Hei

I høst hevet vi taket slik at huset gikk fra 26,5 graders helling til å få 38 graders helling med 1 m forhøyet vegg liv. Huset er av tre og bjelkelaget er standard cc 600 mm.

Har tenkt å ha gulvvarme i hele overetasjen, og for ikke å bygge for mye i høyden tenkte jeg å senke ned spaltepanelen (120x28) mellom bjelkelaget (langsgående i bjelkelagsretning) og under spalten legge lekter med 45x45 (cc 400). På spalten tenkte jeg å legge 12 mm spon og 7 mm laminat.

Lektene tenkte jeg la hvile på 45x45 som festes med skruer i bjelkelaget.

Mitt spørsmål er om denne konstruksjonen virker fornuftig.

Spesielt vil 45x45 lektene holde, eller må jeg velge en grovere dimensjon.

Håper noen her kanskje kan litt mer om bæreevne enn jeg selv.

det skal vel ikke være noen problemer med det de kommer vel bare til å bære opp gles og gulvslange for sponplatene bæres jo av gulvbjelkene.................en annen måte er at du legger 21mm rupanel med ca 20mm sprekk hver 20 cm der du kan putte ned slangen......de legger du på tvers av gulvbjelkene......så på det gulvspon og laminat------mindre jobb og det stjeler bare 21mm takhøyde

Hei,
har ganske nylig lagt ut gles på mellomgulvet på hele overetasjen. Gjorde omtrent som det stod i forskriftene, men byttet ut 120x28 mot 45x22. Årsak? Har c/c 400 på mellomgulvet (220x45), ganske tett altså. Jeg tok vanlig spikrekke, men sorterte bort de som var mest bøyde. Siden hver tredje bjelke også var en del av takstolen, var noen av dem ganske overspente. Det kunne i verste fall skille 15mm mellom kant og midt. Helt ok, synes takstolprodusenten, men ikke så gøy for min del som skulle legge gulv på det der. Løsningen var å høvle bort det verste og støtte opp med masonitt der det var andre veien. Men - dette merarbeidet jeg fikk kommer nok ikke i nærheten av det du får med ditt forslag - Trimsten. Utover nivået på bjelkene, må du også holde styr på nivået på hver enkelt kortstokk du forankrer mellom bjelkene. Og det blir nok en del kortstokker hvis du skal ha gulvvarme på hele overetasjen, dvs ditt forslag er tidskrevende.

Nei, jeg tror ikke på forslaget ditt i det hele tatt, og det sier jeg i beste mening. Du kommer til å få problemer med ulike gulvnivåer og (om enn på sikt) knirk. Gulvsponet vi valgte er 16mm. Fikk problemer med at alle skjøtene der det ble limt svulmet av en eller annen grunn. Gulvleggeren påstod at det skjer med gulvspon < 22mm, så det måtte slipes ned. Du foreslår dessverre en enda tynnere gulvsponplate!?

Mitt forslag er at du gjør i henhold til anbefaling og vender gles og dermed også gulvvarmerørene vinkelrett mot mellomgulvet. Du mister riktignok noen cm i høyde, men av to onder, der dårlig gulv er det ene og noe lavere takhøyde er det andre, ville jeg i hvert fall valgt det sistnevnte alternativet. Du kan også vurdere 22mm gulvspon med ferdigfreste spor for gulvvarmerørene. Bygger minst og jeg mener de kan legges direkte på bjelkelaget, selv om det er c/c 600. Sjekk den varianten hvis du synes det er verdt det økonomisk.

Håper du ikke blir nedstemt av dette, og lykke til med valget ditt.

El_-micke skrev:
det skal vel ikke være noen problemer med det de kommer vel bare til å bære opp gles og gulvslange for sponplatene bæres jo av gulvbjelkene.................en annen måte er at du legger 21mm råspont med ca 20mm spalte hver 20 cm der du kan stikke ned slangen......de legger du tvers over gulvbjelkene......så på det gulvspon og laminat------mindre jobb og det stjeler bare 21mm takhøyde
Nei tanken var at glesen skulle være bærende. Ellers må man ha 22 mm spon for å få konstruksjonen bærende. Ikke som jeg tenkte 12 mm spon.

Og dessuten så ville det være ganske unødvendig å ha så tykk gles.

kmilic skrev:
Hei, har ganske nylig lagt gles på mellomgulvet på hele overetasjen. Gjorde omtrent som det stod i forskriftene, men byttet ut 120x28 mot 45x22. Årsak? Har c/c 400 på mellomgulvet (220x45), ganske tett altså. ......... Håper du ikke blir nedstemt av dette og lykke til i ditt valg
Nei da innser bare at jeg kanskje skulle ha sjekket med et slikt forum tidligere. Det er nettopp en idé "spåning", som leder frem til de beste løsningene.

Problemet jeg hittil har hatt er at det har vært vanskelig å få noen arkitektfirmaer/bygningskonsulenter til å gi noen svar og regne på jobben. Alle jeg har spurt har henvist meg til at de ikke jobber med privatpersoner. (selv om jeg har vært villig til å betale for jobben).

Hadde for øvrig ikke i det hele tatt tenkt på at hele greia kan synke med tiden. Takk for tipset.

Begynner mer og mer å innse at jeg nok må legge glesen på tvers i stedet og bite i det sure eplet over den litt forhøyede gulvhøyden. Problemet der er egentlig ikke at takhøyden blir for dårlig, men at mellomgulvet allerede er 420 mm og det blir litt verre for trappen. Nye takstolene ligger på de gamle derav det høye mellomgulvet.

Hvis man nå legger på tvers over mellomgulvet burde vel en plan som nedenfor fungere:

Gles (ca 20 mm mellom glesen, slik at man får ned gulvvarmerørene) + 12 mm spon og deretter 7 mm laminat.

Som sagt, sitter man alene og funderer blir løsningen som regel midt på treet, men får man noen å diskutere med, kan løsningen bli veldig bra.

Takk for svaret

kmilic skrev:
Hei,
har ganske nylig lagt gles på mellomgulvet på hele overetasjen. Gjorde omtrent som
Oi glemte en ting:

Hadde først tenkt å legge 22 mm sporad sponplate, men problemet der er prisen ca. 3 ganger så mye. Dessuten sa en lokal rørfirma at det blir veldig mye spill.

Som sagt veldig takknemlig for dine kommentarer. Det hjelper alltid med noen andres synspunkt på et problem.

Hvis du har en overhandsfres så kjøper du vanlig 22-spon og freser med bord som støtte så det blir rimelig rett, rundingene kan også løses med diverse hjelpemidler.

Kanskje en økonomisk variant?

spocks_beard skrev:
Om du har en overfres så kjøper du vanlig 22-spon og freser med borde som støtte så det blir rimelig rett, avrundingene kan også løses med diverse hjelpemidler.

Kanskje en økonomisk variant?
Problemet er at jeg dessverre allerede har kjøpt lister og 12 mm spon.

Ettersom jeg har kommet frem til at min første løsning var mindre passende, må jeg forsøke å finne et alternativ som bygger på det jeg har. Definitivt når det gjelder listene og i beste fall også sponplatene.

Så dessverre.

Grunnen til at jeg allerede har kjøpt materialet var at jeg diskuterte med en hos Beijer Bygg og han syntes min opplegg hørtes grei ut. Føles dog som om han tok feil.

For min del er at alt blir bra til slutt og forhåpentligvis uten alt for mange ekstra kostnader.

om jeg har forstått saken riktig har du 120x28mm gles hjemme allerede? Legg da den på tvers av ditt cc40 bjelkelag og legg deretter grålumppapp og laminatgulvet på det. Vil du gjøre dette litt bedre legger du et lag gulvgips oppå glesen og deretter laminatgulvet.

Sponplatene du har kjøpt kan du skru opp på veggen i stedet, bak gipsen. På gulvet gjør de ingen nytte. Å legge 22mm spon på gulvet OG glespanel når man skal ha laminatgulv er bortkastet og unødvendig.

Alle andre konstruksjoner dere har snakket om virker både kompliserte og unødvendige.

Be om å få bytte dine sponplater til ordentlig gulvspon, det kan du sikkert få hvis de er uskadde. Deretter legger du lektene du har kjøpt langs med bjelkelaget ditt, forutsatt at det er rett og fint da selvfølgelig. Ikke fest lektene i bjelkelaget, men la dem hvile på isolasjonen eller støtte dem med regelbiter på undersiden. Ideen med dette er at du senere, når du har lagt gulvplankene, skrur opp lektene mot undersiden av gulvsponplatene. Dette for å være sikker på at det er kontakt mellom varmeplatene og sponen. En mm glippe her forverrer varmeledningsevnen markant. Vær også nøye med å hele tiden tegne opp på sponen hvor dine gulvsløyfer går, slik at du ikke skrur i dem. Bruk en penn som synes selv etter mange år, du vil kanskje endre noe i fremtiden. En annen ting som er veldig viktig ved gulvvarme i trebjelkelag er at alt treverk er ordentlig tørt før du monterer det, gjelder naturligvis også gulvsponplatene. Lei en fuktmåler hvis du er usikker.

MathiasS skrev:
om jeg har forstått saken riktig har du 120x28mm gles hjemme allerede? Legg da den på tvers av ditt cc40 bjelkelag og legg deretter grålumppapp og laminatgulvet på det.
........
Alle andre konstruksjoner dere snakker om virker både kompliserte og unødvendige.
Oi, ikke mange rett der. En sammenblanding av flere innlegg, som er dels mitt spørsmål og dels svar fra andre.

Å legge gips over gulvvarme er nok ingen god idé ettersom så vidt jeg vet leder den varme enda dårligere enn sponplate.

Jeg har altså et cc 600 mm bjelkelag og har 120x28 glespanel pluss 12 mm sponplate som allerede er kjøpt inn.

Hvorfor jeg i det hele tatt tenkte å gjøre den litt mer kompliserte konstruksjonen, var for å ikke gjøre den totale høyden fra gulvet i første etasje for stor. Hvis man allerede som det er har 420 mm tykt bjelkelag, vil man ikke øke det enda mer. Dog får det bli sånn likevel.

Et tips til MathiasS er å lese og holde fra hverandre de forskjellige innleggene før man svarer.

Jan-L skrev:
Be om å få bytte dine sponplater til ekte gulvspon, det kan du sikkert få hvis de er uskadd.
..................................

gulvsponplatene, leie en fuktmåler hvis du er usikker.
Visst om man ikke skal ha et varme gulv hadde jeg naturligvis brukt 22 mm spon (som jeg antar at du sikter til). Nå er det jo varmeslynger i gulvet og å ha ca 30 mm tykt gulv over varmerørene er ingen god idé. Dels blir systemet veldig tregt og dels kan man tvinges til å øke temperaturen i rørene. (Ifølge en lokal rør-firma er det ikke å anbefale)

Man skal huske på at vannbårne gulvvarmesystemer vanligvis er av lavvarme type, noe man kan trenge å endre på hvis gulvet over er for tykt.

Derfor vil jeg strebe etter å få et så tynt gulv over som mulig uten å ødelegge bærigheten i gulvet. Med den planen jeg nå har tenkt meg, vil jeg havne på ca 21 mm (1 mm varmeplatene, 1 mm fiberpap, 12mm spon og 7 mm laminat)

(Alt trevirket ligger allerede på loftet i en haug og har før det ligget tørt ute.)

trimsten skrev:
Oj ikke mange rett der. En blanding av flere innlegg, som er dels mitt spørsmål og dels svar fra andre.

Å legge gips oppå gulvvarme er nok ingen god idé fordi så vidt jeg vet leder den varme enda dårligere enn sponplate.

Jeg har altså et cc 600 mm bjelkelag og har 120x28 glespanel pluss 12 mm sponplate som allerede er kjøpt inn.

Hvorfor jeg i det hele tatt fra starten tenkte på å lage den litt mer kompliserte konstruksjonen var for at den totale høyden fra første etasjes gulv ikke skulle bli for stor. Hvis man allerede har et 420 mm tykt bjelkelag, vil man ikke øke det enda mer. Men det må bli slik likevel.

Et tips til MathiasS er å lese og holde fra hverandre de forskjellige innleggene før man svarer.
Knallbra tips fra deg, at jeg ikke tenkte på det tidligere! Helt sykt!

Hvis jeg nå har lest dette innlegget riktig er altså ditt problem ikke at takhøyden i andre etasje blir for liten, men at bjelkelaget blir for tykt? Mange spørsmål om gulvvarme har jeg sett her gjennom årene, men denne var helt ny!

cc60 er ikke noe bra mål for glespanel. Skal du bruke tingene du har, må du lage en limt konstruksjon for å unngå et sviktende gulv - ville ikke gjort det. Ville heller ta bryet med å legge inn en bjelke og få cc30 å bygge fra. Da holder det med bare gles.

Gips oppå gulvvarme er i noen tilfeller en veldig god idé (så du får i det minste gi meg et poeng der).

Jan-L skrev:
De rørfirmaene jeg har vært i kontakt med sier at det fungerer bra med 22 mm spon, jeg ville aldri sjanset med noe dårligere. Se i lenken nedenfor hva uponor anbefaler, side 11.

[lenke]
...og enda bedre blir det om man legger sponplaten underst og på den legger man glespanelen...... Wirsbo har litt vel mange bukseseler og livremmer i sine typekonstruksjoner av og til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.