Hei alle sammen!
Er det noen som vet om noe skikkelig BRA trelim?
Skal lime sammen trinn til en furutrapp. Har tidligere brukt Casco (heter det vel?) men er ikke fornøyd med det...

Uten å være noen ekspert på dette området, er det ikke mest et spørsmål om hvor godt press man klarer å sette på limet?

Dessuten har casco (minst) et par forskjellige kvaliteter på trelim som er ulikt elastiske for forskjellige formål.

Har lest et sted at med casco så skal man kunne lette på limknektene allerede etter 10 minutter om man har klart å få tilstrekkelig høyt trykk og ved riktig temperatur.

For en stund siden limte jeg sammen to lekter til en stolpe. Tvunget sammen med et antall tvinger og lot dem være i press i en dag.
En uke senere sprakk stolpen opp i limskjøten.
Derav min Casco-skepsis...

Det kan imidlertid ha vært slik at virket var noe fuktig samt at jeg brukte vinterlim, noe som tilsynelatende er en uegnet kombinasjon, se:

http://www.casco.se/_upl/pdf/forside/Limning%20av%20tr%E4.pdf

Og de var kanskje ikke helt jevne heller? Jo jevnere virke, jo tynnere limfuge, desto sterkere limforbindelse. Ikke vær gjerrig med limet heller, stryk ut rikelig. Casco har vel bra produkter ellers....

• Liker
derfpa
  • Laddar…
Var overflatene helt plane?

Jeg har for meg at proffer ofte høvler rett før liming, noe som jo ikke alltid er så lett for oss amatører.

Hvis du har svakt skålformede overflater på lektene, så tviler jeg på at du kan "planstramme" dem, uansett hvor mange tvinger man setter inn.

PU lim er jo bra, det der som skummer.

Overflatene var helt plane og jevne, jeg hadde kjørt dem gjennom høvelen. Virket var imidlertid lagret ute (under tak) så jeg mistenker at fuktigheten kan ha vært for høy...

Skarver på Norre:

PU (polyuretanlim) er veldig sterkt, men må holdes under kraftig press for å ikke ekspandere. Men korrekt brukt blir det sterkere enn selve treverket (vet fra egen erfaring da jeg har limt feil og forsøkt å rette opp... ;) )

Bruker aldri annet enn PU-lim nå for tiden, og ville definitivt brukt det hvis jeg skulle lime sammen trappetrinn.

/Kibba

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.