Plantegning av leilighet med to soverom, dagligstue, kjøkken og bad. Spørsmål om bærende vegg mellom soverom og dagligstue i bygning fra 1939. Plantegning av en leilighet fra 1939 med markerte rom som soverom, dagrum, kjøkken og bad. Diskusjon om hvilken vegg som er bærende.
Hei,

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å avgjøre om veggen mellom soverom og dagrom er bærende.
Selvfølgelig vil vi også kontakte en bygningsingeniør for å få en profesjonell uttalelse hvis vi skulle gå videre og rive den. Det er snakk om en leilighet i en flerfamiliehus bygget i tegl 1939.

Edit: Selvfølgelig vil vi følge alle regler og forskrifter. Vi har allerede fått godkjenning fra styret angående en annen bærende vegg (der vi vil åpne opp med en dør). Den veggen jeg nå spør om er en annen, og den vil vi - om vi velger å gå videre - gjøre slik vi gjorde med vegg nr. 1 (kontakte styret, uttalelse fra bygningsingeniør, søke byggetillatelse etc).

Takk på forhånd!

Vennlig hilsen,
Jonas

Sist redigert:
Hei og velkommen til Byggahus!

Jeg gjetter at den ikke er bærende.

Bærende vegger ser betydelig tykkere ut på tegningen.

Takk for det raske svaret!

Vi glemte å legge til at vi allerede vet at veggen mellom soverommene er bærende, og at veggen mellom soverom og dagligstue er cirka 10 cm tykk.

Viktig at du har en dialog med styret for BRF om dette siden vegger eies av dem uavhengig av om de er bærende eller ikke.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Viktig at du har en dialog med styret for BRF om dette da vegger eies av dem uavhengig om de er bærende eller ikke.
Selvfølgelig vil vi ha en dialog med styret (samt ansette byggingeniør for en uttalelse) om vi går videre - akkurat nå er det bare en fundering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.