12.658 lest ·
33 svar
13k lest
33 svar
Støpe inngangstrapp - hul/skumplast/EPS for lavere vekt?
Takk igjen!Silver78 skrev:
Det betyr at det skal være spalte med fuge på disse 3 stedene, dvs dørterskel, murstein, og grunn/pussen? Hva slags fuge bør man bruke?
Hvordan så det ut før? Det ser ut som du har et luftspalte innenfor teglveggen. Spørsmålet er om du ikke rett og slett skal mure opp med tegl til riktig høyde og avslutte med et trinn i stedet hvis du skal bruke ferdige trinn. Jeg tror det blir lettere og penere estetisk. Du kan også gjøre som du foreslo. Det er et spørsmål om smak.
Jeg ville ha startet med plattingen til trappen. Bygget opp trappen. Bygget opp teglveggen slik at trappen flukter med veggen der terskelen er. Deretter er det bare å legge på trinnene. Husk at trappen må være mindre enn trinnene hvis du har tenkt å pusse. Vil man ha litt utspringende trinn, noe de fleste vil, må man også ta det med i beregningen. Når det gjelder fuging så fungerer vanlig byggfug. MS eller SMP gjør jobben også. Du kan også droppe å fuge helt på undersiden, det er kosmetisk, men det er lettere å få en fin kant når du pusser som ikke er like utsatt for vær og vind. Men der du viser på bildet må du fuge for å hindre vannet i å gå feil vei.
Jeg ville ha startet med plattingen til trappen. Bygget opp trappen. Bygget opp teglveggen slik at trappen flukter med veggen der terskelen er. Deretter er det bare å legge på trinnene. Husk at trappen må være mindre enn trinnene hvis du har tenkt å pusse. Vil man ha litt utspringende trinn, noe de fleste vil, må man også ta det med i beregningen. Når det gjelder fuging så fungerer vanlig byggfug. MS eller SMP gjør jobben også. Du kan også droppe å fuge helt på undersiden, det er kosmetisk, men det er lettere å få en fin kant når du pusser som ikke er like utsatt for vær og vind. Men der du viser på bildet må du fuge for å hindre vannet i å gå feil vei.
Dette går sakte fremover.. men på mandag støper jeg plate.
tenkte dog å høre med dere angående å mure opp trappen senere - tror dere at man kunne bygge en del av det innerste fundamentet i celleplast? Så mure med leca rundt/oppå dette? Tenkte for å spare tid, vekt, penger etc.
håper spørsmålet mitt er noenlunde tydelig!
tenkte dog å høre med dere angående å mure opp trappen senere - tror dere at man kunne bygge en del av det innerste fundamentet i celleplast? Så mure med leca rundt/oppå dette? Tenkte for å spare tid, vekt, penger etc.
håper spørsmålet mitt er noenlunde tydelig!
Nå er plata klar og jeg har begynt å kappe til lecablokk. Lecablokkene er 19 cm brede, noe som gjør at det er en glipe mellom trinnene (ca. 7-8 cm).
Hvis jeg skal pusse trappen senere, kan jeg nå fylle disse glipene med singel og grovbetong? Til kanten på lecablokken. For deretter å legge på noen cm finbetong på trinnene senere? Altså, fungerer det å støpe noen cm finbetong på grovbetongen senere?
Hvis jeg skal pusse trappen senere, kan jeg nå fylle disse glipene med singel og grovbetong? Til kanten på lecablokken. For deretter å legge på noen cm finbetong på trinnene senere? Altså, fungerer det å støpe noen cm finbetong på grovbetongen senere?
Sent svar... for sent? Men, mure på cellplast føles bare feil. Leca veier vel rundt 300kg/m3 eller så, blir ikke mye til vektbesparelse uansett.
Rommet mellom lecablokkene pakket jeg inn med singel, 8-16 (var det jeg hadde hjemme). Komprimerte så godt jeg kunne (pakket for hånd med en 100x100 stolpe). Øverste 4 cm la jeg grovbetong, i nivå med lecablokkene pluss ca 0.5-1 cm. Regn skal jo renne bort fra trappen, ikke bli liggende på trinnet.
Første trinnet ser høyt ut, antar at det er litt lecablokker som skal dit?
Ser lovende ut
Rommet mellom lecablokkene pakket jeg inn med singel, 8-16 (var det jeg hadde hjemme). Komprimerte så godt jeg kunne (pakket for hånd med en 100x100 stolpe). Øverste 4 cm la jeg grovbetong, i nivå med lecablokkene pluss ca 0.5-1 cm. Regn skal jo renne bort fra trappen, ikke bli liggende på trinnet.
Første trinnet ser høyt ut, antar at det er litt lecablokker som skal dit?
Ser lovende ut
takk for svar!B BSOD skrev:Sent svar... for sent? Men, mure på cellplast føles bare feil. Leca veier vel rundt 300 kg/m3 eller så, blir ikke mye til vektbesparelse i alle fall.
Rommet mellom lecablokkene pakket jeg i med singel, 8-16 (det var det jeg hadde hjemme). Komprimerte så godt jeg kunne (pakket for hånd med en 100x100 stolpe). Øverste 4 cm la jeg grovbetong, i nivå med lecablokkene pluss ca 0.5-1 cm. Regn skal jo renne bort fra trappen, ikke bli liggende på trinnet.
Første trinnet ser høyt ut, antar at det er litt lecablokk som skal dit?
Ser lovende ut
Blir noe lignende for meg, har en haug med (typ?) 2-5 mm grus på tomten som jeg tenkte å fylle mellomrommet med, så blir det ca 5-8 cm grovbetong opp til leca. Deretter får det herde ordentlig noen uker/noen måned mens jeg bestemmer om jeg skal pusse den eller kle den med klinker.
yes, manglet et trinn på bildet
Ser bra ut!
Planlegger å lage en lignende trapp til våren så dette er perfekt som inspirasjon, fortsett gjerne å oppdatere
Hvordan gikk det med oppbyggingen av blokkene inn mot døren, svever de delvis der likt som på din skisse?
Har du armeringsjern mellom blokkene?
Planlegger å lage en lignende trapp til våren så dette er perfekt som inspirasjon, fortsett gjerne å oppdatere
Hvordan gikk det med oppbyggingen av blokkene inn mot døren, svever de delvis der likt som på din skisse?
Har du armeringsjern mellom blokkene?