Medlem
· Västra götaland
· 11 innlegg
Da var man i gang igjen med oppussingsobjektet! Huset er en villa på torpargrunn og høyt under taket!
I det fremtidige stue/spisestue er jeg gira på å ha et slett malt gipstak.
Men jeg har aldri laget et slikt tak før og har dermed noen spørsmål rundt dette. Jeg har lest litt om hvordan man skal gå frem, så det har jeg ganske klart for meg, men er litt redd for at det skal oppstå sprekker siden det er et gammelt hus på torpargrunn.
Rommet er 9 x 4 meter, og jeg har hørt at man spikrer gles cc30 men selv om det er så tett er det likevel en risiko for sprekker over tid?
Takk på forhånd for svar!
I det fremtidige stue/spisestue er jeg gira på å ha et slett malt gipstak.
Men jeg har aldri laget et slikt tak før og har dermed noen spørsmål rundt dette. Jeg har lest litt om hvordan man skal gå frem, så det har jeg ganske klart for meg, men er litt redd for at det skal oppstå sprekker siden det er et gammelt hus på torpargrunn.
Rommet er 9 x 4 meter, og jeg har hørt at man spikrer gles cc30 men selv om det er så tett er det likevel en risiko for sprekker over tid?
Takk på forhånd for svar!
Medlem
· Västra götaland
· 11 innlegg
Har også hørt det, er det fordi det er enklere å få slett? Glassfiberremser burde vel ellers holde bedre?
Er mest redd for sprekker i skjøtene da jeg kan tenke meg at huset beveger seg en del, har nemlig løftet store deler av huset etter at det har sunket gjennom årene.
Er mest redd for sprekker i skjøtene da jeg kan tenke meg at huset beveger seg en del, har nemlig løftet store deler av huset etter at det har sunket gjennom årene.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 innlegg
Nei, papir holder faktisk bedre. Men uansett remstype så finnes det selvfølgelig grenser for hva det tåler.
Papirremsor foreskrives av gipsskiveprodusentene.
Papirremsor foreskrives av gipsskiveprodusentene.
Jeg har satt ca 40 kvm slett gipstak i stuen og det nye kjøkkenet. Gleset 300 mm og sparklet 3 ganger samt brukt papirremser og slipt 3 ganger. Jeg syntes alt var superslett og pent helt til alt var malt! Når lyset ligger på, synes en del av skjøtene. Med andre ord synes jeg det er vanskelig å få det så fint som maleren gjør det. Neste tak blir helt klart takplater og klips.
Det er også vanskelig å male store tak fint, mindre rom på 0-15 m2 er ikke vanskelig. Problemet er at man ikke rekker å male raskt nok slik at malingen tørker litt, noe som gjør at skjøtene mellom rullestrøkene vises. Jeg vurderer derfor å leie eller kjøpe en sprøyte til neste gang jeg selv skal rulle taket i vår stue (35 m2).
De som malte taket forrige gang, før vi flyttet inn, var noen heldige amatører når det gjaldt takmaling. De begynte i det ene hjørnet av rommet og malte en stripe litt bredere enn rullen langs den ene veggen til neste hjørne, så begynte de på nytt med en ny stripe ved siden av den første. Stripete ble det over hele taket og ser helt for jævlig ut.
De som malte taket forrige gang, før vi flyttet inn, var noen heldige amatører når det gjaldt takmaling. De begynte i det ene hjørnet av rommet og malte en stripe litt bredere enn rullen langs den ene veggen til neste hjørne, så begynte de på nytt med en ny stripe ved siden av den første. Stripete ble det over hele taket og ser helt for jævlig ut.
Det er vanskelig å få perfekt ikke tu tal om det. Jeg synes faktisk tverrsnitt uten forsenkning er lettest å få fine. Sparkelen i de forsenkede skjøtene synes jeg har en tendens til å synke litt når den tørker og det ser man ved slepelys.
For å få fine tverrsnitt har jeg et par tips:
1. Lim glassfiberremsen (eller hvilken remse du nå foretrekker)
2. Legg på et lag sparkel kanskje 1mm over remsen (dette steget er vanskelig, det gjelder å være stødig på hånden og få det jevnt uten støtte) og la det tørke over natten
3. Nå kan du sparkle begge sider av den tørre sparklelinjen med støtte mot taket og den litt høyere sparkelstrengen. Prøv å dra det utover slik at skjøten blir skikkelig bred.
4. Slip jevnt. Nå går det an å få det fint
5. Sparkle igjen små groper/miss og slip igjen
For å få fine tverrsnitt har jeg et par tips:
1. Lim glassfiberremsen (eller hvilken remse du nå foretrekker)
2. Legg på et lag sparkel kanskje 1mm over remsen (dette steget er vanskelig, det gjelder å være stødig på hånden og få det jevnt uten støtte) og la det tørke over natten
3. Nå kan du sparkle begge sider av den tørre sparklelinjen med støtte mot taket og den litt høyere sparkelstrengen. Prøv å dra det utover slik at skjøten blir skikkelig bred.
4. Slip jevnt. Nå går det an å få det fint
5. Sparkle igjen små groper/miss og slip igjen
Medlem
· Västra götaland
· 11 innlegg
Hmm begynner å tvile på dette med helt slett tak, kanskje skal jeg gjøre det enkelt for meg og kjøre på plater og clips. Må nok teste med et helt slett tak i et mindre rom før jeg gir meg på et så stort rom 
Takk for alle tipsene derimot! Skal allt gi meg på et slett tak i soverommet som er neste prosjekt, det er litt mindre (4x3m).
Takk for alle tipsene derimot! Skal allt gi meg på et slett tak i soverommet som er neste prosjekt, det er litt mindre (4x3m).
Klikk her for å svare