Hei

Jeg skal bygge et glasstak som har bredden mellom 312 og 317 cm.
Lengden er 450 cm.

Jeg ville helst hatt dem med 4 rom og ender da opp med glass på mellom 75-76 cm, de vil trenge litt mellomrom på bjelkene for fester etc. Glassene har jeg allerede kontroll på, disse vil trolig bli 6 mm eller maks 8 mm.

Jeg har sett på å bruke limtrebjelker på 56x225 for å ha lange bjelker på lengden uten skjøt på midten, det går fint å kortle dem på 2-3 steder hvis det er nødvendig. Innerlengden vil være skrudd i fasaden, ytterlengden vil ligge på 3 kolonner med 1,5 meters mellomrom.

Har sjekket hva de tåler og det står at de kan ta 0,4 kn/m2 som jeg får til 40 kg/m2, (stemmer det?)
Ifølge det jeg har funnet ut veier glasset mellom 15-20 kg/m2 avhengig av tykkelse.

Bosatt i sørlige Skåne så snø er ikke noe jeg trenger å tenke for mye på.

Er det noen som har god peiling på bæreevnen i limtre eller annen input å komme med?

Hva er det som tåler lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerer bra å bruke limtre 56x225 som takbjelker. Foran bør de festes inn i en bjelke av limtre som hviler på stolper med 1,5 m avstand. Det duger å bruke 42 mm limtre til bjelke. Det ser penest ut om også denne er 225 mm høy.

J justusandersson skrev:
Hva er det som klarer lasten 0,4 kN/kvm? Det fungerer bra å bruke limtre 56x225 som takbjelker. Foran bør de festes i en bjelke av limtre som hviler på stolper med 1,5 m avstand. Det holder å bruke 42 mm limtre til bjelken. Det ser penest ut om også denne er 225 mm høy.
56x225 limtre skal klare den lengden med den belastningen i følge Svenskt trä.
Jeg vil nok ikke kunne ha 1,5 mellom stolpene så vurderer en større dimensjon på bjelken.

0,4 kN/kvm er omtrent det samme som 40 kg/kvm, det er riktig. Derimot må det ha blitt en misforståelse siden bjelkens lastkapasitet er helt avhengig av dens spennvidde.

J justusandersson skrev:
0,4 kN/kvm er omtrent det samme som 40 kg/kvm, det er rett. Derimot må det ha blitt en misforståelse siden bjelkens lastekapasitet er helt avhengig av dens spennvidde.
sjekket denne lathund og det var her jeg leste lastekapasiteten.
Dvs om jeg har 56x225 så klarer den 4,75m spennvidde med 1200cc. Eller leser jeg feil? og jeg skal jo bare ha ca 750cc

• Skjermbilde av en app for dimensjonering av limtrebjelker med takbjelker og snølast for Vellinge, visende fri spennvidde og sentrumavstand.
  • Lathund for dimensjonering av bjelker med snølast. Viser resultater for ulike dimensjoner og spennvidder opp til 4,5 meter basert på sentrumavstand.
Jeg har allerede sjekket at 56x225 er nok for takbjelkene. Jeg forstod bare ikke hvor 0,4 kN/kvm kom fra. Men nå gjør jeg det.

• Liker
D_ReSk
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg har allerede sjekket at 56x225 er nok til takbjelkene. Jeg forsto bare ikke hvor 0,4 kN/kvm kom fra. Men nå gjør jeg det.
takk for din input!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.