J
N Nygge72 skrev:
Ja, jeg kledde om en hytte jeg har. Første kortsiden håndspikret jeg (så var jeg ødelagt i skulderen i 6 måneder 😂 Kontorrotte som man er), etter det kjøpte jeg spikeren, og stilte den som du sa, så det ble 1 cm igjen omtrent og håndbanket inn. Fungerte skikkelig bra, og for en stor forskjell i tidsbruk.
Ja du ser, selv om man har underarmer som dine overarmer så finnes det en grense der det sliter for mye. Har noen gang gått med på å håndspikre, men da gjør man ikke panelet i ett sveip, men gjør annet imellom, kanskje panel 1-2 dager i uken og så gjør man arbeid innvendig. Men det er ikke det mest tidseffektive, så det er ikke så mange som vil ta den økonomiske smellen om man sier det sånn.. Det blir kjempebra med spikerpistol bare man stiller den inn og ikke bare pepprer på, men tar det litt rolig..

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hvordan kommer det seg at snekkere ofte håndspikrer panel, i motsetning til å bruke pistol?
Det blir mye penere om man kan håndspikre, sannsynligvis vil fasaden dessuten holde lenger.

F fribygg skrev:
Det blir mye penere om man kan håndspikre, sannsynligvis vil fasaden dessuten holde lenger.
På hvilken måte mener du at treet skulle vite/handle annerledes om det er håndspikret sammenlignet med pistol? Om man kjører hodet for langt forstår jeg jo at man kan skade, samtidig som med pistol går det raskere med redusert sprekkdannelse. Så har vanskelig for å se at det skulle gjøre forskjell.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
På hvilken måte mener du at treet ville vite/oppføre seg forskjellig om det er håndspikret kontra med pistol? Hvis man kjører inn hodet for langt, skjønner jeg at man kan skade, samtidig som med picka går det raskere med redusert sprekker. Så har vanskelig for å se at det ville gjøre en forskjell
Du snakker som en proff😉

J Jansson69 skrev:
Du snakker som en proff😉
🤣

N Nygge72 skrev:
På hvilken måte mener du at treet skulle vite/oppføre seg forskjellig om det er håndspikret i motsetning til med pistol? Om man kjører inn hodet for langt skjønner jeg at man kan skade, samtidig som med pistol går det raskere med redusert sprekkdannelse. Så har vanskelig for å se at det skulle gjøre en forskjell
Det vil sannsynligvis alltid være noen eller noen spiker som går for langt inn i fasaden hvis du spikrer med maskin, på de stedene får du med tiden fuktinntrengning i treet og risiko for skader.

F fribygg skrev:
Det vil sannsynligvis alltid være noen spiker som går for langt inn i fasaden hvis du spikrer med maskin, på de stedene får du med tiden fuktinntrengning i treet og risiko for skader.
Så er det trolig, men da jeg ikke er profesjonell snekker med samme følelse, så ville jeg tro at selv med hammeren ville jeg slått noen for hardt og skadet treet.

Så er jo dette noe jeg har hørt før, og lest en del om akkurat fordi jeg ikke er en profesjonell snekker, og vil gjøre det riktig. Men jeg tror aldri jeg har kommet over en artikkel som faktisk beviser denne tesen om at det skulle bli så ødelagt at bordet brytes ned mye raskere og hvilken tid man da snakker om.

For i min verden (men jeg kan ta feil), ligger jo denne spikeren i en ytterposisjon hvor luft hele tiden passerer, så det bør jo også bidra til å tørke opp fukt som eventuelt skulle komme i forsenkningen?

Deretter er det (ifølge de som gir råd) bedre med håndspikring for da skiller man fibrene der spikeren går inn, mens man kutter fibrene hvis man skyter den inn med høy hastighet. Ødelagte fibre suger til seg mer fuktighet. Hvor mye det påvirker har jeg ingen anelse om.

J
Skulle gjette at i dagens situasjon så skyter majoriteten av all panel når man bygger nytt og gjør helrenoveringer der man bytter panelen på hele huset, visst finnes det noen få som håndspiker alt men de er nok få..

• Liker
FredrikR og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.