5.382 lest ·
2 svar
5k lest
2 svar
Glidesjikt/fuktsperre ved teglmur på betong??
Skal mure en rektangulær teglsteinsmur 5x4 m (40 cm høy) som vil være grunnlaget for et drivhus. Muren vil stå på en nylaget (1 uke) kantbjelke i betong som er noe ru i overkant. Kantbjelken står på 15-20 cm makadam 8-16.
Så på håndverksskolens DVD i muring for noen måneder siden og husker at de der anbefalte tjærepapplag på betongsålen før første teglsteinslaget. Så har jeg sett på lignende murverk der tjærepapp ikke har blitt brukt.
Bør jeg legge tjærepapp under første teglsteinslaget eller ikke?
/Johan
Så på håndverksskolens DVD i muring for noen måneder siden og husker at de der anbefalte tjærepapplag på betongsålen før første teglsteinslaget. Så har jeg sett på lignende murverk der tjærepapp ikke har blitt brukt.
Bør jeg legge tjærepapp under første teglsteinslaget eller ikke?
/Johan
Jeg vet ingenting om drivhus, men en teglvegg absorberer mye vann når det regner. Det tørker deretter ut i tørre perioder. Videre kan man tolerere en viss kondens mot teglet i enkelte perioder. For å avlede vann som har samlet seg i og på teglet, utfører man noen ganger en avtrapping i grunnmuren. Mellom tegl og betong kan man legge metall, plast eller papp som man bretter opp 50 mm på innsiden. Dette gjelder lokaler med romklima. Hvordan et drivhus bør utføres vet jeg ikke.
Takk for svaret! Jeg så i Per Hemgrens Bygga grund og der anbefales også underlagspapp (men der gjaldt det lettklinkerblokk på grunnsåle). Dessverre er ikke kantbjelken helt jevn på overkanten så pappen kommer til å ligge litt ujevnt, men det blir kanskje bra likevel. Jeg har forstått at underlagspappen dels skulle hindre fukt i å trenge inn i teglsteinen nedenfra og dels fungere som glidebelegg hvis det blir bevegelser. Akkurat når det gjelder drivhus vet jeg ikke.
Finnes det noen murerkyndig som kan si hvordan du ville gjort ved lignende bygge, typ utekjøkken/hagemur av tegl på betongsåle?
/J
Finnes det noen murerkyndig som kan si hvordan du ville gjort ved lignende bygge, typ utekjøkken/hagemur av tegl på betongsåle?
/J
Klikk her for å svare