ting jeg går rundt og funderer på er hvordan det vil bli med fuktsperren nå når den ikke kan hvile på isolasjonen? Og det går jo ikke å lime spon mot folie, folie mot bjelke. Så da løser man det kun ved å skru fast sponplate mot stålregel samtidig som man spenner opp folien, eller?
Siden vi vil ha så lav byggehøyde som mulig, kan vi ikke ha noen isolasjon mellom bjelkene for å få tilstrekkelig med luftstrøm under gulvet. Hvorfor man egentlig skal ha isolasjon forstår jeg for så vidt ikke heller da man trekker varm luft inn under gulvet.
En fuktsperre mellom bjellke og sponplate skal jeg selvfølgelig ha. En ting jeg går rundt og funderer på er hvordan det vil bli med fuktsperren nå når den ikke kan hvile på isolasjonen? Og det går jo ikke å lime spon mot folie, folie mot bjelke. Så da løser man det kun ved å skru fast sponplate mot stålregel samtidig som man spenner opp folien, eller?
Nei, absolutt ikke. Den fyller ingen funksjon. Kanskje snarere tvert imot. Jeg tolker det som at du vil ventilere gulvet fordi det er kaldt/fuktig. Fuktigheten kommer sannsynligvis innenfra med mindre det er oppstigende markfukt som suges kapillært i platen. Spørsmålet er om det i det hele tatt er riktig å blåse ned fuktig varm luft i det rommet. Risikoen er bare at den kondenserer på gulvet. Sannsynligvis er det betydelig bedre å suge ut luft fra rommet.tobee skrev:
Jeg har selv jobbet med Granab i flerboligprosjekter. Akkurat nå ca 14 000 kvadratmeter i nåværende prosjekt. Det finnes flere forskjellige typer anvendelser for dette gulvet. Du har fortsatt ikke forklart hvorfor du skal installere dette gulvet.
Leser man så i instruksjonen fremgår det så at det dreier seg om fra-luft fra gulvet og ikke omvendt. Dermed kan folien være ok, men neppe nødvendig. At man isolerer er jo for å få varmere gulv om man har en kald kjellerplate under som sannsynligvis da er uisolert.
Leser man så i instruksjonen fremgår det så at det dreier seg om fra-luft fra gulvet og ikke omvendt. Dermed kan folien være ok, men neppe nødvendig. At man isolerer er jo for å få varmere gulv om man har en kald kjellerplate under som sannsynligvis da er uisolert.
Visst suges det fukt kapillært, kjellerveggene er uisolerte på utsiden og det samme er platen. Derfor fikk jeg luktproblemer i den tidligere isolerte trekonstruksjonen. Luften i kjellerstuen har dog alltid vært ganske tørr. Både jeg og tidligere eiere har kjørt luftavfukter som holder RF 50-60% også under de varmeste sommerdagene. Nå har jeg hatt kjellerstuen helt fri fra tre i et år og den har vært helt knusktørr til og med uten luftavfukter. Ikke en dag over RF 70% bortsett fra dagen da jeg pussede opp kjellerveggene =)
Jeg gjør egentlig bare som jeg har blitt anbefalt av fuktteknikere fra OCAB. Kort og godt. Så lite organisk materiale som mulig. Underlag med undertrykk. Pussede kjellervegger. Da skal mine fuktproblemer være et minne blott =) Kondens? Ja kanskje, men hva spiller det for rolle om jeg har stålprofiler og en plastfolie som beskytter sponplaten? Det var derfor jeg valgte Granab foran Nivell! Billigere dessuten.. Så skal jeg ha en RF-måler ved avtrekksviften. Begynner RF å krype oppover får jeg vel kjøre avfukteren =)
Hvorfor skulle en plastfolie gjøre skade?
Jeg gjør egentlig bare som jeg har blitt anbefalt av fuktteknikere fra OCAB. Kort og godt. Så lite organisk materiale som mulig. Underlag med undertrykk. Pussede kjellervegger. Da skal mine fuktproblemer være et minne blott =) Kondens? Ja kanskje, men hva spiller det for rolle om jeg har stålprofiler og en plastfolie som beskytter sponplaten? Det var derfor jeg valgte Granab foran Nivell! Billigere dessuten.. Så skal jeg ha en RF-måler ved avtrekksviften. Begynner RF å krype oppover får jeg vel kjøre avfukteren =)
Hvorfor skulle en plastfolie gjøre skade?
Klikk her for å svare