Når jeg endelig har fjernet gamle plastmatter, lim osv. og fått frem det underliggende gamle tregulvet, var det på tide å legge inn et nytt Dalaflodagolv oppå det gamle tregulvet. For å få enhetlig på hele underetasjen. Hadde til og med bestemt meg, etter nøye overveielse, for å legge det nye gulvet i husets lengderetning, akkurat som det underliggende gamle gulvet.
Inn kommer guttene som skal legge det nye gulvet og utbryter: "Var dette vårt hus, ville vi aldri legge et nytt tregulv oppå dette fine gamle tregulvet. Sprekkene, ulik bredde på plankene osv. bidrar bare til sjarmen i det gamle huset. Slip dette gulvet i stedet!"
Ojojoj, nå gjelder det å tenke en runde til...
Hvordan hadde dere gjort det? Slipt det gamle eller lagt et nytt?
Et nytt blir enhetlig i alle rom. Hvis jeg sliper det gamle, vil plankene variere, både i bredde og ha en del skavanker.
Hvis slipe det gamle. Hvordan behandle? Ønsker helst en "gammeldags" følelse.
Huset er bygget i 1893. Noen av gulvplankene er over 4 cm tykke..
Vil du beholde et gammelt gulv med de merkene, glipene og variasjonene som blir igjen etter sliping, altså at det får en naturlig patina? Behandling av det gamle gulvet kan deretter oljes, såpes, evt. lakkes, avhengig av utseende.
Eller vil du ha et perfekt gulv som også ser nytt ut? Hvordan blir det med nivåer mellom rommene om du legger et oppå ut fra dine pardører og gulvet man ser på andre siden?
Det viktigste er hvordan du vil ha det der du bor, tenk i helhet hvordan du vil renovere ditt hus.
Jeg kan synes på alternativene avhengig av hvordan du gjør med øvrige deler av huset, men gamle hus som er velbevarte skal man være redd for, vi har ikke så mange her i Sverige om vi ser 100-200 år som gammelt. Ute i Europa er det ikke uvanlig med hus som er hundrevis av år som man renoverer forsiktig. Såg et i går fra England som var fra 1340, men hus med deler fra 1500-1600-tallet er ikke uvanlige.
Så vurder hvordan du vil gjøre med helheten av ditt hus, vil du at det skal beholde sitt opprinnelige så beholder du nåværende gulv.
Om det gamle gulvet er i rimelig tilstand, verken råttent eller markspist, så hadde jeg alle ganger beholdt det. Et gammelt hus skal ha litt karakter, eventuelle skavanker forteller en historie om huset. Så er det økonomisk sett mye bedre å beholde det gamle, dels fordi det er billigere å slipe enn å legge nytt og dels fordi huset sannsynligvis er mer verdt med originalgulvet enn et nytt plettfritt.
Glemte følgende i innlegget tidligere.
Selv om du skulle komme frem til å legge et nytt gulv, så behold det gamle og legg da et nytt flytende gulv. Da finnes forutsetninger for å gjenopprette originalgulvet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.