Hei
Jeg bygger hus i bauroc 375 lettbetongblokker. På konstruksjonstegningene står det Ytong 365. Konstruktøren har tegnet at det skal være glidesjiktsgummi og glidesjiktplåt under ytterveggene. Baurocs instrukser sier at det bare skal være grunnpapp under. Hvis man ser på hva som finnes å kjøpe online, så er det Finjas glidesjiktplåt, men den passer ikke for den er bare 10 cm bred og er for Finjas eksakt blokk. Finner også Murma grunnplåt/kombiplåt. Jeg forventer at det skal koste 10-15 tusen kroner for både gummi og plåt for 50 løpemeter (om ikke mer). Mistenker det er på grunn av plåten som er laget i A2 rustfritt stål. Går det an å bruke vanlig plåt? Finnes det noen annen glidesjiktplåt eller plåtprodukt som kan brukes under muren som er billigere.. Ser det som en unødvendig utgift siden bauroc-systemet krever ikke det. Takk!

• Byggetegning av grunnkonstruksjon for et hus med detaljer om glidskiktsgummi, glidskiktplåt, og EPS200 kantellement. Viser armering og drenering.
  • Liker
Oussama.
  • Laddar…
B
  • Liker
elviskodzic
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Weber ser ut til å mene at grunnmurspapp er nok

[lenke]

Men jeg ville ha stilt spørsmålet til konstruktøren før jeg gjorde noen avvik.
du har rett, jeg skal kontakte konstruktøren.
Jeg forsøker ikke å gjøre avvik og derfor lurer jeg på om jeg kan få samme funksjon med vanlig metall, om noen kanskje har gjort det før..

Forstår jeg det riktig at armeringen går opp fra platen og inn i veggen ved hvert blokk, men det er tegnet med et glidelag så veggen kan gli mot platen?

Hvordan er det tenkt å fungere?

Har ingen råd bortsett fra at «prate med konstruktøren» høres rimelig ut.

Beklager mine eventuelt forvirrede funderinger.

Mitt selskaps ingeniør tegnet denne ordren og vi har siden løst det med kunden. Jeg videresendte følgende svar:

Som du sikkert forstår, er hensikten at det finnes en form for syllisolering mellom grunnen og veggen slik at vann ikke kan gå opp. Det finnes mange alternativer fra supertett (plater og gummi som Ytong foreskriver) til passende (f.eks. et tynt lag plast). Alt imellom er nok også mulig, men jo tynnere, desto større er risikoen for skader med de tunge blokkene på.

Bauroc foreskriver i hvert fall bitumen, og det virker for meg å være et billig og holdbart alternativ (billigere enn plater i hvert fall). Vil du være sikker kan du sende e-post eller ringe dem for å spørre om de anbefaler et svensk produkt.

redarn redarn skrev:
Forstår jeg det rett at armeringen går opp fra platen og inn i veggen ved hver blokk, men det er tegnet med et glidesjikt så veggen kan gli mot platen?

Hvordan er det tenkt at fungere?

Har ingen råd bortsett fra at "snakke med konstruktøren" høres rimelig ut.

Beklager mine eventuelt forvirrede funderinger.
Hei, metoden vi tegnet først er en løsning fra Finja. Det stemmer at veggen over beveger seg ikke på grunn av armeringen. Sjiktene imellom skal sikre at vann ikke stiger gjennom kapillærvirkning. Det finnes også andre bitumenløsninger for dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.