Jeg har en terrasse som jeg tenkte å glasse inn med skyvedører, men er usikker på om konstruksjonen holder. Terrassen er 6 m bred og 3,5 m dyp. Fronten av taket består av en overligger 45x145 med en støtte på midten (2 stk 45x120).
Tror dere overliggeren er for svak, slik at taket "setter seg", noe som gjør at dørene ikke kan gli?
Tror dere overliggeren er for svak, slik at taket "setter seg", noe som gjør at dørene ikke kan gli?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
45x145 er altfor spinkelt. Det går ikke med konstruksjonsvirke i det hele tatt, du trenger limtre. 90x225 er tilstrekkelig. Det går også med 42x270.
Min overligger er 45x170 på terrassen, den er skjøtt på midtstolpen som er 45x95. Har 2 stk dørpartier som er 3 meter hver (sånn som du har tegnet) og jeg har da ingen problemer med å åpne dørene mine. Terrassen er ca 7m bred og ca 3,5 meter dyp.
jeg har 45x220 med 5m spennvidde og 3,5m dybde.
Synes det er litt vel på grensen med 45x145. Finnes det mulighet for å skruelim en til 45x145.
Et must er jo takrasbeskyttelse på bolighuset.
Jeg måker taket hvis det blir mye. Hadde tenkt å sette en støtte i midten om vinteren, men det har gått bra.
For at noen skal kunne regne helt for deg er det greit å vite snøsone. Dimensjonen på takbjelkene kan være interessant for å risikovurdere hele takkonstruksjonen.
Synes det er litt vel på grensen med 45x145. Finnes det mulighet for å skruelim en til 45x145.
Et must er jo takrasbeskyttelse på bolighuset.
Jeg måker taket hvis det blir mye. Hadde tenkt å sette en støtte i midten om vinteren, men det har gått bra.
For at noen skal kunne regne helt for deg er det greit å vite snøsone. Dimensjonen på takbjelkene kan være interessant for å risikovurdere hele takkonstruksjonen.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om man ikke tar hensyn til snølaster kan man bruke stort sett hvilke dimensjoner som helst, siden egenvekten på taket er ganske lav. Jeg synes imidlertid ikke at det er en rimelig utgangspunkt, og fremfor alt kan man ikke gi råd til andre på slike premisser. Det kan også være vanskelig å snørydde et større glasstak. Snølastens verdi på bakken i Østergötland varierer mellom 2 og 2,5 kN/kvm. Dessuten kommer eventuelle formfaktorer på grunn av takenes utforming som kan øke verdiene ytterligere. En kompetent utført dimensjonering med hensyn til beliggenhet og takstørrelse må lande i konklusjonen at det kreves limtre for å klare en akseptabel nedbøyning som ikke umuliggjør skyvedører.
Klikk her for å svare