Hei,

Holder på å planlegge en ny trapp, modell ”pyramidtrapp”, til villa med kjellergrunn etter drenering for ca. 2 år siden. Dette gjør at det blir et relativt stort stykke.

Hvilke metoder finnes for å slippe å støpe hele i en stor klump? På en eller annen måte hul? Isopor innvendig? EPS?

tusen takk på forhånd!

Skal du ha en helstøpt trapp? Du kan isolere trappen med isolasjon. Eps idéen tror jeg ikke på.

Går vel også å mure med type lecablock.

• Liker
Silver78
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Går vel også å mure med type lecablokk.
ja, har fundert på det. Så pusse trinnene?

B
Jeg støpte en liten plate, murte på platen med leca, kledde inn med trappbekledning i granitt. Ble fint synes jeg.

• Liker
fredrik_pe og 1 annen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Skal du ha en helstøpt trapp? Du kan isolere trappen med isolasjon. Eps ideen tror jeg ikke på.
Hei, takk for svar - hvordan mener du? Isolere plata først? Eller hvor isolerer man?

• Liker
cergod
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jeg støpte en liten plate, muret på platen med leca, kledde inn med trappebekledning i granitt. Ble pent synes jeg.
høres enkelt ut! Hadde du et lite fall på trinnene? Gjorde du det evt med festemassen for granitten?

Du isolerer under platen du først støper. Deretter kan du mure opp leca-blokker som skrevet her. Deretter støper du formen. Men det finnes de som har laget en trapp av Eps med trinn av granitt. Et alternativ til er å hoppe over formstøpingen og kle inn blokkene med ferdige trinn.

• Liker
fredrik_pe
  • Laddar…
Hvordan ville det gått å pusse leca-blokkene om man velger en slik løsning i stedet for trappebekledning?

B
F fredrik_pe skrev:
høres smidig ut! Hadde du et lite fall på trappetrinnene? Gjorde du det i så fall med festemassen for granitten?
Jeg fikk til fallet med i noen tilfeller festemassen, og i noen tilfeller med mørtel. Det er jo ikke så veldig mye fall som trengs, jeg har kanskje 5mm per trappetrinn eller lignende. Man kan til og med fikse fallet ved å slipe i 30 sek per trappetrinn på lecablokken med vinkelsliper med diamantblad.

Ja, det var smidig. Jeg ville gjort det samme igjen om det blir aktuelt. Liker at det ser så eksklusivt ut, men ikke koster så veldig mange tusenlapper å få til.

• Liker
fredrik_pe
  • Laddar…
Takk for all input!

Et annet spørsmål om dette, hvis man går for en løsning med lecablokker, hvordan gjør man best med det "hulrommet" som finnes i fasaden under døren i dag? Der den gamle betongtrappen "gikk inn". (Se bilde). Burde dette tettes igjen på noen måte? Eller murer man inn lecablokkene der?

• Mursteinsvegg med hullrom under døren der en gammel betongtrapp har vært. Planker og en metallrist ligger nær hullet.
Både ja og nei. Du skal ikke mure slik at det ikke finnes et mellomrom. Har du organisk materiale bør du behandle det med silikon først på utsiden. Deretter må det finnes rom på utsiden slik at snø og annet ikke smelter og ødelegger innsiden av terskelen. Du skal altså ikke jevne trappen utvendig med terskelen. Den spalten du lar være igjen på sidene og på innsiden mot dørstokken, fuger du. Noen cm er nok. Dette gjør man alltid der to materialer møtes for å forhindre sprekker og å motvirke fuktvandring. Deretter må du ha litt fall utover slik at vannet renner fra bygningen i stedet for motsatt. Ca 1-2 grader er nok. Så finnes det anbefalinger om trinnbredde og hvor bratt trappen er. 150-170 mm trinnhøyde. Trinndybde minst 250 mm og trappens totale helling mellom 30-45 grader. Men det er vanskelig å få til, for man er begrenset. Det er en avveining rett og slett.

Silver78 Silver78 skrev:
Både ja og nei. Du skal ikke mure så det ikke finnes et mellomrom. Har du organisk materiale så bør du behandle det med silikon først på utsiden. Deretter må det finnes rom på utsiden så snø og annet ikke smelter og ødelegger innsiden av terskelen. Du skal altså ikke live trappen utvendig med terskelen. Spalten som du etterlater på sidene og på innsiden mot dørsiden, fester du. Noen cm er nok. Dette gjør man alltid der to materialer møtes for å forhindre sprekker og for å motvirke fuktvandring. Så må du ha litt fall utover så vannet flyter fra bygningen enn omvendt. Ca 1-2 grader er nok. Så finnes det anbefalinger om trinnbredde og hvor bratt trappen er. 150-170 mm trinnhøyde. Trinndybde minst 250 mm og trappens totale helling mellom 30-45 grader. Dog er det vanskelig å få til for man er begrenset. Det er en avveining rett og slett.
Hei, takk igjen for utfyllende svar - settes stor pris på!
Jeg har begrenset kunnskap rundt dette - laget en enkel tegning (i profil), har jeg oppfattet det riktig så?

• Diagram over trappestruktur med merknader for dør, tre, leca og kjellerfundament. Spørsmål om avstand mellom trapp og dør, samt trapp og grunn.
Akkurat spalten nederst mellom vegg og trapp brukte de alle mulige metoder for å få det til å se så estetisk bra ut som mulig. De brukte asfaltfarge og alt mulig imellom. Det beste er selvfølgelig en åpen spalte, men har man tak over trappen som har en isolert plate, så er den fukten som kommer ovenfra ubetydelig. Det er det man ikke vil - at trappen skal trekke fukt og føre den videre inn i veggen/grunnmuren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.