Hei

Skulle gjerne hatt deres synspunkter og erfaringer angående ovenstående...

Ifølge produsentene for isoblock, ergotherm etc., skal man støpe grunnplaten med en nedsenket kant på ca. 5 cm for å legge rustfri grunnplate som glidesjikt, og deretter mure opp veggen som vanlig.

Følges dette alltid, eller er det fortsatt greit å ha platen på samme nivå som muren? Er det bare for å redusere sprekker i puss og lignende, eller er grunnplaten også for å unngå problemer med vannskader? Går det inn vann gjennom puss og leca hvis man ikke har plate der?

Veldig takknemlig for svar, skal nemlig i gang med et husbygg der jeg har tenkt å bruke isoblock eller ergotherm, men føler ikke i det hele tatt for å gjøre kanten nedsenket i platen.

mvh Daniel

Min konstruktør tegnet ikke inn noe glidelag, og dette tror jeg ikke brukes på små villaprosjekter heller? Å støpe en nedsenket klakk på 5 cm er jo kjempebra og forhindrer at f.eks. kjellerveggen begynner å "gli" på den glatte platen pga. marktrykket. Jeg gjorde imidlertid ikke det, men 16 mm armeringsjern s.k. dubb ble boret/støpt ned mellom hver støtfuge i det nederste skiftet mot platen!

murning_smal.jpg

Takk for svaret

men da gjorde du jo nesten nøyaktig motsatt av instruksjonene og det funker for deg antar jeg? og trolig er det så de har gjort alle andre år tidligere.

Hvis jeg forteller mer om mitt bygg for å få flere svar så er det en 1-plans villa på jevn mark. For meg føles det litt komplisert å lage senkningen i platen pluss at jeg allerede har bestilt celleplast med beregning uten kant.

Gir det noen mening å dubbe isoblokkene på en 1-plansvilla, hadde også tenkt å "børste" opp overflaten på platen for veggen i stedet for å slipe den jevn. Kommer også til å lage minst 2 dilatasjonsfuger. byggarealet er 227 m2.

Er fukt et problem der platene for glideskiktet skal være?
kommer altså til å ha 30 og 35 cm isoblokker hvorav de som er 30 skal tilleggsisoleres på innsiden.
puss utvendig vil selvfølgelig utføres fagmessig så fuktsikring finnes på yttervegg.
men der nede vet jeg ikke hvordan det funker hvis vannet renner langs veggen og suges innover??

platen blir med gulvvarme og taket blir minst 70 cm utstikk

håper på flere svar!!
mvh daniel

Ingen som har noen flere svar?

vil altså vite om det er ok å mure opp en isoleca vegg direkte på en støpt grunn uten nedsenket klakk og uten grunnplate??

mvh daniel

Jeg har sett flere villaer bygges der man ikke har noen klakk ved kanten. Så tror jeg at platen som du nevner eller kantbånd type tjærepapp som mange bruker, fungerer som fuktbarriere mellom vegg og betongplate.

Erwe

• Liker
Benny
  • Laddar…
føles trygt at du har sett flere bygge uten klack fortsatt...
men jeg ville aldri turt å bruke papp eller plåt uten klack da det brukes som glidesjikt og uten klack kunne i prinsippet veggen "gli" av...

fuktbarrier høres bra ut derimot! hvordan gjøre man det på en annen måte om man nå vil mure isoleca direkte på grunnplaten som jeg uten nedsenkning?

å ha en rustfri plåt under føles jo mer som en kuldebro inn til huset?

mvh daniel

Hva jeg forstår er at veggen og platen ikke skal sitte fast i hverandre, men kunne bevege seg (krympe ved uttørking), og da skal glidesjiktet ta opp denne eventuelle bevegelsen slik at veggen ikke sprekker ved platerørrelse. Kanten skal sørge for at veggen ikke beveger seg inn i rommet, dessuten skal fundamentlaget forsterkes rundt om.

ja men da er vi jo der jeg begynte spørre igjen, føles som jeg vil mase fram et svar her at det skulle være ok å mure 1 planshus uten å bruke seg av klack og glidesjikt, men det er virkelig ingen som har flere erfaringer av å bygge hus uten disse kravene?

begynner å bli litt bekymret om det virkelig blir bra å ignorere det som jeg har tenkt...

Var også "bekymret" for dette med glidesjikt (liksom det første man kommer til etter å ha støpt plate (og der er jo det meste "enkelt")) men fikk rådet at "nei, sett nederste skiftet i bruk direkte, det funker!" så jeg laget ingen sokkel og nå etter tilbakefylling uten bjelkelag ser alt rolig ut. Dette er jo KJELLER så nok KAN det funke :)

Bruk murma grunnplate eller noe tilsvarende. Den består av to halvdeler hvorav den ene festes i platen og danner mothold mot veggen, og den andre fungerer som glidesjikt.

• Liker
Benny
  • Laddar…
aha murma grunnplate altså?
har du et bilde eller noe som viser hvordan det ser ut hvis man skal feste den uten å ha en innervegg å først skru den i?
for glideflatene pleier jo å kreve nedsenket kant som motstøtte?
finner bare bilder for grunnplaten i kombinasjon med murstein og lignende

mvh daniel

så lenge jeg ikke har fått tilstrekkelig med svar på hvorfor jeg bruker mura med glidsjikt, så fortsetter jeg med å mura direkte på platen.

om jeg snur på det i stedet, kan noen fortelle meg hva som kan gå galt med at jeg murer en 1-etasjes villa i isoleca med puss direkte på platen?
å lage avbrudd i veggen etter 10 - 15 meter med bevegelsesfuger har jeg tenkt å gjøre.

vil det sprekke i pussen?

mvh daniel

Glidelag har man for at fundamentet skal kunne bevege seg uten at veggen skal følge med og sprekke i fugene.

To forskjellige materialer utvider seg forskjellig over årstidene, og på f.eks. store fasader >10m legger man inn bevegelsesfuger i pussen av samme årsak. Dette selv om det er samme material.

Jeg anbefaler et glidelag. Det går fint å dele en vanlig rull underlagspapp i to og bruke den som glidelag. Ellers har leverandørene (Maxit og Finja) ferdige glidelag.

Platt kan jeg anbefale spesielt på slagregntsutsatte fasader som pusses med tynnpuss. Skulle du mot formodning få hull i pussen oppe på fasaden, vil vannet renne mellom pussen og isoleringen i dine isoblokker mer til plåten for deretter å renne ut i frisk luft. Platen legges oppå glidelaget og holdes på plass av veggens tyngde. Den lokale blikkenslageren bøyer de plater du trenger i løpet av en time. Helst rustfritt. Bør kunne klare deg med ca. 100-200 kr meteren for en slik løsning.

Klossen er for at fugen mellom vegg og gulv skal være både vann- og vindtett. Minske gulvtrekk.

der fikk man bra svar på tiltale, takk så mye for det!
jeg synes det var kjempebra beskrevet men vil gjerne utvikle det om jeg får spørre litt mer?
kanten kjører jeg på da, men i nåværende situasjon kommer det bare til å bli 3 cm kant men håper det holder? isoporen er på plass og ligger allerede på 13 cm betong av diverse grunner...

nå til glidesjikt? metallplate eller papp altså?
underlagspapp er navnet altså og skulle da ligge på hele bredden av kanten ex 30 cm?
ingen silikon eller annet imellom utenom mørtel og leca på den?

om man velger metallplate har jeg forstått at man har silikon under og mørtel på og murer som vanlig.

jeg synes iallfall at det høres vågalt ut å stille veggene løst på platen så de kan skyves utover :) ?

kan man gjøre et mellomting, ifølge følgende men da er vel risikoen at det sprekker på innsiden kanskje i stedet...

kant på 3 cm, grunnplate som dryppblikk bare utifra og ca 10 cm inn og så oppbrett som havner i linje der celleplasten begynner i isoblokken?
da ville veggen stå fastmurt mot platen men fortsatt ytre skallet stå på glidesjikt??

håper det er greit at jeg fortsetter krangle og spørre men jeg er ikke alltid helt overbevist og vil gjerne stille spørsmål ved.

med vennlig hilsen daniel

Er det noen som vet prisen på disse platene fra Finja?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.