Bygger en dusjnisje, der den ene veggen (2 m høy, 1,2 m bred, dvs 10x6 stk glassblokker) er murt glassbetong. Veggen begynner mot veggen i rommet, og slutter med en fri kant som skal dekkes med aluminiumslist. På glassblokkprodusentenes nettsider (og på posen med glassbetongmørtel) står det at man skal ha 5-10 mm isopor i den vertikale skjøten mellom den faste veggen og glassblokkene. Skal det være slik? Jeg synes det virker ustabilt, glassblokkene vil bare støttes av armeringsjernene og fugemassen i så fall. Rommet er i kjelleren, med støpt betonggulvplate og veggen er en bærende yttervegg. Den eneste bevegelsen i det systemet burde være jordens rotasjon, synes jeg.
 
Om du snubler i dusjen eller lener deg mot veggen er det jo bra hvis det ikke blir ved av den.

Glassblokker er ikke noe jeg ville anbefale til dusjen egentlig.

Skal man absolutt ha det kan kanskje en avslutning være en U-list av aluminium som går fra vegg til tak og dekker en del av blokken.

Man kunne jo også tenke seg en slik list mot veggen slik at veggen stort sett står fritt i disse profilene. Den mot veggen skrur man bare fast hele veien.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.