Kan jeg skjøte 2"x8" hele veien på overrammene og hanebjelkene for å fjerne den langsgående bærende bjelken?
Dette for å fjerne de gamle "kuldebroene" på begge sider av huset. Og få en større loftsetasje.
Det finnes ingen vegg noe sted på den nedre etasjen, bare ytterveggene er bærende der.
Hvor bred er bygningen?
Den ytterveggen som vises på bildene kan ikke ta opp utadrettede krefter, så det er derfor litt risikabelt å fjerne bærebjelken.
Kan du ikke la bærebjelken og stolpen være igjen?
Det går sikkert fint. Om gulvbjelkene og overarmene sammen med hanebjelkene danner en riktig takstol så er det ikke noe problem. Men du må forsikre deg om at det virkelig er et tilstrekkelig forband der gulvbjelkene møter overarmene. Deretter må du ha de ytre støttene. Reelle spikerplater når du laskar på øker konstruksjonens stivhet.
Bygningen er 6 meter mellom ytterveggene. Jeg skal gjøre om overetasjen slik at jeg får veggene midt i bygningen på hanebjelkene. Det jeg var bekymret for var om overramsene gir etter, mellom ytterveggen og der hanebjelken begynner.
Jeg regulerer opp ytterveggen så jeg får en sterk forbindelse som takstolene skal hvile på.
Deretter støtter jeg opp takstolene, tar bort den langsgående bjelken. Så spikrer jeg 2"6 på begge sider av overramsene og hanebjelken med spikerplater. Da blir det nok sterkt. Jeg vurderte å spikre på 2"8, men da senker man jo innertaket, og det vil jeg ikke. Tar da doble 2"6 i stedet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.