1.102 lest ·
38 svar
1k lest
38 svar
God kvalitetsspiker
Panel, lekter, glis, fôr, hjørnebord, vindskier, rupanel mm.N Nygge72 skrev:
Hadde du tenkt å kjøre 4" gjennomgående?
Her kan du titte mer:
https://shop.svenskttra.se/media/1226/skruv-och-spikguide.pdf
Jeg er jo ikke snekker så jeg snakker aldri i "tommer" 🤣 Så jeg trodde du mente grovere spiker enn den jeg la ut. Nei, selvfølgelig skal det være mindre til de delene du nevner hadde jeg tenkt. Men tenkte nok nå bare kjøpe til rammen kanskje og ev neste trinn med lekt for å feste utenpå vestkystplate.FredrikR skrev:
Men virkelig stor takk for at du postet denne. Jeg har sett den før, men glemte at den fantes.
Det jeg har vanskelig for å finne dog er panelspiker for pickan, da jeg tenker tjærevitiol og da skal det tydeligvis være rustfritt og ikke varmgalvanisert spiker.
Takk. Skal sjekke det.L Lutte skrev:
Fant bare en som da var til gassulykke, så de sendte med gasspatron, men jeg kjører batteri så vil ikke betale for en gasspatron. Så tenkte jeg bør kunne finne annen
Senco ser ut til å ha.N Nygge72 skrev:Jeg er jo ikke snekker så jeg snakker aldri i "tommer" 🤣 Så jeg trodde du mente grovere spiker enn den jeg la ut. Nei, selvfølgelig skal det være mindre til de delene du nevner hadde jeg tenkt. Men tenkte nå bare å kjøpe til rammeverket kanskje og evt neste moment med lekter for å feste utenpå vestkystplate.
Men virkelig stor takk for at du postet denne. Jeg har sett den før, men glemte at den fantes.
Det jeg har vanskelig for å finne derimot er panelspiker for pickan, da jeg tenker tjærevæske og da skal det tydeligvis være rustfritt og ikke varmforsinket spiker

Om man har oppbygging (utenfor regel)
Regel - vindduk - vestkystplate 50mm - lekter 12 - spikerlekter 25 - panel 21. Da skal man vel kunne bruke en panelspiker som er 63mm?
Tenker den går jo muligens litt inn i vestkystplaten, gjør det noe eller skal det unngås helt? Tenker om man leder inn fukt i den via spikeren i så fall
Regel - vindduk - vestkystplate 50mm - lekter 12 - spikerlekter 25 - panel 21. Da skal man vel kunne bruke en panelspiker som er 63mm?
Tenker den går jo muligens litt inn i vestkystplaten, gjør det noe eller skal det unngås helt? Tenker om man leder inn fukt i den via spikeren i så fall
Spikerlekter 25mm er for svakt om du har 600c/c på regelverket, den vil sprekke etter at du har spikret opp panelet..N Nygge72 skrev:Om man har oppbygging (utenfor regel)
Regel - vindsperre - vestkystplate 50mm - lekter 12 - spikerlekter 25 - panel 21. Da skal man vel kunne bruke en panelspiker som er 63mm?
Tenker den går muligens litt inn i vestkystplaten, gjør det noe eller skal det unngås helt? Tenker om man leder inn fukt i den via spikeren i så fall
28x70 pleier vi å ha som minste dimensjon og da er 63mm panelspiker for lange..
2.8x50mm er en bedre lengde..
Sorry jeg mente nok mest 48x28. Prøvde å huske hvor tykke de var fra minnet. Men husket tydeligvis ikke 😀, men det funker selvfølgelig med 70x28 også. TakkJ Jansson69 skrev:
Ta 28x70 som minste ettersom du skal ha vestkystskivan der man bruker plastdistanser mellom rammen og spikklakten, det blir stabilt og bra.N Nygge72 skrev:
Og denne bør da funke til panelet med jernvitriol?J Jansson69 skrev:
https://www.senco.se/sv/produkter/infaestning/spik/stavspik/p/GE51AGBKR
Det er nok litt forskjellig, men jeg ville ikke gjøre det hvis jeg fortsatt var aktiv, man sliter ut armen med å spikre så mye..N Nygge72 skrev:
De som jeg kjenner som bare bygger villaer, håndspikrer aldri så store flater nettopp på grunn av belastningen, men som novise er det jo ikke så farlig, for det tar litt tid for en nybegynner å kle et helt hus..
Det bailout peneste blir med håndspikring, men hvis man stiller trykket litt for løst på spikpistolen og håndslår inn det siste, blir det bra med spikerpistol, bare du finner en spiker med pen hode..
Ja, jeg kledde om en hytte jeg har. Første kortsiden håndspikret jeg (deretter var jeg ødelagt i skulderen i 6 mnd 😂 Kontorrotta som man er), etter det kjøpte jeg pistolen, og stilte som du sa, så det ble ca. 1 cm igjen og håndbanket inn. Fungerte kjempebra, og for en forskjell i tidsbruk.J Jansson69 skrev:Det er nok litt forskjellig men jeg ville ikke gjort det hvis jeg fortsatt var aktiv, man sliter ut armen ved å spikre så mye..
De som jeg kjenner som bare bygger villaer, håndspikrer aldri så store flater nettopp på grunn av belastningen. Men som nybegynner er det jo ikke så ille for det tar en stund for en nybegynner å kle et helt hus..
Det bailout peneste blir med håndspikring, men stiller man inn trykket litt for løst på spikerpistolen og håndslår inn det siste så blir det bra med spikerpistol med bare du finner en spiker med pen hode..